//
کدخبر: ۳۹۵۴۶۴ //

فراز و فرود دلار در سه هفته اول فروردین ۱۴۰۲

طبق اعلام سایت ها و کانال های خبری قیمت دلار در واپسین روزهای اسفند سال 1401 در کانال‌های 46 و 47 هزار تومان به پایان رسانده بود.اما در نخستین معاملات سال جدید نرخ دلار کانال 51 هزار تومان به فروش رسید.

فراز و فرود دلار در سه هفته اول فروردین 1402
به گزارش فرتاک نیوز،

بررسی روند حرکتی نرخ دلار در فروردین ماه نشان می دهد که در روز‌های ابتدایی سال جدید روند دلار آزاد افزایشی بود.

پیشروی نرخ دلار در نوروز 1402

طبق اعلام سایت ها و کانال های خبری قیمت دلار  در واپسین روزهای اسفند سال 1401 فعالیت خود را در کانال‌های 46 و 47 هزار تومان به پایان رسانده بود.

اما در نخستین معاملات سال جدید نرخ دلار کانال 51 هزار تومان به فروش رسید.در ادامه هفته نخست سال جدید قیمت دلار مجددا رشد کرد به گونه‌ای که تا 10 فروردین نرخ دلار در معاملات غیر‌رسمی در محدوده کانال 54 و55 هزار تومانی نیز ثبت شد.

 

کاهش سرعت پیشروی نرخ دلار

با این حال، در روزهای 11، 12 و 13 فرورین از سرعت پیشروی نرخ دلار کم شد و اسکناس آمریکایی در سراشیبی قرار گرفت. 

پشت پرده افزایش نرخ دلار در نوروز 

برخی از فعالان اقتصادی، افت حجم معاملات و نیمه تعطیل بودن شرایط بازار عاملی در جهت افزایش شدت تاثیر معاملات خرد بر نرخ‌ها‌ دانسته و بر این باور بودند که برخی از رشد قیمت‌های مشاهده شده در معاملات هفته دوم فروردین ماه با شروع معاملات بازار در هفته سوم بهار جبران خواهد شد.

 
 

تغییر شرایط فروش ارز با کارت ملی

یکی از خبرهای مهم نیمه اول فروردین تغییر شرایط فروش ارز با کارت ملی بود . بانک مرکزی اعلام کرده بود فروش دلار دولتی با کارت ملی از روش ( پرداخت اسکناس به خریدار ) به روش ( واریز به حساب ارزی خریدار ) تغییر کرد.

آن طور که در مصوبه جدید  بانک مرکزی آمده از این پس متقاضیان دریافت ارز سهمیه‌ای باید با افتتاح حساب ارزی اقدام به دریافت سهمیه سالانه خود کرده و صرافی‌های شبکه بازار متشکل دیگر اسکناس به خریداران تحویل نخواهند داد.

قیمت دلار

کارشناسان اقتصادی بر این‌باور بودند که سیاست مذکور می‌تواند با افزایش سطح ماندگاری ارز در شبکه بانکی تقاضا برای اسکناس را کاهش داده و به کاهش سطح نوسانات بازار منجر شود.

شایعه توافق موقت ایران و آمریکا

البته بازار اخبار شایعه هم داغ بود. یک پایگاه خبری آمریکایی به نام آکسیوس در گزارشی مدعی شده بود دولت آمریکا به ایران اعلام کرده که خواستار توافق موقت است. در این گزارش آمده بود توافق مد نظر ایران و آمریکا  شامل رفع برخی تحریم‌ها در ازای توقف بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود. این ادعا ساعاتی بعد از سوی مقامات آمریکایی رد شد.

بازیگران پشت خطی دلار  در 14 فروردین سعی داشتند با برجسته کردن این ادعا بر طبل کاهش قیمت دلار بکوبند با این حال تیر انها به سنگ خورد و دلار کاهش قابل ملاحظه ای را ثبت نکرد. 

بهبود روابط دیپلماتیک ایران با عربستان

بازار ارز تهران در روز پنجشنبه 17 فروردین ماه با یک خبر سیاسی شروع به کار کرد. وزرای خارجه ایران و عربستان پس از 7 سال قطع رابطه در پکن دیدار و گفتگو کردند. نتیجه این دیدار به صدور یک بیانیه مشترک بین تهران و ریاض منتهی شد.با بهبود روابط دیپلماتیک ایران با عربستان دلار بار دیگر وارد فاز نزولی شد.

 
 
 

 فعالان اقتصادی می گفتند گسترش تعاملات بین‌المللی در سایه توافق‌های صورت گرفته، با توجه به نقش محوری چین به عنوان دومین اقتصاد کشور، خبری است که معامله‌گران و فعالان اقتصادی نمی‌توانند به راحتی از آن عبور کنند.

کریدور‌سازی دلار در دو کانال 

 نرخ  دلار در 16فروردین پس از برخورد با سطوح قیمتی کانال 50 هزار تومانی مجددا افزایشی شد و به کانال 51 هزار تومانی بازگشت. به عقیده عده‌ای از تحلیلگران ارزی عدم عبور نرخ دلار آزاد از کف 50 هزار تومانی می توانست سیگنالی در جهت کریدور‌سازی دلار در کانال‌های 50 و 51 هزار تومانی باشد.

کاهش سیگنال‌های سیاسی منفی 

این افراد بر این‌باور بودند که نبود سیگنال‌های سیاسی منفی فشار افزایشی بازار را کاهش داده اما از سوی دیگر حمایت‌هایی از جانب فعالان بازار نسبت به کاهش بیشتر نرخ ارز وجود دارد که برآیند این دو موضوع می‌تواند به کریدور‌سازی دلار در دو کانال مذکور منجر شود.

چشمک بورس به معامله گران دلار 

در هفته سوم فروردین،قیمت دلار در یک بازه نوسانی2 هزار تومانی50 تا 52 هزار تومان قفل شد. بررسی های نشان می دهد که نه جناح افزایشی توان کافی برای رشد دلار را داشته و نه در مقابل کاهشی ها توانسته بودند نرخ دلار به شکل معناداری پایین بیاورند.

 
 

 عده ای از تحلیلگران سیاسی و اقتصادی باور داشتند اخبار مثبت سیاسی موجب شده بود کمتر کسی در موقعیت خرید اسکناس آمریکایی قرار بگیرد.از سوی دیگر رشد شاخص بورس موجب شد سطح توجه ها از بازار ارز کمرنگ شود.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: اقتصاد نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۹۵۴۶۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان