//
کدخبر: ۴۴۴۸۱۷ //

جاماندگان سهام عدالت تعیین تکلیف می شوند / چند نفر در انتظارند؟

در حال حاضر، تقریباً ۴.۷ میلیون نفر از افرادی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار دارند، محروم از دریافت سهام عدالت هستند و این سهام باید به آنها تعلق بگیرد.

جاماندگان سهام عدالت تعیین تکلیف می شوند / چند نفر در انتظارند؟
به گزارش فرتاک نیوز،

گرچه اختصاص سهام عدالت به ۴.۷ میلیون نفر به تصویب مجلس رسیده و قانونا باید پرداخت شود برخی وزارتخانه‌ها هنوز با عرضه سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر برای سهام عدالت موافقت نکرده‌اند.

در حال حاضر حدود ۴.۷ میلیون نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی فاقد سهام عدالت هستند که باید به این افراد سهام تعلق بگیرد.

اختصاص سهام عدالت به جاماندگان بر اساس مصوبه سال ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی باید انجام می‌شد که این اقدام صورت نگرفت. در بودجه سال ۱۴۰۲ نیز این موضوع گنجانده نشد. بنابراین نمایندگان مجلس این طرح را به صحن علنی بردند که با اختصاص سهام به جاماندگان موافقت شد. با این حال هنوز پس حدود دو سال این موضوع شکل اجرایی به خود نگرفته است.

وزیر اقتصاد درخصوص آخرین وضعیت سهام عدالت جاماندگان اعلام کرده که شناسایی افراد مشمول سهام عدالت انجام شد و چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفر تایید شدند. مراحل قانونی برای عرضه سهام به این افراد باید اجرا می شد که امیدواریم تا پایان بهمن موافقت وزارتخانه‌های مربوطه را برای این کار بگیریم. برخی از وزارتخانه‌ها هنوز با عرضه سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر برای سهام عدالت موافقت نکرده‌اند.

اگرچه دولت سیزدهم در افزایش سود سهام عدالت عملکرد قابل قبولی داشته و سود آن را از حدود ۷۰ هزار تومان به ۶۰۰ هزار تا یک میلیون و۲۰۰ هزار تومان افزایش داده، انتظار می‌رود در پرداخت سهام به جاماندگان نیز اقدام مقتضی صورت گیرد. دولت می‌گوید منابع لازم برای تخصیص سهام عدالت به جاماندگان را ندارد.

رئیس اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت مدتی قبل در این خصوص گفت که دولت برای تامین این منابع می‌تواند به ۱۱ شرکت سرمایه‌پذیر که در دولت قبل از سبد سهام عدالت خارج شد مراجعه کنند. پالایشگاه نفت تهران، بانک ملت و برخی دیگر از جمله این شرکت‌ها هستند.

طبق آخرین برآوردها، ارزش سهام عدالت در حال حاضر به ۱۴ میلیون و ۲۷۶ هزار تومان رسیده که ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت هشت میلیون و ۵۶۵ هزار و ۹۵۰ تومان برآورد می شود.

جاماندگان سهام عدالت در این سایت ثبت نام کنند

رئیس اتحادیه تعاونی‌ها سهام عدالت گفت: حربه جدید کلاهبرداران این است که پیامکی مبنی بر واریز سود سهام عدالت به برخی افراد ارسال می‌کنند، سپس از دریافت‌کننده پیامک می‌خواهند با باز کردن لینک، شماره ملی یا شماره حساب خود را وارد کند که به محض باز کردن لینک، سودجویان از حساب افراد برداشت می‌کنند.

عسگر توکلی اظهار کرد: متاسفانه موضوع کلاهبرداری به بهانه واریز سود سهام عدالت توسط افراد سودجو، هک کردن و برداشت از حساب برخی افراد هنوز ادامه دارد.

وی افزود: حربه جدید کلاهبرداران این است که پیامکی مبنی بر واریز سود سهام عدالت به برخی افراد ارسال می‌کنند. سپس از دریافت‌کننده پیامک می‌خواهند با باز کردن لینک، شماره ملی یا شماره حساب خود را برای واریز پول وارد کند که به محض باز کردن لینک، سودجویان از حساب افراد برداشت می‌کنند. از شهروندان درخواست می‌کنیم اصلا به این پیامک‌ها توجه نداشته باشند و خبرهای موثق را از طریق رسانه‌های رسمی و صدا و سیما پیگیری کنند.

سه گروه مشمول دریافت سهام عدالت هستند

رئیس هیات مدیره اتحادیه تعاونی‌ها سهام عدالت هم‌چنین درباره اختصاص سهام عدالت به جاماندگان گفت: درحال‌حاضر جاماندگان سهام عدالت شامل سه گروه هستند. حدود یک میلیون و ۸۵۰ هزار نفر برگه سهام با مهر شرکت‌های تعاونی در اختیار دارند.

این افراد از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۱ در سهام عدالت عضویت داشتند اما متاسفانه به دلیل اختلالاتی که در سازمان خصوصی‌سازی وقت پیش آمد از سبد سهام عدالت خارج شدند که باید در اولویت تخصیص قرار گیرند.

توکلی تصریح کرد: گروه دوم مددجویان کمیته امداد و بهزیستی هستند که حدود چهار میلیون و ۶۰۰ هزار نفر را شامل می‌شود. در این خصوص دولت مصوبه‌ای را به سه بانک داد و شورای‌عالی اصل ۴۴ مقرر کرد سهام به این افراد تعلق بگیرد.

رئیس هیات مدیره اتحادیه تعاونی‌ها سهام عدالت گفت: گروه سوم جمعیت بزرگی را به تعداد ۱۹ میلیون نفر در کشور شامل می‌شود که واجد شرایط دریافت عدالت هستند. تقریبا به همین تعداد افرادی که جزو دهک‌های بالای جامعه هستند واجد شرایط نبودند اما سهام عدالت به آنها اختصاص یافته است. در این مورد نیز باید تجدید نظر می‌شد که اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت، کانون سهامداران و مجلس شورای اسلامی پیگیر مسئله این افراد است.

وی تاکید کرد: سازمان خصوصی‌سازی در دولت قبل، بدون مصوبه و با تفسیر به رای که در بحث تقسطی ۱۰ ساله داشت، زمانی را به منظور واریز پول برای مردم تعیین کرد. در صورتی که این اشتباه بود و باید به سرمایه‌گذاری استانی این مهلت داده می‌شد که حق تقدم را واریز کنند.

در واقع سرمایه‌گذاری استانی نسبت به سهمی که بدهکار بود باید واریز انجام می‌داد؛ زیرا وقتی سهامداران از سال ۱۳۸۵ سهام عدالت دریافت کردند باید تا سال ۱۳۹۵ قسط می‌دادند. به بسیاری از افراد سال ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ سهام تعلق گرفت که تا سال ۱۴۰۰ این افراد برای واریز قسط ۱۰ سال زمان داشتند. اما به یکباره گفتند مابقی مبلغ سهام را بدهید در غیر این صورت سهام شما ۵۰۰ هزار تومانی خواهد شد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۴۴۸۱۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان