//
کدخبر: ۴۱۸۹ //
گلایه شهروندان خراسانی از ممانعت بانک‌ها در پرداخت تسهیلات؛

بانک ها ترمز تسهیلات را کشیدند

با وجود اینکه دو ماه تا پایان سال باقی مانده است، اما گویا برخی بانک‌ها در توقف اعطای تسهیلات زودتر از سال‌های گذشته به پیشواز سال جدید رفته‌اند.

بانک ها ترمز تسهیلات را کشیدند

به گزارش فرتاک نیوز ، مدتی است که متقاضیان وام و تسهیلات بانکی با پاسخ توقف اعطای تسهیلات از سوی برخی بانک‌ها مواجه‌اند این در حالی است که هنوز دو ماه تا پایان سال باقی مانده است.

توقف پرداخت وام

شکری که اخیراً با قول مساعد یکی از شعب بانک‌های مشهد نسبت به سپرده گذاری برای دریافت وام اقدام کرده است، گفت: اکنون که پیگیر روند اعطای وام هستم، بانک می‌گوید اعطای وام متوقف شده است و معلوم نیست دوباره چه زمانی امکان پرداخت وجود داشته باشد.

وی که متقاضی دریافت ۶۰ میلیون تومان وام از یک بانک برای خرید واحد مسکونی است، افزود: هر سال توقف اعطای وام در ۱۵ تا ۲۰ روز مانده به پایان سال اتفاق می‌افتاد اما در سال جاری این قضیه خیلی زودتر آغاز شده است، در حالی که دلیل موجهی برای این کار وجود ندارد. وی اضافه کرد:جالب اینکه این روزها پاسخ اکثر بانک‌ها به مردم برای تقاضای دریافت وام، توقف اعطای تسهیلات است و مدعی‌اند دستور از بانک مرکزی صادر شده است.

یکی دیگر از ثبت نام کنندگان دریافت وام هم با انتقاد از توقف اعطای تسهیلات از سوی بانک‌ها یادآور شد: روند پرداخت وام و تسهیلات آن هم با نرخ‌های بالای سود به خودی خود به قدری طولانی و با بروکراسی همراه است که در عمل شماری اندک موفق به دریافت وام می‌شوند که حالا با توقف اعطای پرداخت تسهیلات، همین روند سخت و طولانی نیز بسته شده است و مردم مانده‌اند از چه محلی نیاز مالی خود را تأمین کنند.

دستور بانک مرکزی

وی با اشاره به پاسخ بانک‌ها که توقف پرداخت وام را متوجه خواست و دستور بانک مرکزی می‌دانند، گفت: چرا باید آن هم در ماه‌های پایانی سال که نیاز مردم به وام بیشتر می‌شود، اعطای تسهیلات متوقف شود.

چرا کسی بر این مسأله نظارت ندارد و جالب اینکه توقف اعطای وام به بانک‌های خصوصی نیز سرایت کرده است و مراجعه مردم به برخی از بانک‌های خصوصی برای دریافت وام با پاسخ توقف پرداخت تسهیلات از سوی بانک مواجه شده است.

وی که پیگیر دریافت وام ازدواج فرزندش است، افزود: گرفتن وام ازدواج به هفت خوان رستمی مانند سهمیه تمام شده می‌ماند که اگربعد از آن نتوانی همه خوان های بروکراسی سخت بانک‌ها نظیر داشتن دو ضامن و نامه کسر از حقوق را پشت سر بگذاری، باید قید این ۱۰ میلیون تومان را بزنی و حالا در چنین شرایطی، خبر توقف پرداخت تمامی تسهیلات خودش نوبر است.

توقف به خاطر برهم خوردن تعادل بین منابع و مصارف

دبیرهماهنگی شورای عالی بانک‌های خراسان رضوی در این رابطه اظهار داشت: توقف پرداخت تسهیلات فقط در خصوص بانک کشاورزی آن هم به دلیل بر هم خوردن تعادل در منابع و مصارف رخ داده است.

محمود منصوری در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود:به طور موقتی اعطای وام و تسهیلات از سوی این بانک بسته شده است، که پس از برقراری تعادل بین منابع و مصارف بزودی پرداخت وام آغاز و بانک پاسخگوی نیاز متقاضیان و ثبت‌نام کنندگان تسهیلات خواهد بود.

توقف موقتی

وی در این باره که اما طبق گفته مردم پرداخت تسهیلات از سوی شمار بیشتری از بانک‌ها از جمله بانک‌های خصوصی متوقف شده است، اضافه کرد: با پیگیری‌های انجام شده این موضوع درست نیست، بانک‌هایی مانند تجارت، ملی، سپه با این مسأله مواجه نیستند و پرداخت وام و تسهیلات در آن انجام می‌شود، فقط بانک کشاورزی که آن هم با پرسش از مدیرعامل، مشخص شد این توقف موقتی و به دلیل برهم خوردن تعادل بین منابع و مصارف پرداخت تسهیلات چند روزی متوقف شده است و دوباره از اواسط بهمن ماه اعطای وام آغاز می‌شود.

وی در این باره که گفته می‌شود توقف اعطای وام به دلیل نزدیک شدن به پایان سال و انجام حساب و کتاب‌های آخر سال البته زودتر از سال‌های گذشته رخ داده است، گفت: یک زمانی این توقف از سوی بانک‌ها آن هم از نیمه دوم و هفته آخر اسفند ماه شروع می‌شد؛ چرا که بانک‌ها الکترونیکی نبودند و انجام کارهای حساب و کتاب اموری مانند انبارگردانی، بررسی دفترکل، محاسبه سود ودرآمد و ترازنامه به صورت دستی صورت می‌گرفت؛ لذا اعطای وام را متوقف می‌کردند تا بتوانند به این امور رسیدگی کنند.

وی تصریح کرد: در آن زمان شاید توجیه داشت اعطای وام آن هم از نیمه دوم اسفند متوقف شود، اما اکنون با ورود بانکداری الکترونیکی این قبیل قضایا دیگر به آن صورت معنا ندارد.

شایعه

وی در این باره که گفته می‌شود توقف اعطای تسهیلات از سوی بانک مرکزی با هدف پرداخت بدهی بانک‌ها به این بانک رخ داده است، گفت: طرح این مسایل شایعه از سوی مردم یا برخی همکاران بانکی است، اگر از سوی بانک مرکزی چنین دستوری داده شده است به طور حتم از طریق مراجع رسمی انجام می‌شود و من به عنوان دبیرشورای هماهنگی بانک‌ها از آن مطلع بودیم در حالی که چنین نامه رسمی و دستورالعملی از بانک مرکزی مبنی بر توقف اعطای وام به مردم دریافت نشده است.

وی تأکید کرد: همچنین هیچ بانکی در استان به شورای هماهنگی بانک‌ها دریافت چنین دستوری را اعلام نکرده است.

 

 

منبع: قدس آنلاین
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۸۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان