//
کدخبر: ۷۹۴۴۴ //

بهره‌برداری از نخستین نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ مگاواتی در پسابرجام

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی گرمسار اعلام کرد: برای نخستین بار نیروگاه تولید برق خورشیدی با ظرفیت یکصد مگاوات در منطقه ویژه اقتصادی گرمسار به بهره‌برداری می‌رسد که قادر به تامین نیاز منطقه یک هزار هکتاری است.

بهره‌برداری از نخستین نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ مگاواتی در پسابرجام
به گزارش فرتاک نیوز،

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی گرمسار اعلام کرد: برای نخستین بار نیروگاه تولید برق خورشیدی با ظرفیت یکصد مگاوات در منطقه ویژه اقتصادی گرمسار به بهره‌برداری می‌رسد که قادر به تامین نیاز منطقه یک هزار هکتاری است.

 

«عبدالرضا نادری» عصر امروز (شنبه)، در پایان آیین امضای قرارداد همکاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و شرکت «کارلو مارسکا» ایتالیا در تهران افزود: بر پایه این قرارداد، مقرر است با سرمایه‌گذاری حدود ۱۰۰ میلیون دلاری شرکت ایتالیایی، ۱۰۰ مگاوات برق خورشیدی تولید و به شبکه سراسری برق تزریق شود.

 

وی ادامه داد: بخشی از سرمایه‌گذاری بر پایه این قرارداد، مربوط به ساخت پست برق ۲۳۰ کیلوولت در منطقه است و از آ‌ن‌جا که قرارداد به‌صورت اجاره تنظیم شده، بین ۲۰ تا حداکثر ۲۵ سال از آن بهره‌برداری می‌شود و سپس در اختیار شرکت منطقه ویژه اقصادی گرمسار قرار می‌گیرد.

 

نادری تصریح کرد: اگر این قرارداد امضا نمی‌شد، شرکت منطقه ویژه اقصادی گرمسار مجبور به سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیارد ریالی برای ساخت یک پست ۲۳۰ کیلو ولت بود که توانایی مالی لازم برای آن وجود نداشت اما با اجرای این مهم از آن بی‌نیاز می‌شود.

 

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی گرمسار، ساخت چنین واحدهای نیروگاهی را از نظر موضوع پدافند غیرعامل نیز مهم ارزیابی کرد و گفت: کشور به این دست نیروگاه‌ها برای تامین برق پایدار و دوری از خاموشی «Black Out» نیازمند است.

 

وی بیان داشت: شرکت ایتالیایی یاد شده بسیاری قطعات و تجهیزات مورد نیاز خود را از شرکت‌های ایرانی تامین می‌کند که اشتغالزایی خوبی نیز برای منطقه به همراه خواهد داشت.

 

نادری تاکید کرد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با مشارکت سازمان منطقه اقتصادی ویژه گرمسار، برنامه ساخت پنل‌ها (صفحات) خورشیدی را نیز در برنامه دارد.

 

به گفته این مسئول، شرکت ایتالیایی از محل فروش برق تولیدی خود به سودآوری دست می‌یابد.

وی یادآوری کرد حدود سه ماه پیش نخستین واحد نیروگاه خورشیدی کشور به ظرفیت ۲۰ مگاوات در همدان به بهره‌برداری رسید اما نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی گرمسار، در نوع خود بی‌نظیر است.

 

میوه برجام

در همین پیوند، رئیس توسعه روابط خارجی شرکت کارلو مارسکا ایتالیا نیز گفت: نخستین بار پس از اجرای برجام و با سفر نخست وزیر ایتالیا به تهران، همراه با نمایندگان بسیاری از شرکت‌های دیگر برای سرمایه‌گذاری در ایران حاضر شدم و این کشور را منطقه‌ای امن بین کشورهای منطقه یافتم.

 

«استفانو فالکونیو» که شرکت متبوعش سابقه ۱۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری در زمینه برق خورشیدی را در نقاط مختلف جهان در کارنامه دارد، افزود: در این پروژه، صفحات خورشیدی در ایران ساخته می‌شود و اینورترهای مورد نیاز که در حقیقت قلب یک نیروگاه خورشیدی است، از شرکت آلمانی «اس‌ام‌آ» تامین می‌شود.

 

فالکونیو اعلام کرد: در ۶ ماه زمان اجرای طرح، اشتغالزایی برای ۶۰۰ نفر نیروی ایرانی پیش‌بینی می‌شود.

این نیروگاه به ظرفیت ۱۰۰ مگاوات در زمینی به مساحت ۲۰۰ هکتار با سرمایه‌گذاری طرف ایتالیایی در حدود ۱۰۰ میلیون دلار در مدت زمان ۱۵ ماه اجرا می‌شود و روش سرمایه‌گذاری آن، اجاره زمین به مدت ۲۰ سال با قابلیت تمدید پنج سال است.

 

شرکت کارلو مارسکا پیش از این ساخت نیروگاه ۱۰ مگاواتی خورشیدی در شهرک صنعتی «تولا» جزیره قشم را بر عهده داشت.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۹۴۴۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان