//
کدخبر: ۴۲۰۴۶۱ //

بخش معدن در بحث توسعه پایدار و تولید ثروت در کشور حرف اول را می‌زند

معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران گفت: بخش معدن در بحث توسعه پایدار و تولید ثروت در کشور حرف اول را می‌زند.

بخش معدن در بحث توسعه پایدار و تولید ثروت در کشور حرف اول را می‌زند
به گزارش فرتاک نیوز،

علیرضا شهیدی امروز در مراسم تودیع و معارفه سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی، اظهار داشت: سازمان زمین شناسی از مهرماه سال 1400 در خراسان جنوبی حضور قوی پیدا کرده و این به پیشینه مطالعات سازمان زمین شناسی در استان برمی‌گردد.

وی افزود: بر اساس اطلاعاتی که در استان داشتیم در بخش قابل توجهی از استان ژئوفیزیک هوابرد انجام شده است تا بتوانیم ذخایر پنهان را در استان داشته باشیم.

معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران با بیان اینکه در سال 1400 در خراسان جنوبی اولین طرح تحول در دولت سیزدهم اجرایی شد، بیان کرد: از مهرماه 1400 به مدت 6 ماه برداشت‌های میدانی در مساحتی بالغ بر 15 هزار کیلومتر مربع استان انجام شده است.

شهیدی تصریح کرد: در این راستا بالغ بر 150 تا 200 نفر از همکاران ما در این استان حضور یافتند و توانستیم برای نخستین بار تولید اطلاعات پایه را در زمان کوتاهی انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه تفاهم نامه‌هایی با دانشگاه بیرجند و دانشگاه صنعتی بیرجند منعقد کردیم، خاطرنشان کرد: همچنین تفاهم‌نامه‌ای با سازمان نظام مهندسی نیز داشته‌ایم.

معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران از شناسایی حدود 117 محدوده معدنی در استان خبر داد و یادآور شد: از این تعداد 17 محدوده جدید امید بخش طلا، 60 محدوده مس، 25 محدوده نیکل(برای نخستین بار در شرق ایران)، 9 محدوده منیزیت و 6 محدوده سرب بودند که اکتشاف شدند.

شهیدی تصریح کرد: امید است بتوانیم یک بانک اطلاعاتی بسیار خوبی از مواد معدنی موجود در کشور آغاز کنیم.

وی افزود: به دنبال طرح تحولی که در استان اتفاق افتاده است، امید است ادامه کار را سازمان ایمیدرو یا بخش خصوصی دنبال کنند و بخشی از محدوده‌ها به معدن تبدیل شوند.

معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران گفت: چرا که کار شناسایی و پی‌جویی کار بسیار سخت و پیچیده‌ای است و در دنیا حاکمیت انجام می دهد و از آن به عنوان اکتشاف حاکمیتی نام برده می‌شود، زیرا ریسک اکتشاف در  این مرحله بالا است و بخش خصوصی رغبت بیشتری دارد.

شهیدی به اهداف طرح تحول اشاره کرد و یادآور شد: در راستای اجرای این طرح زمان اکتشاف به شدت کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه دنیا به سمت این می‌رود که از انرژی خورشیدی استفاده کند، بیان کرد: بنابراین ما نیز باید به این سمت گام برداریم و به عرصه‌ها و فناوری پیش رو برویم.

معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران تغییر مقیاس را یکی دیگر از اهداف طرح تحول عنوان کرد و عنوان کرد: خراسان جنوبی استانی معدنی است که پتانسیل‌های معدنی فراوانی در آن وجود دارد و جزو محدود استان‌هایی است که هم عناصر فلزی و هم عناصر غیرفلزی در آن وجود دارد، بنابراین این امر می‌طلبد در معادن از تکنولوژی‌های نوین استفاده کنیم.

شهیدی با اشاره به اینکه یک درصد جمعیت دنیا و 7 درصد مواد معدنی دنیا در کشور ما است که این یک پتانسیل بزرگ برای کشور است، گفت: ما هنوز هم یک گنج فراوانی از مواد معدنی ناشناخته در کشور داریم که باید به دنبال شناسایی این مواد معدنی باشیم.

وی خاطرنشان کرد: امید است تا 3 سال آینده 260 هزار کیلومتر مربع که دارای پتانسیل مواد معدنی فلزی هستند را اکتشاف کنیم.

معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران افزود: امید است بتوانیم بخش معدن را که مظلوم واقع شده است را توسعه دهیم، زیرا بخش معدن در بحث توسعه پایدار و تولید ثروت در کشور حرف اول را می‌زند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۲۰۴۶۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان