//
کدخبر: ۴۴۴۲ //
یک مدیرعامل بانک عنوان کرد؛

بانکها در عمق چاله مشکلات/تنبیه و تهدید، دیگر کارساز نیست

مدیرعامل بانک تجارت با بیان اینکه بانکها هم اکنون در چاله مشکلات فرو رفته اند، گفت: در این میان تهدید و تنبیه اثرگذار نیست.

بانکها در عمق چاله مشکلات/تنبیه و تهدید، دیگر کارساز نیست

به گزارش فرتاک نیوز، محمدابراهیم مقدم در همایش سیاست های پولی و چالش های بانکداری و تولید گفت: بانکها درون چاله افتاده اند و اینکه درون چاله هستیم، هنوز کسی نتوانسته برای آن نردبان یا طنابی پیدا کند که ما را نجات دهد، چاله ها نیز عدم افزایش سرمایه است که بیشتر افزایش سرمایه نیز تجدید ارزیابی بوده است و منجر به درآمدزایی نشده است.

وی با اشاره به عدم فروش دارایی های تملیکی و نیز دارایی های خود بانک نیز افزود: از سوی دیگر گفته می شود که باید منابع را از بازار بین بانکی جذب کنیم که منابع این حیطه نیز گران قیمت است، بنابراین بانکها باید به سمت جذب سپرده ها بروند که البته این روش هم مایه زیان می شود؛ به این معنا که حتی اگر به سپرده ها فقط ۱۵ درصد رسود بدهیم، باز هم باید نسبت به تامین مالی از بازار بین بانکی، ۴ درصد ضرر بدهیم.

به گفته مدیرعامل بانک تجارت، وقتی که منابع ما کاهش می یابد، تسهیلات هم برنگردد، مجبور می شویم که از منابع بانک مرکزی  استفاده کرده و در مقابل، ۳۴ درصد جریمه بپردازیم، پس عدم وصول مطالبات باعث حرکت به سمت پرداخت نرخ سود بالاتر به سپرده ها می شود، بنابراین اگر از نرخ سود سپرده ۱۵ درصدی نیز رقمی بالاتر بپردازیم، آنگاه زیان دهی ما افزایش می یابد.

وی با اشاره به عدم پرداخت بدهی بانکها از سوی دولت گفت: یکی از راههای خروج از چاله ها، ارتباطات بین المللی با بانکهای دنیا است، این در حالی است که در گذشته با استفاده از منابع فاینانس، تنها ۱۵ درصد نقد پرداخت می شد، بنابراین مابقی در زمان خود تامین می شد، بنابراین روی نرخ تورم اثر نداشت، در حالیکه اکنون اگرچه که ارتباطات بین المللی بهتر شده ولی حجم گشایش ها پایین است، به این دلیل که گشایش کنندگان تنها ده درصد نقد می پردازند و ۹۰ درصد را انتظار دارند از بانکها بگیرند، در حالیکه بانکها نیز منابع مالی ندارند.

مقدم خاطرنشان کرد: اکنون به راهکارهایی نیاز داریم که بتوانیم از چاله بیرون آییم، در غیر این صورت تهدیدها و تنبیه ها اثر ندارد و بیشتر ما را در عمق فرو می برد، لازمه این کار آن است که راهکارهای بین المللی را فراهم کنیم، البته بانکها نیز به دلیل تحریم با محدودیت مواجه هستند و برخی استانداردها را نیز رعایت نکرده اند؛ بنابراین بانکهای بین المللی به دلیل استانداردها با ما ارتباط برقرار نمی کنند.

همچنین علی دیواندری، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی نیز با اشاره به نقدینگی ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومانی گفت: علیرغم این افزایش ها، بانکها با مشکل منابع مواجه هستند

 

منبع: مهر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۴۴۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان