//
کدخبر: ۴۴۲۵۷۷ //

قیمت مسکن کجای تهران کاهش یافت؟

مرکز آمار ایران به تازگی جدیدترین گزارش تحولات بازار مسکن تهران در آذرماه را منتشر کرده است. اما بر اساس جزییات این گزارش کدام مناطق بیشترین و کمترین تغییر قیمت و تعداد معاملات را تجربه کرده‌اند؟

قیمت مسکن کجای تهران کاهش یافت؟
به گزارش فرتاک نیوز،

بازار مسکن یکی از مهمترین بازارهای اقتصادی در هر کشوری است. این بازار شامل خرید، فروش و اجاره ملک‌ها مانند خانه‌ها، آپارتمان‌ها، ویلاها و مغازه‌ها می‌شود. بازار مسکن تحت تأثیر عوامل مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی قرار دارد.

چند روز پیش مرکز آمار ایران گزارش تحولات بازار مسکن تهران را طی آذرماه ۱۴۰۲ منتشر کرد.

بر اساس آمارهای جدید، در این مقطع شاخص قیمت آپارتمان‌های مسکونی تهران به عدد ٢٧٤.٤ رسیده که نسبت به ماه قبل ٢.٩ درصد کاهش را پشت سر گذاشته است.

همچنین در آخرین ماه از پاییز ۱۴۰۲، متوسط وزنی و حسابی قیمت مسکن نیز به ترتیب به ٨٠ میلیون و ٢٩٨ و ٧٥ میلیون و ٩٢٣ هزار تومان ثبت شده است. اما مناطق ۲۲گانه تهران به تفکیک از منظر قیمت و تعداد معاملات چه روندی را طی کرده‌اند؟

متوسط قیمت مسکن در مناطق ۲۲گانه تهران

بر حسب متوسط وزنی قیمت مسکن، در بازه آذرماه امسال، منطقه یک با متوسط قیمت ١٥٧ میلیون و ١٠۶ هزار تومان در هر متر مربع بیشترین و منطقه ١٩ با متوسط ٤٠ میلیون و ٨٣٩ هزار تومان کمترین قیمت را در بین مناطق ٢٢گانه شهر تهران به خود اختصاص داده‌­اند.

همچنین در این بین منطقه ۲۰ با ۱۹.۳ درصد افزایش قیمت، رکوددار رشد بهای مسکن در بین باقی مناطق بوده است و منطقه ۸ با ۱۷.۶ درصد در مقام بعدی قرار دارد.

پس از این دو، مناطق ۱۲ و ۹ به‌ترتیب ۸.۷ درصد و ۵.۷ درصد رشد قیمت داشته‌اند و در رتبه‌های سوم و چهارم از منظر افزایش بها قرار می‌گیرند.

از سوی دیگر منطقه ۱۹ با ۱۹.۶ درصد کاهش، بیشترین نزول قیمت را در آذرماه داشته است و منطقه ۲۲ نیز با ۱۱.۹ درصد پس از آن قرار می‌گیرد.

در رتبه سوم منطقه ۱۴ قرار دارد که ۱۰.۵ درصد کاهش قیمت داشته و پس از آن نیز بیشترین کاهش قیمت به منطقه ۱۷ تعلق می‌گیرد که نزولی ۵.۱ درصدی را تجربه کرده است.

افزایش معاملات مسکن در منطقه ۱۲ تهران

در بین مناطق تهران، بر اساس یک قاعده قدیمی منطقه پنج با ۵۳۸ فقره معامله طی آذرماه ۱۴۰۲، بیشترین تعداد معاملات را داشته است. پس از آن منطقه ۱۰ با ۳۵۸ فقره معامله در رتبه بعدی قرار دارد و منطقه دو نیز با ۳۲۲ معامله در این بازه یک ماهه رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر منطقه ۱۹ با ۵۱ فقره معامله کمترین تعداد معاملات را در این بازه یک ماهه داشته و منطقه ۲۱ و ۲۲ نیز با ۶۴ عدد معامله آپارتمان در جایگاه بعدی قرار دارند.

همچنین بررسی جزییات این داده‌ها نشان می‌دهد، منطقه ۱۲ بیشترین رشد تعداد معامله را داشته و افزایشی ۵۱.۹ درصدی را تجربه کرده؛ تعداد معاملات در این منطقه از ۷۹ فقره به ۱۲۰ عدد رسیده است.

در رتبه بعدی منطقه ۱۹ قرار دارد که اختلاف کمی با منطقه ۱۲ دارد و با رشدی ۵۰.۶ درصدی و خود را از ۸۵ عدد به ۱۲۸ فقره معامله طی آذرماه رسانده است.

در جایگاه سوم منطقه ۱۵ قرار گرفته است که تعداد معاملات در آن از ۲۰۲ به ۲۵۹ فقره رسیده و رشدی ۲۸.۲ درصدی را تجربه کرده است. در این بین منطقه ۱۳ بیشترین کاهش تعداد معاملات را داشته و با رسیدن از عدد ۲۶۱ به ۲۱۹ نزولی ۱۶.۳ درصدرا پشت سر گذاشته است.

بازار به کدام سو می‌رود؟

از ابتدای امسال، تعداد معاملات مسکن کاهش چشمگیری را تجربه کرده و همین مسئله کاهش قیمت را نیز با خود به همراه داشته است.

کارشناسان معتقد دولت باید به هر ترتیبی که وجود دارد، تکاپوی معاملات را به بازار مسکن بازگرداند و هر چند در این صورت متوسط قیمت دوباره روی شیبی صعودی قرار می‌گیرد، اما ضرر آن برای اقتصاد و بازار مسکن کمتر است.

اما حالا که تعداد کلی معاملات افزایش کمی را تجربه کرده و از سه هزار و ۹۹۸ فقره به چهار هزار و ۷۲ عدد رسیده، با توجه به اینکه سال نو نزدیک است آیا می‌توان آن را استارتی برای پا گرفتن دوباره معاملات دانست؟

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: مهر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۴۲۵۷۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان