//
کدخبر: ۸۹۱۵۵ //
نوبخت:

۲.۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی گشایش اعتبار شد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: از 22 فروردین ماه تا 5 اردیبهشت امسال برای پرداخت 2 میلیارد و 800 میلیون دلار ارز 42 هزار ریالی در کشور گشایش اعتبار شده است.

 2.8 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی گشایش اعتبار شد
به گزارش فرتاک نیوز،

محمدباقر نوبخت شامگاه پنجشنبه در نشست شورای توسعه و برنامه ریزی خراسان رضوی افزود: هیچ کالای اساسی نباید گران شود چرا که برای این اقلام با دلار 38 هزار ریالی ثبت سفارش می شود و دولت مابه التفاوت چهار هزار ریالی آن را تامین می کند.

وی گفت: از نظر ارزی، منابع ما بیش از مصارف است و پارسال به ترتیب 50 و 47 میلیارد دلار از محل صادرات نفت و پتروشیمی درآمد ارزی داشتیم در حالی که مجموع واردات و ارزهای مسافری و دیگر مصارف کشور 75 میلیارد دلار بود که موید منابع کافی ارزی در کشور است .

نوبخت تاکید کرد: اگر قرار باشد دلار بدون مدیریت و ضابطه از کشور خارج شود با هیچ منبعی نمی توان آن را تامین کرد .

وی گفت: دیروز پتروشیمی ها اعلام کردند 1.5 میلیارد دلار ارز آماده فروش دارند و از طرفی در فروردین ماه صادرات 15 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی به اقدامات دولت در مقابله با شوک ارزی اشاره و بیان کرد: دولت با اعلام گواهی سپرده با سود 20 درصد توانست 200 هزار میلیارد تومان پول در این قالب جذب کند و با ترغیب مردم به تبدیل ریال به دلار و سپرده گذاری آن نزد دولت به مقابله با نوسانات ارزی پرداخت .

وی با اشاره به گزارش های مسئولان خراسان رضوی در خصوص بحث اشتغال و نرخ مشارکت گفت: آنچه حاصل شده بسیار خوب بوده است و روند شاخص ها مثبت است، البته هنوز با اهداف فاصله داریم .

وی با اشاره به سفر آینده رئیس جمهوری به خراسان رضوی، گفت: در سفر قبلی رئیس دولت دوازدهم 723 میلیارد تومان تفاهم نامه برای انجام پروژه ها تصویب شد که با توجه به افزایش درخواستها و پروژه ها این رقم به 2 هزار و 185 میلیارد تومان افزایش یافت.

نوبخت به طرح بزرگ انتقال آب از دریای عمان به خراسان اشاره و بیان کرد: باید به صورت جدی نسبت به تامین آب مورد نیاز این استان اقدام کنیم چون جایگزینی برای آن وجود ندارد و در سفر آتی رئیس جمهوری به این مساله پرداخته خواهد شد .

*خراسان رضوی در تولید و اشتغال موفق بوده است

معاون رئیس جمهوری بر آگاهی مسئولان استانی از سیاستهای ملی توسعه تاکید کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب با تاکید بر بندهای 24 گانه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، 2هدف اشتغال و تولید را متمایز کردند که استان خراسان رضوی به این دو هدف رسیده است.

نوبخت افزود: بیکاری 13.2 درصد به 11.4 تقلیل یافته و نرخ مشارکت از 42.1 به 44.1 رسیده است، یعنی مطالبه گری با فعالیتهای شغلی و اقتصادی رشد داشته است .

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اظهار داشت: پارسال 797 هزار نفر به جمعیت جویای کار کشور اضافه شد و توانستیم برای 790 هزار نفر از این تعداد شغل ایجاد کنیم و تنها 7 هزار نفر به جمعیت 3.2 میلیون نفری بیکاران اضافه شد .

وی تاکید کرد: دو مسیر برای دستیابی به اشتغال داریم، یکی افزایش سرمایه گذاری از طریق اعطای منابع و تسهیلات بانکی به واحدهای خصوصی و دیگری تامین منابع از خزانه دولت برای طرح های عمرانی است.

نوبخت گفت: 18 هزار و 500 میلیارد تومان منابع بانکی در سال گذشته برای 26 هزار طرح تولیدی پرداخت شده است. در ارتباط با بخش دولتی نیز 42 هزار و 100 میلیارد تومان برای طرح های عمرانی پرداخت شد.

وی اضافه کرد: تسهیلات بخش خصوصی امسال به 73 هزار و 400 میلیارد تومان افزایش یافته که فقط برای واحدهای تولیدی کوچک نخواهد بود بلکه در بخش مسکن و نوسازی 100 هزار واحد در بافتهای فرسوده شهری و روستایی است و استان ها نیز باید سهم خود از این بودجه را مطالبه کنند .

معاون رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: بودجه طرحهای عمرانی نیز که پارسال حدود 50 هزار میلیارد تومان بود امسال به 126 هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت .

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: 9 فروردین ماه صندوق بین المللی پول با تحلیل 40 شاخص در هفت بخش اقتصاد ایران از سال 1394 تا 1401، نتیجه گیری کرد که ایران موفق به تقلیل نرخ بیکاری و تورم و نگه داشتن تورم زیر صفر شده است. همچنین رشد اقتصادی کشور در این گزارش حدود 4.5 درصد بیان شده است .

استاندار خراسان رضوی نیز در سخنانی گفت: انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام از جمله اقدامات مهم پارسال بود که علاوه بر این موضوع در حوزه مسائل اجتماعی کاهش نرخ طلاق و آسیبهای اجتماعی در حاشیه شهر از موفقیتهای این استان بوده است.

علیرضا رشیدیان افزود: در بیش از سه سال گذشته 11 هزار میلیارد ریال در بخشهای زیربنایی و روبنایی حاشیه شهر مشهد هزینه شده که کاهش 10 درصدی جرایم حواشی شهر در سال 96 در مقایسه با سال قبل از آن حاصل این اقدامات است .

وی گفت: تداوم رونق تولید، فقرزدایی، مبارزه هوشمندانه با فساد و آسیب های اجتماعی ، امنیت پایدار، مدیریت بحران، گسترش خدمات دستگاه های دولتی و ارتقای فعالیتهای فرهنگی با هدف افزایش سرمایه اجتماعی و افزایش امید در استان جزو رویکردهای برنامه ریزی شده استان در سال پیش رو است.

استاندار خراسان رضوی در خصوص برنامه های اقتصادی نیز گفت: بیش از سه هزار و 400 پروژه عمرانی در مناسبتهای اخیر با 75 هزار و 60 میلیارد ریال اعتبار در استان افتتاح شده است .

رشیدیان همچنین گفت: در خصوص سیل شهرستان کلات کشاورزان خسارت جدی دیده اند ، بوِیژه در بحث استمهال اقساط بانکی نیازمند همکاری بیشتر سازمان برنامه و بودجه هستیم .

وی افزود: هر چند در برخی ردیف های بودجه ای بیش از درخواستها بودجه داده شده اما در برخی موارد از جمله بحث ساماندهی کشف رود، حوزه های شهرستانی، زیارت، آبفا و حاشیه شهر حدود سه هزار میلیارد ریال کمبود بودجه داریم که نیازمند توجه ویژه سازمان برنامه و بودجه هستیم .

* خراسان رضوی نیازمند منابع آبی

سرپرست شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی نیز گفت: روند بارشها در سالهای گذشته در استان به شدت کاهشی بوده است که بر حوزه کشاورزی تاثیر منفی گذاشته و از طرفی موجب شده تنها کمتر از 26 درصد ظرفیت سدها آب داشته باشد.

محمد علایی افزود: در برداشت از منابع آبهای زیرزمینی سالهاست در کشور رکورددار هستیم که رشد جمعیت، تغییر شیوه زندگی و رفتار مردم و توسعه استان مشکلات آبی استان را مضاعف کرده است.

وی اظهار داشت: 100 درصد چاههای آب استان مجهز به شمارشگرهای هوشمند شده است ، بیش از 85 درصد این شمارشگرها را خود کشاورزان خریداری کرده اند که نشان از رویکرد اجتماعی در برخورد با موضوع آب است و با همین رویکرد بیش از 5 هزار حلقه چاه غیرمجاز با همکاری دستگاه های دخیل در مدیریت آب استان بسته شده است.

علایی تاکید کرد: طرح انتقال آب از دریای عمان به این منطقه که هم اکنون در مرحله مطالعاتی است باید از بلاتکلیفی خارج شود و با توجه به مشکلات آبی استان، ضروری است این طرح جدی تر پیگیری شود.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۹۱۵۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان