//
کدخبر: ۷۳۸۱۱ //

میزان عیدی و حقوق کارکنان دولت در سال ۹۷ اعلام شد

عیدی کارمندان دولتی ۹۳۰ هزار تومان تعیین شده است، برای خواندن جزییات بیشتر این گزارش را دنبال کنید.

میزان عیدی و حقوق کارکنان دولت در سال 97 اعلام شد
به گزارش فرتاک نیوز،

موضوع عیدی گرفتن و پاداش پایان سال از شیرین ترین دغدغه های اکثر کارمندان دولت و کارگران، بازنشستگان و  مستمری بگیران است. مسئله ای که در ۲ ماه آخر سال بسیار مورد توجه قرار می گیرد. کارکنان در  انتظار مبلغ تعیین شده قرار می گیرند و دولت با توجه به بودجه سال  تصمیم به پرداخت عیدی کارکنان خود می کند.

 

میزان عیدی کارمندان دولت در همه سال ها با توجه به تصمیم و مصوبه دولت مشخص می گردد. سپس مقدار عیدی تعیین شده  بایستی به تصویب هیئت وزرا می رسد و  در آخر نیز چگونگی پرداخت آن به سازمان  مدیریت و برنامه ریزی کشور ابلاغ می گردد.

 

عیدی کارمندان دولت در سال ۹۷

 سخنگوی سازمان برنامه و بودجه  اظهار داشت: طبق مصوبه دولت عیدی سال ۹۷ برای کارکنان دولت مشخص می گردد.اما با توجه به افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارمندان در سال  پیش رو عیدی بازنشستگان و کارمندان در حدود ۹۳۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.  این رقم در سال گذشته  یعنی ۱۳۹۵ برای عید ۹۶ به مبلغ ۷۷۰ هزار و ۵۰۰ تومان بود.

 

به طور کلی   هر نوع تصمیم گیری در رابطه با میزان عیدی کارمندان دولت  درباره بازنشستگان کشوری نیز اجرا خواهد گردید. این به معنای آن است که اگر میزان عیدی کارکنان دولتی ۹۳۰ هزار تومان تصویب گردد،  برای بازنشستگان کشوری نیز همین میزان  اعمال خواهد شد.

 

پاداش پایان سال و عیدی مستمری بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی

مقدار مبلغی که برای عیدی و پاداش پایان سال مستمری بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی پرداخته می شود   نیز هر سال توسط هیئت وزیران تعیین و اغلب در ماه بهمن اعلام می گردد.  بعد از آن نیز سازمان تامین اجتماعی مبلغ مشخص شده را به  حساب مستمری بگیران می پردازد.

 

نحوه پرداخت عیدی و  پاداش مستمری بگیران و بازنشستگان  سال گذشته

در سال گذشته  پرداخت عیدی و پاداش بازنشستگان و مستمری بگیران در نیمه دوم ماه اسفند  و با حروف الفبا ( اولین حرف نام خانوادگی) و  پرداخت حقوق ها انجام می شد.

 

 با این که سازمان تامین اجتماعی  در سال های گذشته با کمبود و محدودیت منابع روبه رو بوده است ولی همیشه در سعی و تلاش بوده تا با تامین کردن اعتباری مناسب  عیدی مستمری بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی را در اسرع وقت به  حساب هایشان واریز نماید.  در سال گذشته  بازنشگان تامین اجتماعی نیز مانند بازنشستگان کشوری ۷۷۰ هزار  و ۵۰۰ تومان عیدی دریافت کردند.

 

مبنای پرداخت عیدی و پاداش پایان سال کارگران

پرداخت پاداش پایان سال و عیدی کارمندان دولت و کارگران  مشمول قانون کار نیز همه ساله بر اساس قانون مصوب  سال ۱۳۷۰ مجلس شورای اسلامی انجام می شود. در این صورت کارفرما ها وظیفه دارند،   حداقل دوماه حقوق و حداکثر سه ماه پایه حقوق و دستمزد را به عنوان عیدی و پاداش پایان سال به کارکنان و کارگران خود پرداخت نمایند.

 

 عیدی کارگران بر اساس قانون کار

طبق قانون کار مقدار عیدی کارگران و پاداش پایان سال آن ها  برابر ۲ ماه حداقل حقوق تصویب شده توسط وزارت کار و ۳ ماه حداکثر حقوق هست.  در  این راستا تمامی کارفرمایان بایستی به هر کدام از کارگران خود نسبت به یک سال کارکرد روزهای خدمت ، معادل ۶۰ روز آخرین مزد  را به عنوان عیدی و پاداش پرداخت کنند. هم چنین مبلغ پرداختی به هر کارگر  نباید از  معادل ۹۰ روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز نماید.

 

عیدی کارگران در سال گذشته

در  سال گذشته حداقل حقوق کارگران  ۸۱۲ هزار تومان بوده و کارفرمایان با محاسبه ۲ ماه پایه حقوق ، حداقل یک میلیون و ششصد و بیست و چهار هزار تومان و با احتساب ۳ ماه پایه حقوق حداکثر دو میلیون وچهارصد و سی و شش هزار تومان عیدی به کارگران خود پرداخت نمودند.

 

عیدی کارگران برای سال ۹۷

حقوق و دست مزد کارگران در سال ۹۶  به مبلغ ۹۳۰ هزار تومان است که بر این اساس حداقل یک میلیون و هشتصد و شصت هزار تومان و حداکثر دو میلیون و هفتصد و نود هزار تومان  عیدی به کارگران باید پرداخت گردد. هم چنین مقامات کارگری همیشه پرداخت  سر موقع پاداش  پایان سال و عیدی توسط کارفرمایان را مهم دانسته اند. علت این تاکید بر پرداخت به موقع کاهش قدرت خرید و عدم تامین نیازهای معیشتی کارگران است. به همین خاطر باید قبل از پایان سال و پیش از ایام عید پرداخت شود.

 

 توجه داشته باشید که هیچ فرقی بین کارگران قراردادی و کارگران رسمی  در مسئله  پرداخت عیدی وجود ندارد . باید تمامی کارگران مطابق سنوات و کارکرد روزهای خدمت عیدی شان را دریافت نمایند.

 

طبق پیش بینی های اولیه دولت  با توجه به بودجه سال ۱۳۹۷  مبلغ عیدی کارکنان  در حدود ۹۳۲ هزارتومان می شود.

 

  عیدی کارکنان دولت در سال ۹۷

در مهر ماه سال ۹۶  در زمان تدوین لایحه بودجه ۹۷  دستگاه های استانی و ملی موظف شدند تا مبلغی به حدود ۹۳۲ هزار و ۲۵۰ تومان را به عنوان عیدی کارکنان دولت کنار بگذارند.

 

عیدی کارکنان دولت بر چه اساس تعیین می شود؟

 به طور کلی مبلغ پاداش پایان سال کارکنان دولت یا به عبارتی دیگر عیدی کارمندان دولت به شرح زیر صورت می پذیرد.  یعنی بر مبنای قوانین  و با ضرب ضریب حقوق که در هر سالی متغییر و متفاوت است و هم چنین  بر اساس امتیاز آن تعیین می گردد. در آخر نیز مبلغ نهایی و قطعی  توسط هیئت وزیران تصویب می شود.

 

روند افزایشی عیدی کارکنان دولت از سال ۹۰ تا ۹۵

روند پرداخت عیدی کارمندان دولت از سال ۹۰ تا ۹۵  با توجه به نرخ تورم و اقتصاد کشور افزایشی بوده است.   میزان عیدی کارکنان در سال ۹۰ به میزان ۳۵۰ هزار تومان ، در سال ۹۱ به مبلغ ۴۰۲ هزار تومان ،  در سال ۹۲ حدود ۵۰۳ هزارتومان، در سال ۹۳ به میزان ۶۰۳ هزار تومان، در سال ۹۴ به میزان ۶۸۸ هزار تومان   و در  سال ۹۵ مبلغ ۷۷۰ هزارتومان بوده است. 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: روزپلاس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۳۸۱۱ //
ارسال نظر
 
  • ناشناس

    ما مردم اکثریتی که هیچکس (نه عیدی ونه حق وق،مزایا،امتیاز ووام...)نمیدهد-چیکارکنیم !؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان