//
کدخبر: ۴۰۵۹۱۹ //
پاسخ فرتاک نیوز به ادعای واهی یک کانال تلگرامی؛

انتقادهای سازمان یافته به دکتر سعید محمد بعد از ۸ ماه کناره گیری/ چرا منتقدین هم چنان نگران هستند؟!

منتقدین دکتر سعید محمد بعد از گذشت 9 ماه از کناره گیری از دبیرخانه مناطق آزاد ایران، هم چنان سعی دارند او را مقصر اول و آخر مشکلات در مناطق آزاد بدانند!

انتقادهای سازمان یافته به دکتر سعید محمد بعد از 8 ماه کناره گیری/ چرا منتقدین هم چنان نگران هستند؟!
به گزارش فرتاک نیوز،

روز سه شنبه 19 مهرماه 1401 خبری با عنوان «دکتر سعید محمد دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برکنار شد» بر روی خروجی خبرگزاری‌ها مخابره گردید، خبری که تاییدی براختلاف عمیق بین ایشان و تیم اقتصادی دولت سیزدهم به ویژه وزیر اقتصاد می‌داد .

این که عملکرد دکتر سعید محمد در دوران یکساله‌ای که در دبیرخانه مناطق آزاد مدیریت نموده چه بوده است را به افکار عمومی سپرده و قصدی بر پرداختن به آن موارد نداریم، اما سوالی که مطرح می باشد این است؛ چه نکته‌ای در شخصیت این مدیر وجود دارد که این چنین آنها را آشفته نموده است؟ چرا بعد از گذشت 9 ماه از کنار رفتن، همواره دنبال ایجاد حواشی برعلیه ایشان می باشند و می‌خواهند این گونه وانمود کنند که تمامی مشکلات مناطق آزاد ایران مربوط به در دوران مدیریت یکساله دکتر سعید محمد بوده است و به جرات می توان گفت دوست دارند حتی این گونه به جامعه القاء نمایند که تمامی مشکلات مناطق آزاد ایران از بدو تاسیس تاکنون، برگردن ایشان است و لاغیر .

در تازه‌ترین سناریو این جماعت، یکی از کانال‌های تلگرامی به موضوع‌هایی مبهم و غیر مستند در دوران دکتر سعید محمد در دبیرخانه مناطق آزاد ایران پرداخته است که پایگاه خبری تحلیلی فرتاک نیوز جهت تنویر افکار عمومی ضمن اقدام به انتشار مطالب این کانال، برای هر کدام از آنها پاسخی در نظر گرفته است تا افکار عمومی بتواند سره را از ناسره تشخیص دهد.

متن منتشر شده در این کانال تلگرامی بدین شرح است:

 چرا رییسی در سال اول، تیم مدیریتی مناطق آزاد را تغییر داد؟!/وقتی انزلی در استان مازندران و ارس در اردبیل قرار می‌گرفت!/ سرمایه‌گذاری 22 میلیارد دلاری در مناطق آزاد!

وقتی همه‌گان از تغییر یکباره در سکانداری مناطق آزاد، متعجب و شگفت‌زده بودند، مشاوران رییس دولت سیزدهم در یکسالگی عمر دولت، مشغول آنالیز عملکرد تمام اعضای کابینه بودند. علاوه بر آن، اطرافیان وزیر امور اقتصادی و دارایی هم آشفته بازار مناطق آزاد را بر نتابیدند.

در بخش اول «منطقه آزاد شناسی» میزان دانش و تجربیات تیم پیش از حجت الله عبدالملکی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

در اینفوگرافیکی که مشاهده می‌کنید و توسط اولین تیم مدیریتی مناطق آزاد در دولت سیزدهم منتشر شد، عمق شناخت مناطق آزاد مشخص است. آن هم محتوایی که در سطح ریاست جمهوری، منتشر شده است!

1/ منطقه آزاد انزلی را در استان مازندران، جانمایی کرده‌اند

2/ منطقه آزاد ارس را در استان اردبیل، جانمایی کرده‌اند

3/ در دو مدل افتتاح مختلف، انزلی ، منطقه‌ای در استان مازنداران، است!

4/ جغرافیای مناطق آزاد آن هم با هفت منطقه معدود، چیزی پیچیده نیست؛ سوال این است یعنی هیچ شخصی در دبیرخانه مناطق آزاد، متوجه این خطا نشده است؟!

5/ بماند که عدد میزان سرمایه‌گذاری را ریال درج‌ کرده‌اند اما از تصویر دلار استفاده شده است.

6/ آیا واقعا یک میلیون و  117 هزار میلیارد ریال، سرمایه گذاری معادل 22 میلیارد و 340 میلیون دلار (با دلار پنجاه هزار تومان)  قرار بوده اتفاق بیفتد؟ محض اطلاع، بانک مرکزی  در 6 ماهه اول سال 1401 گزارش داد که  73 مورد سرمایه‌گذاری خارجی به ارزش 382 میلیون و 400 هزار دلار در 6 ماهه نخست تصویب شده که اگر در خوش بینانه‌ترین حالت، دو برابر شود باز هم کمتر از 800 میلیون دلار می شود آن هم برای کل کشور! یا بازی با اعداد را بلد نیستید یا اعداد را فله‌ای انتخاب می‌کنید که برای بیست پروژه مناطق آزاد و ویژه با 2800 نفر اشتغال زایی، بیش از 22 میلیارد دلار، سرمایه منظور می کنید، آن را تبدیل به بنر و حتی با افکار عمومی، بازی می کنید! این در حالی است که کل بودجه کشور در سال 1402 با دلار پنجاه هزار تومان، 100 میلیارد دلار شده است!

دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد ایران

اگرچه بنا نداشتیم به این موضوع ورود نماییم اما برای روشن شده اذهان عمومی به ناچار به اختصار اشاره ای در پاسخ به آن مطالب خواهیم داشت تا خوانندگان محترم پایگاه خبری تحلیلی فرتاک نیوز بتوانند با کنار هم قرار دادن این مطالب نتیجه گیری های لازم را داشته باشند.

  • وقتی مناطق آزاد ذیل وزارت اقتصاد، با گذشت بیش از هشت ماه از رفتن سعید محمد، حرکت مثبتی نکرده است و اخبار این مناطق حول اقدامات او می‌چرخد
  • با رصد و پایش اخبار و حواشی مناطق آزاد، می‌توان دریافت که با الطاف وزیر امور اقتصادی و دارائی، آن‌چنان گردی به در و دیوار این مناطق نشسته است که کانال‌های رپرتاژ بگیری همچون تجارت جهانی، لاجرم برای ادامه حیات رسانه‌ای‌شان به گذشته رجوع کرده و اخبار آن دوره را تحلیل می‌کنند.
  • در آخرین پست این کانال تلگرامی که خود را متخصص این مناطق نامیده و مصداق خودگویی و خودخندی عجب شیخ هنرمندی شده، به نقد افتتاح پروژه‌های همزمان مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ۶ بند پرداخته است.

از این ۶ بند، ادعای ۵ بند اول آن با رجوع به سایت و کانال رسمی دبیرخانه شورایعالی، به سادگی نقض می‌شود.

بدیهی است که در اجرای پیوست رسانه‌ای برای پروژه‌هایی نظیر دو افتتاحیه بزرگ و ملی که برای اولین بار در کل دولت رقم می‌خورد، فایل‌های گرافیکی لایه‌باز جهت سایزبندی متناسب برای سایت‌های خبری مختلف استفاده شده باشد و در سیل خبری این اقدامات مثبت و امیدآفرین، گوشه‌ای هم جابجایی گرافیکی پیدا کرده باشد، علی ایحال نقض این ادعاها در مرجع و منبع اصلی، با یک جستجوی ساده قابل مشاهده است.

و اما طنز ماجرا در بند ششم است، آن‌جایی که نویسنده از هول حلیم در دیگ افتاده و با تبدیل ۱۱۱۷ هزار میلیارد ریال به دلار، به عدد ۲۲ میلیارد دلار رسیده و شروع به تحلیل کرده است.

در حالی که یک عملیات ریاضی بسیار ساده، عدد ۲ میلیارد دلاری برای ۲۰ پروژه در طول کل زمان اجرا را نشان می‌دهد. (با همان قیمت ۵۰ هزار تومانی که کانال مذکور آن را مبنای تبدیل به ارز قرار داده است)

و نویسنده در تحلیل خود، بیش از ۱۰ برابر، اشتباه آماری دارد.

به تعبیری علمی‌تر، هزینه برای اجرای هر پروژه به طور متوسط، ۱۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.

جهت افزایش اطلاعات عمومی نیز، باید اضافه کرد که سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه به عنوان یک شرکت به تنهایی در سال جاری معادل ۸۱ همت است که با دلار ۵۰۰۰۰ تومانی معادل ۱.۶۲ میلیارد دلار می‌شود و بنابراین عدد ۲ میلیارد سرمایه‌گذاری و احداث پروژه برای مناطق آزاد در قیاس با هلدینگ بزرگی مانند فولاد مبارکه و یا هلدینگ‌های چادرملو و خلیج فارس، عدد خیلی بزرگی هم نیست.

مناطق آزاد ایده بزرگیست؛ حیف است؛ ذهن و نگاهتان را بزرگ کنید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۵۹۱۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان