//
کدخبر: ۴۳۰۰۴۹ //

جِروم پاول و حرکت تاریخی بیت‌کوین

نشست بعدی کمیته بازار آزاد فدرال رزرو، در تاریخ ۱ نوامبر ۲۰۲۳ (مصادف با ۱۰ آبان)، برگزار خواهد شد. در این نشست، سخنرانی جرمی پاول، رهبر ۷۰ ساله این کمیته که از سال ۲۰۱۸ در کرسی رهبری این نهاد نشسته است، می‌تواند تاثیرات مهمی بر روند بازار رمزارزها و به ویژه بیت‌کوین داشته باشد. این سخنرانی ممکن است به افزایش هیجانات و تغییرات در دیدگاه‌ها و استراتژی‌های سرمایه‌گذاران در دوره‌های کوتاه‌مدت منجر شود.

جِروم پاول و حرکت تاریخی بیت‌کوین
به گزارش فرتاک نیوز،

جلسه آتی کمیته بازار آزاد فدرال رزرو ایالات متحده آمریکا (Federal Open Market Committee) که در بین علاقه‌مندان به بازارهای مالی، تحت عنوانFOMC  شناخته می‌شود، روز چهارشنبه ۱ نوامبر (مصادف با ۱۰ آبان) برگزار خواهد شد. این کمیته زیرمجموعه‌ای از فدرال رزرو است و حدوداً هر شش هفته یک‌بار، طی نِشستی چندساعته به سیاست‌گذاری در مورد مسائل کلان مالی می‌پردازد. برخی از کارشناسان، خروجی افزایش نرخ بهره و در نتیجه ریزش قیمت بیت‌کوین را پیش‌بینی می‌کنند.

اهمیت سیاست‌های پولی

تغییر رویکرد طرف‌داران و سرمایه‌گذاران بازار رمزارزها نسبت به سیستم بانکداری سنتی از سال ۲۰۱۸، یعنی هم‌زمان با شروع دوران مدیریت پاول بر کمیته بازار آزاد فدرال رزرو، قابل‌مشاهده بوده است. از سال ۲۰۱۷، با آغاز دور اول سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو، بازار رمزارزها نیز به‌شدت تحت‌تأثیر قرار گرفت. دیدگاه عمومی شکل‌گرفته پس از چندین دورهٔ انقباضی، نشان‌دهنده این امر است که توجه معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بیش از گذشته به تغییرات کلان اقتصادی معطوف شده است. هرچند بیت‌کوین، ماکسیمالیست‌ها و طرف‌داران رمزارزها، دلایل صحیح و قابل بحثی در مورد جایگزینی کامل سیستم بانکداری سنتی با بانکداری غیرمتمرکز ارائه می‌کنند؛ اما در حال حاضر بیشتر شاهد تغییر رویکرد عموم سرمایه‌گذاران از "تقابل" به "تکامل" بوده‌ایم.

 

پیش‌بینی خروجی نشست کمیته

بازار بیت‌کوین روزهای خوبی را سپری کرده و طی دو هفتهٔ گذشته، قیمت بزرگ‌ترین دارایی رمزنگاری شده، شاهد رشد بیش از ۲۷ درصدی بوده است. در این مدت، قیمت بیت‌کوین بیشتر در محدودهٔ ۳۳ تا ۳۵ هزار دلار در نوسان بوده است. می‌توان انتظار داشت در صورت عدم تغییر در سیاست‌های پولی و نرخ بهره، باتوجه‌به اینکه شاخص ترس و طمع در بالاترین حد دو سال اخیر خود قرار گرفته است، شاهد لمس اهداف قیمتی دوردست‌تر تا محدودهٔ ۳۹ هزار دلار باشیم. از طرفی در صورت افزایش حداقلی نرخ بهره، بازار یک ریزش شدید لحظه‌ای کوتاه‌مدت تا محدودهٔ ۳۰ هزار دلار را تجربه خواهد کرد و سپس مجدداً برای مدتی در یک‌روند خنثی (Range Market - Sideway) قرار خواهد گرفت و منتظر رسیدن خبرهای مساعد در تأیید صندوق‌های ETF و نزدیک‌شدن به هاوینگ برای شروع شیب ملایم صعودی خواهد ماند.

از جلسه اول نوامبر فدرال رزرو چه انتظاری داریم؟

پیش‌بینی می‌شود تمرکز اصلی جروم پاول در طول این مراسم سخنرانی، بر چشم‌انداز اقتصادی ایالات متحده خواهد بود. فعالان بازار عموماً انتظار دارند که جلسه این کمیته بدون هیچ تغییری در نرخ هدف فدرال به پایان برسد. البته هنوز احتمال افزایش نرخ بهره در جلسه بعدی، به تاریخ ۱۳ دسامبر ۲۰۲۳، وجود دارد. در جلسات اخیر فدرال رزرو، مقامات تمایل خود را بر حفظ مواضع هوشیارانه در خصوص تغییر سیاست پولی نشان داده‌اند. آقای پاول تأکید کرد که بسیاری از مقامات بانک مرکزی آمریکا افزایش بیشتر نرخ بهره را مشروط به ارائه داده‌های مناسب مربوط به تورم و بیکاری می‌دانند. به نظر می‌رسد احتمال بسیار کمی وجود داشته باشد که شاهد تغییر نرخ هدف فدرال رزرو در نشست آتی FOMC باشیم. بااین‌وجود، ۱۹.۸ درصد احتمال افزایش ۰.۲۵ درصدی نرخ بهره از محدوده فعلی ۵.۲۵ – ۵.۵۰ وجود دارد.

در نتیجه، گرچه برای اثبات رابطه سیاست پولی بانک مرکزی ایالات متحده و سطح عمومی قیمت در بازار ارزهای دیجیتال شواهد نظری کافی وجود ندارد؛ هر گونه نشانه‌ای در سخنرانی پاول در مورد تصمیمات افزایش نرخ بهره می‌تواند به طور بالقوه سبب واکنش در قیمت بیت‌کوین شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: مهر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۰۰۴۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان