//
کدخبر: ۷۱۹ //

تعطیل و نیمه تعطیل شدن حدود ۲۴۰۰۰ واحد تولیدی در یکسال اخیر

اگر چه دولتی یا غیر دولتی بودن این شرکت ها تفاوتی در روند کار نداشته و صرفا شفافیت اطلاعات اعلامی از سوی آن ها دارای اهمیت است اما عمده این شرکت ها در حال حاضر بانک ها هستند که نماد اکثر بانک ها در حال حاضر بسته است.

تعطیل و نیمه تعطیل شدن حدود ۲۴۰۰۰ واحد تولیدی در یکسال اخیر

ابراهیم قربانی فرید، کارگزار و کارشناس بورس تهران درباره دلایل توقف های طولانی مدت نماد های معاملاتی بازار بورس  گفت: تمام این مشکلات از جمله توقف نمادها مربوط به عدم شفافیت اطلاعاتی است که از سوی شرکت های مختلف به سازمان بورس ارائه می شود.  وی در این باره خاطرنشان کرد: بورس منتظر دریافت اطلاعات شفاف است اما متاسفانه این اطلاعات یا با تاخیر و یا به صورت مبهم به بازار ارائه می شود که خود این موضوع یکی از مشکلات عمده در تالار بورس ایران است. قربانی با اشاره به بازگشایی نماد شرکت سایپا در روزهای اخیر تصریح کرد: در روزهای اخیر نماد این شرکت بعد از مدت ها باز شد اما در کمال تعجب شاهد منفی بودن نماد این شرکت و کاهش قیمت این سهم در بازار سهام بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در حالیکه همه انتظار داشتیم بعد از بازگشایی نماد برخی از این شرکت ها، نتایج مثبتی ایجاد شود به دلیل عدم شفافیت در اطلاعات مردم نیز از بازگشایی ها استقبال نکرده و شاهد روندی منفی بودیم. وی درباره تبعات این موضوع برای کل اقتصاد خاطرنشان کرد: زمانی که اعتماد مردم از آینده یک سهم خدشه دار شود  در آینده به ندرت به سمت خرید آن سهم می روند. لذا باید طوری عمل شود که اعتماد مردم نسبت به مجموعه بازار سرمایه سلب نشود چرا که اینگونه برخوردها و بسته و باز شدن نمادها به اعتماد مردم آسیب می زند.

قربانی فرید با اشاره به وظایف سازمان بورس در دریافت و بررسی اطلاعات شرکت های حاضر در بورس اظهار داشت: در صورت تایید و وجود شفافیت در اطلاعات اعلام شده، این شرکت ها وارد سایت کدال شده و عموم مردم از اطلاعات این شرکت ها مطلع می شوند. وی خاطرنشان کرد: اگر چه دولتی یا غیر دولتی بودن این شرکت ها تفاوتی در روند کار نداشته و صرفا شفافیت اطلاعات اعلامی از سوی آن ها دارای اهمیت است اما عمده این شرکت ها در حال حاضر بانک ها هستند که نماد اکثر بانک ها در حال حاضر بسته است. این کارگزار بورس تهران درباره دلایل توقیف نماد بسیاری از شرکت های بورسی به خصوص بانک ها به قدس آنلاین گفت: از آنجا که صورت های مالی بانک ها بر اساس استانداردهای قدیمی از سوی بانک ها تنظیم شده است بانک ها از طرف بانک مرکزی موظف شده اند اطلاعات خود را به روز کرده و تنظیم صورت های مالی را بر اساس استانداردهای جدید انجام دهند.

وی با نامناسب دانستن وضعیت مالی بانک ها در سال های اخیر اظهار داشت: اینکه بانک ها به سپرده های مردم ۱۵ درصد سود پرداخت کرده و از تسهیلات پرداخت شده به مردم ۱۸ درصد سود می گیرند نشان دهنده این موضوع است که بانک ها در شرایط مناسبی به لحاظ سوددهی قرار ندارند. این کارشناس بازار سرمایه با منفی دانستن عملکرد بورس طی ۲ سال گذشته افزود: روند کلی بورس در ۲ سال اخیر روند نزولی بوده و به جز مقاطعی کوتاه همواره با افت شاخص ها مواجه بوده است.

قربانی در باره افزایش سهم اوراق بدهی در بازار سرمایه خاطرنشان کرد: همان طور که اقتصاد کشور در رکود کامل به سر می برد است بورس نیز از این قاعده مستثنی نبوده و دارای وضعیت مشابهی است. وی ادامه داد: باید اذعان داشت با بهبود وضعیت در شاخص های بورس، شرایط اقتصادی کشور بهبود نمی یابد بلکه در ابتدا باید شرایط اقتصاد بهتر شود تا این بهبود شرایط بر روی بورس تاثیر مثبت بگذارد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه اظهار داشت: اگر شرکت های حاضر در بورس سودآور شوند بورس نیز بر اساس آن سود، رونق خواهد یافت. در غیر این صورت این طور نیست که ابتدا بورس رونق گرفته و بعد تولید این شرکت ها افزایش یابد. وی با معمول دانستن افزایش سهم اوراق قرضه در بورس های دنیا تصریح کرد: چون اقتصاد در حال رکود است طبیعتا بازارسرمایه و بورس نیز از این قاعده مستثنی نبوده و وجود چنین روندی در بورس طبیعی است.

قربانی با تاکید بر این موضوع که رئیس جمهور در طول ۳.۵ سال گذشته هیچ وقت به بورس نپرداخته و بورس را در اولویت کاری خود قرار نداده است تصریح کرد: بسیاری از شرکت ها و بنگاه های اقتصادی ما در چند سال اخیر تعطیل بودند به طوریکه در یکسال اخیر حدود ۱۲ هزار واحد تولیدی تعطیل و همین حدود واحد تولیدی به صورت نیمه تعطیل در آمده و مابقی واحدهای تولیدی نیز با ظرفیت اسمی در حال فعالیت هستند. که خود این مسئله نشان دهنده رکود کامل در اقتصاد و بازار سرمایه است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۱۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان