//
کدخبر: ۴۰۴۲۶۵ //

اعلام زمان جایگزینی چک‌های قدیمی با چک‌های جدید

بنابر اعلام بانک مرکزی، چک‌های قدیمی تا پایان شهریور امسال با چک‌های جدید جایگزین می‌شوند.

اعلام زمان جایگزینی چک‌های قدیمی با چک‌های جدید
به گزارش فرتاک نیوز،

بنا بر آخرین اعلام بانک مرکزی براساس آمار چک‌های مبادله‌ای طی فروردین ۱۴۰۲ در سامانه چکاوک بیش از ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ۳۲۸۳ هزار میلیارد ریال مبادله شد که از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله‌شده در این ماه به ترتیب ۹۳ درصد و ۹۰.۵ درصد وصول شده است.

درصد تعداد و مبلغ چک‌های وصول‌شده در ماه قبل از آن (اسفند ماه سال ۱۴۰۱) به ترتیب معادل ۹۳ درصد و ۹۱.۳ درصد بوده است. همچنین این نسبت در ماه مشابه سال قبل به ترتیب برابر ۹۰.۹ درصد و ۸۸.۸ درصد بوده است.

او افزود: صادر کننده چک برای صدور ملزم شد که این چک را در سامانه صیاد ثبت کند همچنین گیرنده هم برای دریافت آن باید مراتب را در سامانه انجام دهد؛ عملیات انتقال هم متقابلاً در سامانه صیاد صورت می‌گیرد.

حالا پس از گذشت بیش از دو سال آمارها از کاهش چک های بلامحل و افزایش اعتبار چک خبر می دهند؛ چک های جدیدی که آقای حجت الله فرزانی کارشناس امور بانکی پیش از این در خصوص اثرات مثبت آن گفته بود: اصلاح قانون چک سبب شد یک سری از فرآیندهای صدور چک الکترونیکی و سابقه اعتباری صادر کننده نیز بررسی شود.

او در ادامه می‌گوید: الزامات بانکی است مبنی بر این که اگر در حساب فردی وجه مورد نیاز وجود نداشته باشد می‌توان، ظرف ۲۴ ساعت آن حساب را مسدود کرد و از سایر حساب‌های او مبلغ مورد نیاز برداشته شود

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۴۲۶۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان