//
کدخبر: ۶۶۹۲۸ //

دلایل افزایش قیمت تخم مرغ چیست؟

قیمت تخم مرغ با رشد قیمتی ۱۰۰ درصدی در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته،عرصه را برای دهک‌های پایین و ضعیف جامعه بیش از پیش تنگ کرده است.

 دلایل افزایش قیمت تخم مرغ چیست؟
به گزارش فرتاک نیوز،

قیمت تخم مرغ به 20 هزار تومان در هر شانه افزایش پیدا کرد و این میزان به معنای رشد 100 درصدی نرخ محصول مذکور در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال قبل است.

 

بدون تردید، تامین این مبلغ برای اقشار و خانوارهای کم درآمد که در قالب دهک های پایین و ضعیف جامعه تعریف می شوند، سخت و دشوار خواهد بود. بخصوص زمانیکه  این محصول در زمره اقلام غذایی پر مصرف خانوارها قرار می‌گیرد، در نهایت  افزایش قیمت این محصولات شرایط بغرنج تری را برای جامعه هدف چنین محصولاتی رقم خواهد زد.

 

در این میان، عوامل و دلایل متعددی برای این افزایش قیمت مطرح می شود که در رأس آن آنفولانزای مرغی مطرح می شود.

 

چندی پیش، ناصر نبی پور، رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در گفتگو با رسانه ها اظهار کرد: با کاهش میزان تولید تخم مرغ به دلیل شیوع آنفولانزای مرغی در برخی گله های مرغداری‌ها ، شاهد افزایش قیمت کالای مذکور در بازار هستیم.

 

وی معتقد است؛ عدم وجود کافی واردات (علی‌رغم باز بودن ثبت سفارشات) از دیگر دلایل قابل توجه در افزایش نرخ تخم مرغ در بازار محسوب می شود.

 

نبی پور در تشریح علت کمبود واردات این محصول می گوید: عدم صرفه اقتصادی واردات تخم مرغ یکی از دلایل بی میلی فعالان اقتصادی به واردات تخم مرغ است.

 

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران در خصوص میزان خسارت تحمیل شده به مرغداران به دلیل شیوع بیماری آنفولانزای مرغی تصریح کرد: عمده خسارات تحمیل شده به مراکز اصلی تولید یعنی البرز، قزوین، تهران و آذربایجان شرقی معطوف می شود که میزان خسارت حدود 20هزار میلیارد ریال برآورد می شود.

 

محمد رضا نور الهی،کارشناس بازار ، با اشاره به ضرورت حمایت هر چه بیشتر دولت از مرغداری‌های خسارت دیده  اظهار کرد: انتظار می رود حمایت و پشتیبانی های دولتی از واحدهای پرورش مرغ و تخم مرغ که درگیر آنفولانزا هستند با تقویت و افزایش هر چه بیشتری همراه شود.

 

وی افزود: پیش از این نیز نسبت به احتمال شیوع آنفولانزای مرغی و تحمیل خسارات سنگین بر مرغداری ها هشدار داده شده، اما در ظاهر تدابیر لازم در این خصوص به میزان کافی اندیشیده نشد.

 

کارشناس بازار تصریح کرد: در شرایطی که واحدهای مرغداریِ درگیرِ با بیماریِ آنفولانزای مرغی، مجبور هستند برای ادامه فعالیت خود و جلوگیری از سرایت بیماری مذبور به دیگر مرغ ها اقدام به معدوم سازی مرغ های خود  کنند، شاهد کاهش تولید تخم مرغ نیز خواهیم بود و در این بستر، واحدهای فعال تنها با حمایت و پشتیبانی فزآینده قادر به بقای خود خواهند بود.

 

نور الهی گفت: اگرچه طی هفته های گذشته شاهد در نظر گرفتن برخی از اقدامات در راستای حمایت از مرغداران بوده ایم اما حجم حمایت ها به هیچ عنوان با میزان خسارات وارده کافی و برابر به نظر نمی رسد و همچنان کم نیستند، مرغدارانی که در پیچ و خم و بروکراسی تسهیلات بانکی و بیمه ای در صدد گشوده شدن روزنه های امید هر چه بیشتری هستند.

 

نابودی 12 تا 14 میلیون قطعه مرغ

طبق گزارش‌های منتشر شده در رسانه ها و اظهار نظر برخی تولیدکنندگان، شیوع آنفولانزای مرغی باعث شده بخش قابل توجهی از گله ها معدوم شوند و به همین دلیل قریب به 12 تا 14 میلیون قطعه مرغ از بین رفته اند و این حجم از نابودی در گله های مرغ، خساراتی جدی در پی خواهد داشت که یک بُعد آن نیز به بالا رفتن قیمت تخم مرغ باز می‌گردد.

 

منصور فاتحی، یکی از فعالان عرصه تولید تخم مرغ در غرب استان تهران ، با اشاره به ضرورت حمایت همه جانبه از تولیدکنندگان در راستای حصول و تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: در عرصه هایی که فعالان بخش تولید نیاز ضروری و اساسی عموم مردم را مهیا می‌کنند، می طلبد حمایت ها به مراتب مضاعف و فزآینده تر از بخش های دیگر باشد.

 

وی افزود: ممکن است برخی بگویند که نباید چنین تبعیض هایی اِعمال شود و تولیدکننده در هر عرصه ای قابل حمایت است و نمی توان تفاوت خاصی میان آنها قائل شد اما توجیه بنده برای طرح این موضوع ناظر بر این است که در حوزه اقلام و محصولات اساسی، بروز نارسایی، مردم را متضرر می کند و در نتیجه عموم مردم هزینه این خسارت ها را از جیب خود پرداخت خواهند کرد.

 

فاتحی گفت: با توجه به شیوع آنفولانزای مرغی و افزایش قیمت نهاده ها می توان تدابیر حمایتی لازم را اتخاذ کرد تا در شرایط اضطراری همچون موقعیت فعلی شاهد چنین جهش شتابانی در قیمت محصولاتی همچون تخم مرغ نباشیم.

 

این فعال در عرصه تولید تخم مرغ در غرب استان تهران تصریح کرد: در صورت حمایت همه جانبه و اتخاذ و تعریف تمهیدات لازم برای چنین مواقعی، نه تنها می توان قیمت تخم مرغ را کنترل کرد، بلکه از حذف تولیدکنندگان و مرغداران از چرخه فعالیت و متضرر شدن آنها نیز پیشگیری کرد.

 

وی افزود: اینکه بنده جلوگیری از حذف تولیدکننده را مهمتر از افزایش نرخ تخم مرغ می دانم ناشی از احساسات و تعصب به هم صنفی های خودم نیست، بلکه ریشه در این واقعیت دارد که با متضرر شدن تولید کنندگان و حذف آنها، افزایش قیمت تخم مرغ مقطعی نخواهد بود و در آینده نیز نمی توان کنترل لازم را در بازار لحاظ کرد.

 

فاتحی بیان کرد: ممکن است برخی نگاهی به واردات این محصول از آنسوی مرزها داشته باشند اما این رویکرد در دراز مدت به مصلحت نیست و باید در مسیری گام برداریم که در این عرصه خودکفا باشیم و این مهم را حفظ  و یا اینکه حداقل بخش عمده نیاز خویش را از ظرفیت داخلی تامین کنیم.

 

وی در خاتمه یادآور شد: واردات در شرایط فعلی یک ضرورت است تا با تکیه بر آن بتوان کنترل مطلوبی را در بازار لحاظ کرد اما در دراز مدت و بصورت پایدار نمی توان امید چندانی به واردات داشت، زیرا به هر ترتیب کشورهای دیگر نیز بنابر شرایط خاص به خود همچون شیوع آنفولانزای مرغی و...دچار محدودیت هایی می شوند و این موضوع در دراز مدت می تواند همین وضعیت یعنی افزایش قیمت تخم مرغ  را در بر داشته باشد.

 

ماه ها پیش هشدارهایی، نسبت به احتمال شیوع آنفولانزای مرغی و تبعات آن مطرح و به نظر می رسد در صورت اتخاذ برنامه ریزی مدون و اصولی از سوی دستگاه های ذی‌ربط و مسئول دولتی، امروز شاهد چنین وضعیتی در بازار تخم مرغ نبودیم، زیرا بدون تردید کنترل بازار تخم مرغ امری پیچیده و غیرممکن نبود و تحقق آن  تنها مستلزم هوشمندی، درایت، عزمی جزم و مسئولیت پذیری لازم بود و بس.

 

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: افکار نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۶۶۹۲۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان