//
کدخبر: ۴۱۶۳۵۹ //

پیش بینی بورس فردا ۱۸ مرداد ۱۴۰۲/ با روزی کم‌رمق و کم‌حجم مواجه هستیم !

همانطور که پیش بینی می‌شد، بورس امروز با عرضه‌های بیشتری نسبت به بازار روز گذشته همراه بود و نماگرهای بخشی از ارتفاع خود را از دست دادند. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

پیش بینی بورس فردا ۱۸ مرداد ۱۴۰۲/ با روزی کم‌رمق و کم‌حجم مواجه هستیم !
به گزارش فرتاک نیوز،

برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

وجود خبرهای ضد و نقیض در رابطه با مسائلی مانند عرضه خودرو در بورس کالا یا اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی، فعلا اجازه تداوم روند صعودی را به بورس نداده و از سمت دیگر به نظر می‌رسد که نگرانی‌های اخیر هنوز اثرات منفی خود را از دست نداده‌اند. شاخص کل بورس طی معاملات روز جاری در نهایت کار خود را با یک کاهش ۰.۶۴ درصدی به پایان رساند و به محدوده ۲.۰۳۷ میلیون واحدی عقب‌نشینی کرد و در سمت دیگر شاخص هم‌وزن نیز در همین راستا با افت ۰.۸۴ درصدی همراه شد. ارزش معاملات خرد نیز که به جز برخی روزها در سطوح پایینی نوسان می‌کند، امروز عدد ۴۵۰۷ میلیارد تومانی را ثبت کرد که با خروج پول ۶۰۷ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی همراه بود.

بورس تهران از زمان شروع ریزش سنگین خود در سال ۹۹ تاکنون، بارها با شوک‌های متنوعی همراه شده که می‌توان گفت بخش عظیمی از آن به سیاستگذاری‌های اقتصادی دولت‌ها برمی‌گشت و در ادامه آن نیز تلاش‌هایی برای حمایت از بورس را شاهد بودیم که اغلب به جز اثری کوتاه‌مدت، توانایی ایجاد تغییری پایدار را نداشت. این روند طی ماه‌های اخیر نیز تکرار شد و بار دیگر شاهد اعمال سیاست‌گذاری‌های نامناسب و خلق‌الساعه بودیم که بازار سهام را دچار شوکی عمیق کرد و همچنان با وجود تلاش برای حمایت از بازار، شاهد تغییر شگرفی نبوده‌ایم. در ادامه با بررسی عوامل اثرگذار بر بورس فردا و نگاهی به روند تکنیکالی شاخص کل، به پیش بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

تلاش ناکام برای صعود بورس

اگرچه در روزهای گذشته برخی خبرها از احتمال تغییراتی در تصمیمات اخیر دولت در رابطه با صنایع شنیده شد اما اگر به اتفاقات سه ماه گذشته بورس تهران نگاهی بیاندازیم، می‌توان به صورت کامل دلیل رفتار بازار را در این روزها متوجه شد. اتفاقاتی که از ۱۷ اردیبهشت ماه و عرضه‌های سنگین هماهنگ در یک زمان شروع شد و بعدها با مشخص شدن دلایلش، اندک اعتماد برگشته به بازار را نیز از بین برد. اعمال نرخ خوراک ۷ هزار تومانی برای پتروشیمی‌ها، لغو سود شناسایی شده توسط شپنا، وضع عوارض صادراتی بر محصولات خام و نیمه خام، خبرهای ضد و نقیض درباره عرضه خودرو در بورس کالا، شروع انتشار اوراق دولتی، شایعه توقف عملیات بورس کالا و بسیاری موارد دیگر که هرکدام به اندازه کافی برای زمین زدن بازار سهام کافی هستند.

تقریبا عدم شفافیت و انتقال خبرهای مهم با فاصله زمانی بسیار زیاد به سهامدارانی که از رانت اطلاعاتی برخوردار نیستند، به امری طبیعی در بورس تهران تبدیل شده و در طول همین سه ماه بارها شاهد آن بودیم. از سمتی اما انتشار چنین شایعه‌ای آن هم در حالی که نتیجه آن منفی نبوده، نشان می‌دهد که گویا عده‌ای به عمد دست به تخریب بورس می‌زنند و احتمالا از این منظر منتفع می‌شوند. با تمام این تفاسیر بدیهی به نظر می‌رسد که بورس تهران با روزهای بسیار کم‌رمق و بی‌جانی معاملات خود را سپری کند.

دلار در مسیر کاهشی

نوسانات روزانه قیمت دلار در بازار آزاد نیز می‌تواند تا حدی بر رفتار بورس امروز اثرگذار بوده باشد. دلار فردوسی که در اواخر هفته گذشته توانسته بود پس از مدتی خود را به بالای کانال ۵۰ هزار تومانی برساند، اکنون چند روزیست که با از دست دادن این کانال، بار دیگر در محدوده ۴۹ هزار تومانی نوسان می‌کند. روند اسکناس آمریکایی در بازار امروز نیز کاهشی است و از ابتدای معاملات خود تا زمان نگارش این گزارش، با افت ۴۰۰ تومانی، به ۴۹۳۰۰ تومان کاهش یافته است.

از آنجا که بورس تهران همواره نگاه ویژه‌ای به روند قیمت دلار به عنوان سنجه‌ای برای انتظارات تورمی داشته، می‌توان انتظار داشت که اکنون به این کاهش قیمت واکنش دهد. از سمت دیگر مشخص نبودن و عدم اظهار نظر قطعی درباره چالش‌های اخیری که برای صنایع ایجاد شده، ریسک‌پذیری فعالان بازار سرمایه را تا حد زیادی کاهش داده است.

پولبک یا شکست حمایت؟

همانطور که در تصویر زیر پیداست، شاخص کل بورس پس از اینکه توانسته بود بار دیگر به بالای خط روند میان‌مدت خود صعود کند، امروز روند معکوسی را طی کرد و با کاهش ارتفاع همراه شد و از این رو می‌توان دو سناریو را برای شاخص در روزهای آینده در نظر گرفت. اگر شاخص کل بتواند در بورس فردا با برخورد به خط روند که اکنون نقش حمایتی دارد، به مسیر صعودی بازگردد، عملا پولبک اتفاق افتاده و هدف نماگر تالار شیشه‌ای محدوده ۲.۰۹ میلیون واحد خواهد بود. از سمتی اما اگر این روند نزولی ادامه داشته باشد و خط حمایتی به سمت پایین شکسته شود، احتمال کاهش تا محدوده ۱.۹۵ میلیون واحد دور از ذهن نیست.

 
پیش بینی بورس فردا ۱۸ مرداد ۱۴۰۲
 تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس

پیش بینی بورس فردا

با توجه به جمیع نکات ذکر شده، انتظار می‌رود که بورس فردا کار خود را در محدوده منفی آغاز کند و پس از مدتی به سمت تعادل حرکت کند اما احتمالا بار دیگر با روزی کم‌رمق و کم‌حجم مواجه باشیم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: مهر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۶۳۵۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان