//
کدخبر: ۴۰۳۵۱۴ //

نسخه‌های خیالی و اقتصاد بر آب!

نسخه‌های خیالی و اقتصاد بر آب!

حجت اله اکبرآبادی؛ نمی‌دانیم چرا مسئولان مدام نسخه‌های خیالی می‌پیچند؟ انگار نه انگار که اقتصاد ایران شرایط خوبی ندارد و سفره‌های مردم روز به روز کوچک و کوچک تر می‌شود. ای‌کاش مسئولان به جای وعده دادن‌های بی‌ثمر، اندکی حوصله و صبر به خرج می‌دادند و روی برنامه‌هایشان صبر و تامل می‌کردند. اینکه قابلیت اجرایی دارد یا خیر و اصولا چه تبعاتی در بر دارد. نه اینکه مردم را در جهت اصلاحات اقتصادی به صبر بیشتر دعوت کنند و با سیاست آزمون و خطا، مدام به زعم خویش نسخه‌های اقتصادی بپیچند.

کاری که محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهوری به تازگی مردم را بدان دعوت کرده است تا به دنبال نسخه قناعت وزیر کار، حالا رضایی نسخه صبر بپیچد. تو گویی اقتصاد منتظر می‌ماند و به تورم ۶۹ درصدی نهیب می‌زند که بایست و اجازه بده تا این نسخه صبر و قناعت به نتیجه برسد.

آقای رضایی در توضیح بیشتر گفته است: تلاش داریم تحولات و اصلاحات اقتصادی عمیقی در کشور انجام شود، فشارهای اجتماعی مانع این تحولات می‌شود، چرا که به هر حال این تحولات باعث سر و صدای زیادی در کشور می‌شود. از مردم می‌خواهیم صبر و حوصله داشته باشند تا جلوی اقدامات نمایشی بایستیم، باید صادقانه با مردم حرف زد و مسائل را مطرح کرد.

خدمت آقای رضایی باید عرض کنیم؛ مردم خیلی سال است صبر و حوصله به خرج داده‌اند اما چون گشایشی در اقتصاد کشور ایجاد نشده و شرایط بدتر شده،اعتماد خود را از دست داده‌اند و باور ندارند مسئولی که روزی وعده می‌داد ارزش ریال را باز می‌گرداند، امروز وعده اصلاحات اقتصادی در جهت بهبود شرایط دهد.آن هم بعد از دو سال از روی کار آمدن دولت سیزدهم.دولتی که همه حمایت‌ها را پشت سر خود دارد و دستش کاملا در اجرای برنامه‌ها باز بوده و دست اندازی جلوی پایش ندیده است.اینکه چرا پس از دو سال برنامه های دولت نتیجه نداده، نیاز به دیدن حقایق و واقعیت‌ها دارد، نه گریزان بودن از آن.

باید پذیرفت سیاستگذاری‌ها ایراد دارد و نباید با همان فرمان اقتصاد را به جلو راند. یکی از مصداق‌های صداقتی که محسن رضایی از آن صحبت می‌کند به این بر می‌گردد که به مردم حقایق را گفت و از واقعیت‌های اقتصاد کشور فراری نبود. براستی چه ایرادی دارد که یک مسئول به اشتباهات مدیریتی خود اقرار کند و توپ را به زمین دیگزان نیندازد. این خیلی بد است که مسئولان طوری صحبت کنند که انگار در این کشور زندگی نمی‌کنند و مصائب و مشکلات معیشتی طبقات ضعیف جامعه را درک نمی‌کنند. فقط یک قلم قیمت مرغ را در نظر بگیرید که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی نتواتسته‌اند با تامین نهاده‌های دامی مرغداری‌ها، شرایطی را ایجاد کنند که قیمت مرغ پر نکشد.‌پروتئینی که با حذف گوشت قرمز از سر سفره‌های اقشار ضعیف جامعه، می‌شد هفته‌ای یکی دوبار سراغش را در سفره‌های مردم گرفت،اما بعید به نظر می رسد که با مرغ کیلویی ۱۰۰ هزار تومان و بیشتر، دست قشر متوسط جامعه نیز بدان برسد.

بی‌شک تا قبول نکنیم برنامه‌های اقتصادی دولت مشکل دارد، نمی‌توان امیدی به بهبود وضعیت فعلی داشت. اینکه با فرافکنی دولت قبلی و دولت‌های پیشین مسبب وضع حال معرفی شوند، دردی از مشکلات دوا نمی کند و دولت را روز به روز از سرمایه اجتماعی‌اش تهی می‌کند. پس تا بیشتر از این دیر نشده باید در جهت برون رفت از وضعیت ابری اقتصادی موجود با دعوت از صاحب‌نظران شناخته شده و دارای نظر و اندیشه، طرحی نو در اندازیم که عامل زمان در طول تاریخ سر سازشی با هیچ دولتی نداشته است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۳۵۱۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان