//
کدخبر: ۸۲۷۵۵ //

جهانی سازی کالای ایرانی با حمایت از تولید ملی

حمایت از تولید داخلی، هسته مرکزی سیاست های اقتصاد مقاومتی است که تحقق آن به ارتقای سطح کیفی محصولات وطنی در راستای جهانی سازی این تولیدات نیازمند است.

 جهانی سازی کالای ایرانی با حمایت از تولید ملی
به گزارش فرتاک نیوز،

 رهبر انقلاب اسلامی سال 97 را سال «حمایت از کالای ایرانی» نام نهادند. حضرت آیت الله خامنه ای لحظاتی پس از تحویل سال 97 به سیاق سال های گذشته ضمن تبریک نوروز، سالی پر از خیر و برکت را برای همه ایرانیان به ویژه خانواده معزز شهیدان و جانبازان، نوجوانان و جوانان امید آفرین، آرزو کردند.

 

ایشان، تلاش های انجام‌شده در جهت تحقق شعار سال 96 یعنی «اقتصاد مقاومتی: تولید- اشتغال» را از نقاط مثبت و امیدوارکننده برشمرده و بیان داشتند: کارهای خوبی برای تولید و اشتغال انجام و شعار سال تا حدودی عملی شد، البته کارهای زیادی نیز باقی مانده که باید تا تحقق کامل این شعار دنبال و انجام شود.

 

رهبری در بیان چشم‌انداز حرکت مردم و مسئولان در سال جدید، گفتند: بنده در شعارهای سال، معمولاً مسئولان را مخاطب قرار می‌دهم اما امسال، مخاطب، همه آحاد ملت از جمله مسئولان هستند و همه باید سخت، کار و تلاش کنند.

 

ایشان مسئله اصلیِ امسال را نیز همچون سالهای قبل، مسئله اقتصاد و معیشت مردم خواندند و با تأکید بر «تولید ملی» به‌عنوان محور اساسی در حل مشکلات اقتصادی، افزودند: اگر تولید ملی با همت و پیگیری همگانی شتاب بگیرد، بسیاری از مشکلات معیشتی مردم و مسائل اشتغال و سرمایه‌گذاری حل خواهد شد و آسیب ‌های اجتماعی کاهش زیادی خواهد یافت، بر همین اساس، نام و شعار امسال را «حمایت از کالای ایرانی» قرار داده‌ام.

 

با توجه به اهمیت نامگذاری سال 97 باید گفت که این انتخاب نخست از آگاهی و شناخت ایشان از مسائل و ضرورت های جامعه در همه حوزه ها اعم از سیاسی تا اقتصادی و فرهنگی حکایت دارد و دوم گویای دغدغه مندی معظم له نسبت به مسائل و مشکلات کشور از یک سو و از طرفی الزامات توسعه ای و آینده نگری در راستای تحقق چشم اندازهای ترسیم شده برای ایران اسلامی است.

 

چنانچه به تاریخچه نام گذاری سال ها طی سه دهه اخیر از سوی رهبری نگاهی گذرا داشته باشیم در می یابیم که در کنار تاکید بر اخلاق انسانی– اجتماعی، معنویت و دین؛ رفع مشکلات اقتصادی و تلاش برای تحقق توسعه همه جانبه وجه بارز و مهم نامگذاری های 29 سال اخیر بوده است.

 

در بیانات رهبری تاکید بر الزامات اقتصاد مقاومتی و به ویژه تولید داخلی نمود دارد. تولید داخلی یکی از بندهای بیست و چهارگانه سیاست های اقتصاد مقاومتی است که در بهمن ماه 92 ابلاغ شد. ایشان ضمن ابلاغ سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» بر اساس بند یک اصل 110 قانون اساسی که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، تأکید کردند: پیروی از الگوی علمی و بومی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی، عامل شکست و عقب نشینی دشمن در جنگ تحمیلی اقتصادی علیه ملت ایران خواهد شد، همچنین اقتصاد مقاومتی خواهد توانست در بحران‌های رو به افزایش جهانی، الگویی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد و زمینه و فرصت مناسب را برای نقش آفرینی مردم و فعالان اقتصادی در تحقق حماسه اقتصادی فراهم کند.

 

همانگونه که اشاره شد، تاکید بر حمایت از تولید داخلی از بندهای مهم سیاست های اقتصاد مقاومتی است چنانکه در بند هشتم ابلاغیه آن آمده است؛ «مدیریت مصرف با تأکید بر اجرای سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی همراه با برنامه ریزی برای ارتقاء کیفیت و رقابت پذیری در تولید.»

 

از دید بسیاری از صاحبنظران، حمایت از تولید داخلی هسته مرکزی اقتصاد مقاومتی است. اما در یکی دو دهه اخیر تولید به عنوان یکی مهمترین فرایندهای اقتصادی کشور با چالش هایی مواجه بوده و که مهم ترین آن بی توجهی به ظرفیت های داخلی، افزایش واردات کالاهای خارجی و نیز معضل قاچاق است.

 

ورود کالاهای خارجی که بخش هایی از آن از مبادی غیرقانونی صورت گرفته و ایجاد انحصارگرایی و منفعت جویی برخی در سرازیر ساختن کالاهای غیرایرانی به بازار داخلی، نه فقط کالا و محصولات ایرانی را به حاشیه رانده و به ارزش و اعتبار محصولات ملی ما آسیب زده، بلکه به ورشکستگی بعضی واحدهای تولید داخلی و دلسردی تولید کنندگان وطنی انجامیده است؛ وضعیتی که در سال های اخیر نمود آن را در تعطیلی کارخانه و کارگاه های تولیدی در حوزه های مختلف اعم از صنایع قدیمی و نوپا شاهد بوده ایم.

 

با توجه به مسائلی که در زمینه تولید داخلی در کشور وجود دارد و همچنین تاکیدات مقام معظم رهبری، حمایت از تولید داخلی، دارای الزامات و نیازمند پیش نیازهایی است در راستای تامین آن، تدوین قوانین حمایتی و حذف مقررات دست و پاگیر، ایجاد شفافیت، حذف زمینه های فساد از یک طرف و حمایت نظام بانکی از تولید و اختصاص منابع پولی مورد نیاز راهگشا خواهد بود.

 

فرهنگ سازی برای مصرف و استفاده از کالاهای وطنی به ویژه از طریق رسانه های جمعی نیز از راهکارهایی است که می توان برای تقویت و حمایت از تولید ملی به کار بست.

 

اگر چه تولید ملی برای تقویت به حمایت و فرهنگ سازی نیازمند است، اما بخش تولید و تولیدکنندگان داخلی نیز برای توسعه و رونق بازار باید سطح کیفی تولیدات و ظرفیت های رقابتی خود را در این زمینه بالا ببرند تا بتوانند علاوه بر جذب ذائقه مصرف کننده و خریدار وطنی در مسیر جهانی سازی کالاها و برندهای ایرانی حرکت کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۲۷۵۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان