//
کدخبر: ۴۳۸۵۰۷ //

خبر مهم؛ قیمت خودرو افزایش می یابد؟

طبق اطلاعیه جدید وزارت صمت قیمت خودروهای داخلی به هیات مدیره خودروسازان واگذار خواهد شد.

خبر مهم؛ قیمت خودرو افزایش می یابد؟
به گزارش فرتاک نیوز،

منوچهر منطقی،  معاون حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت از تغییر نحوه قیمت گذاری خودروهای داخلی خبر داد و گفت: طبق سیاست مدنظر وزارت صمت، قرار است اختیار قیمت گذاری خودروهای داخلی تا انتهای سال به هیات مدیره خودروسازان واگذار شود. به گفته وی، شورای رقابت نیز دیگر قیمت گذاری نخواهد کرد و نقش تنظیم گر بازار خودرو را خواهد داشت.

معاون حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت، هرچند پیش تر از واگذاری اختیار قیمت خودرو به هیات مدیره شرکت های خودروساز خبر داده بود. اما نگفت این اتفاق در چه بازه زمانی رخ خواهد داد.

واردات خودروهای دست دوم برای رقابتی کردن بازار

وی گفت: وزارت صمت فرآیندی را آغاز کرده تا به واسطه آن، یک فصل مشترک بین این دو نظریه ایجاد شود. طبق این فرآیند، باید تنوع خودروهای دارای قیمت متوسط و مناسب را بیشتر کرد. واردات نیز می تواند به شکل گیری این فضا کمک کند. به گفته منطقی، برای ایجاد تنوع و خروج بازار خودرو از انحصار، می توان از خودروهای خارجی نو برای ایجاد رقابت در بازار مونتاژی ها استفاده کرد. از خودروهای دست دوم نیز برای رقابتی کردن بازار خودروهای داخلی (محصولات ایران خودرو و سایپا). وی این را هم گفت که باید به سمتی برویم تا تعاریف انحصار در بازار خودرو موضوعیت نداشته باشد.

پیش بینی قیمت خودرو 1402

با فرض اینکه طبق گفته معاون حمل و نقل وزارت صمت، قیمت گذاری به هیات مدیره خودروسازان واگذار شود، این پرسش مطرح است که تبعات مثبت و منفی این تغییر سیاست چه خواهد بود؟ آیا مصرف کننده و تولیدکننده توامان سود خواهند برد؟ و اینکه قیمت خودروها تا چه اندازه بالا می رود و آیا منجر به موج گسترده انصراف از طرح های فروش خواهد شد؟ به نظر می رسد با واگذاری تعیین قیمت به هیات مدیره ها، خودروسازان قیمت محصولاتشان را نزدیک به بازار تعیین خواهند کرد (مثلا پنج درصد کمتر). در این صورت، دیگر فاصله جذابی بین قیمت کارخانه و بازار خودروها وجود نخواهد داشت و این موضوع می تواند به حذف دلالی و واسطه گری در بازار خودرو تبدیل شود. در واقع با واقعی شدن قیمت خودرو، تقاضای کاذب از بازار خارج می شود و آنها که می مانند، مصرف کنندگان واقعی خواهند بود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۸۵۰۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان