//
کدخبر: ۴۳۱۹۳۶ //

فوری؛ شرایط و هزینه تمدید گواهینامه برای ۱۴۰۲ مشخص شد

آیا می‌دانید که اگر با گواهینامه‌ای که تاریخ اعتبار آن تمام شده تصادف کنید و مقصر باشید، بیمه هیچ هزینه‌ای به شما پرداخت نمی‌کند؟

فوری؛ شرایط و هزینه تمدید گواهینامه برای ۱۴۰۲ مشخص شد
به گزارش فرتاک نیوز،

در ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر گواهینامه رانندگی دارای محدودیت زمانی است؛ به این معنی که شما پیش از اتمام اعتبار گواهینامه، باید برای تمدید گواهینامه رانندگی اقدام کنید. هدف از تعیین تاریخ اعتبار برای گواهینامه، به‌روزرسانی هر چند سال یک بار اطلاعات شخصی و پزشکی رانندگان و تأیید صلاحیت آن‌ها برای رانندگی است.

اگر تاریخ انقضای گواهینامه شما نزدیک است و از مراحل تمدید گواهینامه و هزینه و مدارک لازم برای این کار اطلاعی ندارید، حتماً این مقاله را تا انتها بخوانید.

مدت اعتبار گواهینامه رانندگی چقدر است؟

برای این که بدانید چه زمانی باید نسبت به تمدید گواهینامه رانندگی اقدام کنید، بهتر است مدت اعتبار آن را گوشه ذهنتان داشته باشید. مدت اعتبار گواهینامه رانندگی پایه یک، دو و سه ۱۰ سال است و بهتر است یک ماه پیش از پایان اعتبار، به دفاتر پلیس ۱۰+ مراجعه و برای تمدید گواهینامه درخواست بدهید.

  •  

همچنین افرادی که بالای ۷۰ سال سن دارند باید هر ۵ سال یک بار گواهینامه خود را تمدید کنند.

شرایط لازم برای تمدید گواهینامه رانندگی چیست؟

درصورتی‌که گواهینامه قبلی فرد به هر یک از دلایل زیر قابل‌استفاده نباشد، فرد می‌تواند برای تعویض یا تمدید گواهینامه رانندگی اقدام کند:

جریمه شدن توسط پلیس و نیاز فوری به تمدید گواهینامه رانندگی تاریخ گذشته

پایان اعتبار و نیاز به تمدید گواهینامه بعد از ده سال

مخدوش شدن گواهینامه (به‌ویژه بخش‌های مهم آن مانند اطلاعات و محدودیت‌ها)

مفقود شدن گواهینامه

تغییر اطلاعات هویتی فرد (مثل نام و نام خانوادگی به طور رسمی)

در صورت بروز چنین شرایطی، باید با در دست داشتن مدارک لازم برای تمدید گواهینامه به مراکز پلیس+۱۰ مراجعه و گواهینامه خود را تمدید کنید. در بخش بعدی با مدارک لازم برای تمدید گواهینامه پایه ۲ و ۳ آشنا می‌شوید.

مدارک لازم برای تمدید گواهینامه چیست؟

مدارک لازم برای تمدید گواهینامه پایه ۲ و ۳ با یکدیگر تفاوت زیادی ندارد؛ ولی اگر بخواهید گواهینامه پایه ۳ را به ۲ تبدیل کنید، باید علاوه بر ارائه مدارک تمدید گواهینامه، در دوره‌های تئوری و عملی هم شرکت کنید و در آزمون مربوطه قبول شوید.

فهرست مدارک تمدید گواهینامه رانندگی پایه ۱ تا ۳ را در ادامه می‌بینید:

اصل و کپی شناسنامه فرد (اگر توضیحات دارد، کپی صفحه توضیحات را نیز داشته باشید)

اصل و کپی کارت ملی متقاضی

اصل گواهینامه قبلی (اگر مفقود شده است، باید استعلام نیروی انتظامی را داشته باشید)

آدرس دقیق و کد پستی محل سکونت دائمی

۳ قطعه عکس ۴*۳ رنگی با زمینه سفید (باید در پلیس ۱۰+ گرفته شود)

گواهی عدم اعتیاد (فقط برای تمدید گواهینامه رانندگی پایه ۱)

پرداخت هزینه‌های تمدید، آزمایش و معاینه چشم در پلیس ۱۰+

گواهی گروه خونی (هر مدرک معتبری که در آن گروه خونی مشخص شده باشد، در غیر این صورت باید فرم خوداظهاری را پر و امضا کنید تا در صورت بروز هر مشکلی مسئولیت آن به عهده خودتان باشد)

لازم به ذکر است که برای تمدید گواهینامه رانندگی پایه یکم ۲ قطعه و برای گواهینامه پایه دوم و سوم به ۳ قطعه عکس نیاز دارید.

چگونه باید مراحل تمدید گواهینامه را طی کرد؟

پیش از طی کردن مراحل تمدید گواهینامه رانندگی، باید مدارکی که در بالا ذکر کردیم (به جز عکس و گواهی عدم اعتیاد) را تهیه کنید و بعد به دفاتر پلیس ۱۰+ بروید. پس از ارائه مدارک در این مراکز و تأیید کارشناس، برای شما معرفی‌نامه معاینه چشم برای تمدید گواهینامه و گواهی عدم اعتیاد صادر می‌شود که برای انجام معاینه چشم و گرفتن گواهی عدم اعتیاد (برای تمدید گواهینامه پایه ۱) باید به مراکز مورد تأیید ناجا مراجعه کنید.

اگر در گواهینامه قبلی شما رانندگی با عینک قید شده و در مدت اعتبار آن عمل لیزیک انجام داده‌اید یا به جای عینک لنز می‌گذارید، باید هنگام معاینه چشم برای تمدید گواهینامه این موضوع را به پزشک معتمد ناجا اطلاع دهید تا او تأییدیه لازم را به صورت سیستمی برای مراکز پلیس ۱۰+ ارسال کند. البته برای رانندگی با لنز، به تأیید کاردان فنی راهنمایی‌ورانندگی نیز نیاز دارید.

همچنین افرادی که بالای ۷۰ سال سن دارند، باید آزمایش شنوایی هم انجام دهند و صلاحیت آن‌ها به تأیید کاردان فنی برسد. تأییدیه کاردان فنی برای تمدید گواهینامه رانندگی افراد دارای نقص عضو نیز الزامی است.

پس از ارسال سیستمی تأییدیه پزشک معتمد و کاردان فنی، باید در همان مرکز پلیس ۱۰+ عکس بیومتریک بگیرید و هزینه تمدید گواهینامه را پرداخت کنید. پس از آن به شما رسیدی داده می‌شود که باید تا زمان تحویل گواهینامه جدید آن را نزد خود نگه دارید.

هزینه تمدید گواهینامه رانندگی

هزینه تمدید گواهینامه رانندگی چقدر است؟

هزینه تمدید گواهینامه بعد از ده سال چیزی بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است که پلیس ۱۰+ برای موارد زیر آن را اخذ می‌کند:

حق تمبر

هزینه تبدیل گواهینامه قدیمی به گواهینامه هوشمند

هزینه پست برای ارسال گواهینامه جدید

هزینه عکس

هزینه معاینات چشم

جریمه دیرکرد تمدید گواهینامه

هزینه آزمایش خون برای تأیید گروه خونی (در صورت نداشتن مدرک معتبر)

هزینه آزمایش عدم اعتیاد برای رانندگان پایه یک

تمامی این هزینه‌ها را باید از طریق دستگاه pos مستقر در دفاتر پلیس ۱۰+ پرداخت کنید. همچنین جریمه دیرکرد تمدید گواهینامه به ازای هر سال ۳۰ هزار تومان است که هر چقدر تعداد سال‌های بیشتری از پایان مدت اعتبار گواهینامه گذشته باشد، هزینه تمدید گواهینامه رانندگی تاریخ گذشته افزایش پیدا می‌کند.

آیا تمدید گواهینامه رانندگی آنلاین امکان‌پذیر است؟

در حال حاضر تنها راه ممکن برای تمدید و تعویض گواهینامه، مراجعه حضوری به یکی از مراکز پلیس +۱۰ است. در واقع یکی از شرایط تمدید گواهینامه رانندگی، احراز هویت با استفاده از اثر انگشت و ثبت الکترونیکی اثر انگشت است و به همین خاطر تمدید گواهینامه رانندگی آنلاین امکان‌پذیر نیست. پس از ثبت درخواست تمدید گواهینامه، می‌توانید با استفاده از پیامک و اپلیکشن های آنلاین برای پیگیری گواهینامه خود اقدام کنید.

برای تمدید گواهینامه خارج از کشور باید چه‌کار کرد؟

تمدید گواهینامه خارج از کشور از طریق مراجعه به سفارت امکان‌پذیر نیست. ایرانیان خارج از کشور برای تمدید گواهینامه رانندگی خود باید از طریق وکلای خود در داخل اقدام کنند و وکیل آن‌ها باید با در دست داشتن مدارک موردنیاز به دفتر وزارت امور خارجه در شهرک آزمایش مراجعه کند.

مدارک موردنیاز برای تمدید گواهینامه ایرانیان خارج از کشور مشابه همان مدارکی است که در این مقاله به آن‌ها اشاره شده، با این تفاوت که باید اصل وکالت‌نامه و گواهی معاینه چشمی که به تأیید نمایندگی وزارت خارجه در خارج از کشور رسیده نیز در میان آن‌ها وجود داشته باشد.

تمدید گواهینامه چقدر زمان می‌برد؟

معمولاً بین یک هفته تا ۱۰ روز طول می‌کشد تا گواهینامه جدید برای شما ارسال شود و در این مدت می‌توانید از رسیدی که پلیس ۱۰+ به شما داده به عنوان گواهینامه استفاده کنید.

در این مقاله شما را با مدارک و مراحل تمدید گواهینامه رانندگی آشنا کردیم و به شما گفتیم که تمدید گواهینامه چقدر زمان می‌برد. در پایان مجدداً توصیه می‌کنیم که یک ماه پیش از پایان اعتبار گواهینامه برای تمدید آن اقدام کنید تا پلیس شما را جریمه نکند و برای دریافت هزینه‌های ناشی از تصادفات احتمالی با شرکت‌های بیمه به مشکل نخورید.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: مهر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۱۹۳۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان