//
کدخبر: ۷۸۰۲۰ //

روز آرام بورس در نخستین روز هفته

شاخص بورس امروز (شنبه) با رشد 19 واحدی در جایگاه 98 هزار و 176 واحدی ایستاد.

روز آرام بورس در نخستین روز هفته
به گزارش فرتاک نیوز،

بورس، امروز شاهد بازاری آرام و کم رمق بود، با وجود حجم بالای معاملات و توجه سهامداران به گروه خودرویی، رخداد مهمی در بازار بورس به وقوع نپیوست.

 

در معاملات امروز یک میلیارد و 380 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش پنج هزار و 808 میلیارد ریال در 91 هزار و 597 نوبت خرید و فروش شد.

 

بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد 6 واحد رشد کرد، اما شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 2 واحد کاهش یافت.

 

شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، یک واحد پایین آمد و شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، 20 واحد افزایش یافت.

 

شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند، کمتر از یک واحد و شاخص بازار دوم بورس 112 واحد بالا رفت.

 

گروه خودرو در معاملات امروز صدرنشین بورس شد. در این گروه 567 میلیون سهم به ارزش 587 میلیارد ریال داد و ستد شد.

 

گروه فلزات اساسی به ارزش 187 میلیارد ریال و شیمیایی به ارزش 158 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص داد.

 

در رده چهارم، گروه فراورده های نفتی با معاملاتی به ارزش 92 میلیارد ریال جای گرفت.

 

گروه کانی های فلزی با معاملاتی به ارزش 80 میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.

 

در معاملات امروز نمادهای خساپا(سایپا)، خپارس (پارس خودرو)، وغدیر (سرمایه گذاری غدیر)، شپنا (پالایش نفت اصفهان) و کگل (صنعتی و معدنی گل گهر) بیشترین تاثیر مثبت، و نمادهای فولاد (فولاد مبارکه) و فملی (ملی صنایع مس) بیشترین تاثیر منفی را داشتند.

 

** معاملات اوراق تسهیلات مسکن در دامنه قیمتی 693 تا 735 هزار ریال

فرابورس ایران در نخستین روز کاری هفته منتهی به یازدهم اسفندماه میزبان داد و ستد بیش از 260 میلیون ورقه بهادار در 35 ‌هزار و 436 نوبت معاملاتی بود که ارزش این مبادله‌ها به حدود 2 هزار و 154 میلیارد ریال رسید.‌

 

شاخص فرابورس با افت سه واحدی، در ارتفاع یک هزار و 93 واحدی قرار گرفت.

 

در میان اوراق با درآمد ثابت اوراق مرابحه دولتی گندم در نماد «گندم 9707» بیشترین حجم و ارزش مبادلاتی را به خود ‌اختصاص داد.‌

 

نگاهی به خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن (تسه) در نخستین روز کاری این هفته نشان می‌دهد که بیش از 85 هزار ورقه ‌تسه به ارزش بالغ بر 61 میلیارد ریال دست به دست شده است که معامله گران، بیشترین اقبال را نسبت به اوراق تسهیلات ‌مسکن مهرماه 96 نشان دادند.‌

 

تمامی اوراق تسه، امروز شنبه پنجم اسفندماه در دامنه قیمتی 693 تا 735 هزار ریال معامله شدند که بیشترین قیمت مربوط به ‌تسه دی‌ماه 96 بود.‌

 

** تامین مالی صنعت خودرو در بورس

پذیره‌نویسی صکوک مرابحه 700 میلیارد تومانی ایران خودرو با نمادهای «صخود1412» ، «صخود412» و «صخود0012» و با نرخ 18 درصد از طریق شرکت بورس اوراق بهادار تهران انجام گرفت.

 

پذیره نویسی اوراق مرابحه ایران خودرو جهت تامین مالی برای خرید مواد اولیه تولید خودرو از امروز پنجم اسفندماه از طریق بورس اوراق بهادار تهران آغاز شد و این پذیره نویسی به مدت پنج روز کاری ادامه دارد.

 

بر اساس مصوبه بورس اوراق بهادار تهران، اوراق صکوک مرابحه ایران خودرو در مجموع به مبلغ هفت هزار میلیارد ریال با نرخ سود علی الحساب 18 درصد جهت تامین بخشی از منابع لازم جهت خرید قطعات مورد نیاز تولید خودرو توسط انجام گرفت که سود آن در مقاطع سه ماهه پرداخت می شود.

 

اوراق صکوک مرابحه ایران خودرو با مشاور عرضه لوتوس پارسیان در سه نماد «صخود412 » به مبلغ 2500 میلیارد ریال، چهارساله، موعد پرداخت سود آن هر سه ماه یک بار، ضامن بانک ملت، متعهد پذیره نویسی وبازارگردان تامین سرمایه، لوتوس پارسیان و عامل فروش اوراق شرکت کارگزاری بانک ملت است.

 

همچنین نماد «صخود0012 »، مبلغ 3500 میلیارد ریال، چهارساله، موعد پرداخت سود آن هرسه ماه یک بار، ضامن بانک ملت، متعهد پذیره نویس و بازار گردان اوراق تامین سرمایه، بانک ملت، عامل فروش اوراق شرکت کارگزاری بانک ملت است.

 

نماد «صخود142»، مبلغ 1000 میلیارد ریال، چهارساله و موعد پرداخت سود آن هرسه ماه یک بار، ضامن بانک ملت، متعهد پذیره نویس وبازارگردان اوراق تامین سرمایه امید، عامل فروش اوراق شرکت کارگزاری بانک ملت است.

 

روح الله حسینی مقدم معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران در این نشست به جایگاه بازار سرمایه در تامین مالی پرداخت و گفت: بازار بدهی پس از انجام این پذیره نویسی به بیش از 11 هزار میلیارد تومان می رسد که این مبلغ 2 سال پیش کمتر از هزار میلیارد تومان بود.

 

وی در ادامه افزود: امسال بیش از 2 هزار میلیارد تومان به ارزش بازار بدهی اضافه شد که این عدد در سال های آینده قطعاً رشد می کند و بدین ترتیب در بلندمدت نماگرهای بازار سرمایه اطلاعات دقیقی به تصمیم سازان می دهد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۸۰۲۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان