//
کدخبر: ۸۹۱۸۷ //

قیمت مناسب برای نفت چقدر است؟

قیمت نفت برنت در معاملات هفته جاری تحت تاثیر عوامل عرضه و تقاضای مطلوب، به بالاترین رکورد از اواخر سال ۲۰۱۴ به این طرف صعود کرد.

قیمت مناسب برای نفت چقدر است؟
به گزارش فرتاک نیوز،

 تحلیلگران و مقامات بار دیگر تلاش می‌کنند پیش‌بینی کنند چه قیمتی برای نفت مناسب است. در این پیش‌بینی باید فصل رانندگی تابستان در آمریکا، احتمال تحریم‌های جدید علیه ایران، انتخابات در ونزوئلا و عراق، ادامه بحث درباره ماموریت کامل شده یا نیمه تمام اوپک و گزارش‌ها درباره هدف گیری قیمت ۸۰ یا ۱۰۰ دلار هر بشکه نفت از سوی عربستان سعودی باید به حساب آورده شود.

برخی از تحلیلگران و مقامات معتقدند قیمت‌های نفت ممکن است امسال به ۸۰ دلار صعود کند با این‌همه صعود نفت به چنین قیمتی احتمالا به دلیل ریسک ژئوپلیتیکی خواهد بود نه عوامل عرضه و تقاضای بازار.

حتی اگر قیمت‌های نفت به ۸۰ دلار صعود کند، چنین افزایشی کوتاه مدت خواهد بود و احتمالا ناشی از نگرانی‌ها نسبت به اختلال در عرضه به خصوص در خاورمیانه است. پس از آن مسئله کاهش تولید نفت ونزوئلا و انتخابات عمومی این کشور در ماه مه است که ممکن است به تصویب تحریم‌های بیشتر آمریکا علیه ونزوئلا منتهی شود و بر قیمت‌های نفت تاثیر بگذارد.

با این‌همه برخی از بانک‌های سرمایه‌گذاری و مقامات نفتی می‌گویند قیمت نفت در حدود ۷۵ دلار در هر بشکه مناسب است.

محمد بن حمد الرومهی، وزیر نفت عمان که در توافق نفتی میان کشورهای اوپک و غیراوپک مشارکت دارد، به شبکه "سی ان بی سی" گفت: تصور می‌کنم قیمت ۶۵ تا ۷۵ دلار برای ادامه سال واقع گرایانه است اما عوامل زیادی وجود دارند که ممکن است این وضعیت را تغییر دهند. به نظر من جایی که ما هستیم چندان بد نیست و ما می‌توانیم با آن سر کنیم. قیمت نفت برای مدتی بین ۶۵ تا ۷۵ دلار خواهد بود.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اوایل ماه جاری اظهار کرده بود قیمت نفت ممکن است به ۸۰ دلار در هر بشکه برسد با این‌همه چنین قیمتی تحت تاثیر عوامل عرضه و تقاضای بازار نبوده بلکه به دلیل نگرانی‌های ژئوپلیتیکی خواهد بود.

به عنوان نمونه، بانک "امریکا مریل لینچ" و گلدمن ساکس انتظار دارند قیمت نفت امسال به ۸۰ دلار صعود کند. "امریکا مریل لینچ" به دلیل محدودیت ظرفیت در منطقه شیل پرمیان که روند رشد تولید را آهسته کرده است، انتظار دارد این اتفاق در سه ماهه جاری روی دهد.

گلدمن ساکس پیش‌بینی کرده که تقاضا برای نفت در سال ۲۰۱۸ به میزان ۱.۸۵ میلیون بشکه در روز رشد کند. این بانک برآورد کرده که رشد تقاضا در سه ماهه نخست امسال احتمالا قویترین رشد از سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۰ بوده است.

بانک بارکلیز نیز انتظار دارد قیمت‌های نفت در سه ماهه جاری به دلیل نگرانی‌های بیش از حد نسبت به تجدید تحریم‌ها علیه ایران و کاهش تولید ونزوئلا، روند صعودی داشته باشند اما در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ با افزایش تولید آمریکا تصحیح شود.

اما از سوی دیگری فشاری که از نگرانی‌های ژئوپلیتیکی در بازار ایجاد شده ممکن است دوباره به اشباع عرضه منجر شود زیرا قیمت بالاتر مناطق شیل آمریکا را به تولید بیشتر با انگیزه سودآوری تشویق کرده و به رشد تقاضا لطمه می‌زند.

از سویی آن طور که شرکت خدمات میدان نفتی شلومبرگر اخیرا اعلام کرده است، شیل آمریکا با چالش‌های تولید مواجه است و این چالش‌ها ممکن است روند رشد عرضه آمریکا را آهسته کنند.

از سوی دیگر، بالا رفتن قیمت نفت، قیمت بنزین را بالا برده است. طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تابستان امسال رانندگان در آمریکا باید به طور متوسط ۲.۷۴ دلار به ازای هر گالن بنزین پرداخت کنند که ۱۱ درصد گران‌تر از تابستان سال گذشته خواهد بود. این قیمت‌ها بالاترین میانگین قیمت بنزین در چهار سال اخیر خواهد بود و تا حد زیادی تغییرات در قیمت‌های نفت را منعکس می‌کند.

در قیمت ۱۰۰ دلار هر بشکه نفت برنت که گویا عربستان به شدت خواهان آن است – رشد تقاضا شدیدا لطمه خواهد دید.

 پاتریک پویانه، مدیرعامل توتال هفته گذشته هشدار داده بود افزایش قیمت نفت ممکن است افت اندک تقاضا را بدنبال داشته باشد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۹۱۸۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان