//
کدخبر: ۴۲۸۲۱۳ //

شوک جنگی به بازار طلا و سکه/ دلار فاز صعودی گرفت!

قیمت طلا و سکه در معاملات نقدی امروز چهارشنبه ۲۶ مهرماه در واکنش به خبر بمباران بیمارستان المعمدانی غزه و ترس از تشدید درگیری در خاورمیانه آرایش صعودی به خود گرفت. همچنین قیمت دلار هم از مدار ۵۰ هزار تومان خارج شد.

شوک جنگی به بازار طلا و سکه/ دلار فاز صعودی گرفت!
به گزارش فرتاک نیوز،

شب گذشته بود که انتشار یک خبر در فضای رسانه‌های داخلی و خارجی موجب شوک و حیرت مردم شد. بمباران بیمارستان المعمدانی در غزه بمباران جهان را در شوکه کرد؛ خبری که طرفین جنگ هنوز مسئولیت را نپذیرفته اند و سعی دارند توپ را در زمین رقیب بندارند.

 هم‌زمان با وقوع این اتفاق تلخ؛ بازار جهانی طلا هم به تونل وحشت تبدیل شد. در واقع انفجار مرگبار غزه ترس از تشدید درگیری در خاورمیانه را زیاد کرد و سرمایه‌گذاران را به سمت دارایی‌های امن مثل طلا سوق داد. به‌عبارت‌دیگر، طلا که به‌عنوان پناهگاه امنی در زمان عدم‌ اطمینان سیاسی و مالی تلقی می‌شود، از زمان شعله‌ورشدن درگیری‌های خاورمیانه بیش از ۱۰۰ دلار افزایش‌یافته است. بررسی‌ها حکایت از آن دارد که قیمت اونس طلا شب گذشته از مرز ۱۹۲۰ دلار تا ۱۹۴۰ دلار پیشروی کرد و در معاملات نقدی امروز تا مرز ۱۹۶۱ دلار بالا رفته است که بیشترین قیمت در یک ماه اخیر بوده است.

 برخی از تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که اگر سناریوهای سیاسی بدتر شود یا اگر بانک مرکزی آمریکا سیگنالی منفی به بازار ارائه دهد، احتمال اینکه قیمت طلا به ۲ هزار دلار برسد هم وجود دارد. البته عصر امروز در حدود ۱۹۴۲ دلار معامله که نسبت به شب گذشته رنج بود.

تمام این اتفاقات، بازارهای داخلی ایران از جمله بازار طلا و سکه را هم تحت‌تأثیر قرار داد. قیمت طلا ۱۸ عیار در معاملات امروز تا سطح ۲ میلیون و ۴۵۷ هزار و ۶۰۰ تومان بالا رفت؛ اما در واپسین ساعات در حدود ۲ میلیون و ۴۵۳ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش رسید. این قیمت در واقع رشد تقریباً ۵۶ هزارتومانی را نشان می‌دهد.

از سوی دیگر، قیمت سکه هم امروز تحت‌تأثیر شوک روانی این خبر، جهش قابل‌توجهی را ثبت کرد و در همان ساعات اولیه شروع به کار بازار نه‌تنها باقدرت از کانال ۲۹ میلیون تومان عبور کرد، بلکه تا نیمه این کانال پیشروی کرد. با این‌ حال از نیمه ظهر به بعد از شتاب قیمت‌ها اندکی کاسته شد و سکه امامی در محدوده ۲۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان نرخ‌گذاری شد.

 در کنار قیمت طلا و سکه، بازار ارز تهران هم امروز شاهد افزایش قیمت دلار بود. طبق ادعای معامله‌گران نرخ دلار که روز گذشته به مرز حساس ۵۱ هزار تومان نزدیک شده بود امروز تا پله سوم کانال یاد شده بالا رفت. این در حالی است که دو روز قبل اسکناس آمریکایی تا کف کانال ۵۰ هزار تومان پایین آمده بود. تحلیل‌گران فنی دلار معتقدند اگر قیمت دلار امروز بالای مرز مهم ۵۱ هزار و ۲۰۰ تومان تثبیت دهد می‌توان گفت که از اصلاح دست کشیده و دوباره وارد روند صعودی شده است.

 قیمت درهم امروز با گپ منفی ۵۰ تومانی باز شد؛ اما در ادامه معاملات وارد کانال ۱۴ هزار تومان شد و تا سطح ۱۴ هزار و ۱۰۰ تومان بالا رفت. با این قیمت نرخ برابری درهم به دلار در حدود ۵۱ هزار و ۸۰۰ تومان محاسبه شد.

حساب بنکدارها را بلاک شد!

همچنین معامله‌گران مدعی بودند در معاملات چهارشنبه حساب بنکدارها را مسدود کردند. آن‌ها می‌گویند بازارساز نتوانست با خبر بازار را کنترل کند الان رو آورده به مسدودی حساب‌ها که راهکار درستی نیست.

سیگنال های منفی در بازار ارز 

در همین راستا، عده‌ای از فعلان سیاسی و اقتصادی دلایل دیگری را هم مطرح کرده‌اند که زمینه‌ساز رشد شارپی قیمت‌ها در بازار ارز سکه بوده است. از نگاه این دسته؛ سیگنال منفی اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران به افزایشی شدن قیمت‌ها دامن زده است.

روز گذشته شورای اروپا اعلام کرد که این اتحادیه تحریم‌های پیشین سازمان ملل علیه ایران در زمینه تسلیحاتی و موشکی را که در ۱۸ اکتبر به پایان می‌رسید، همچنان حفظ می‌کند. بازار ارز تهران از مدت‌ها قبل اخبار سیاسی حول این موضوع را زیر ذره‌بین قرار داده بود و منتظر آخرین موضع‌گیری اروپایی‌ها نسبت به این امر مهم بود. با انتشار این خبر جو هیجانی در بازار زیاد شد و قیمت دلار مسیر صعود را دنبال کرد.

 همچنین یک خبر به بازار رسیده مبنی بر اینکه ۱۱۳ عضو کنگره آمریکا به بایدن نامه دادند که به دلیل «تأمین مالی حماس» مکانیسم ماشه را فعال و مانع فروش نفت ایران شود. این خبر هم باعث شده سطح تقاضای احتیاطی در بازار شکل بگیرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۲۸۲۱۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان