//
کدخبر: ۳۹۴۰۰۹ //

منتظر ریزش قیمت خودرو در بازار آزاد باشیم؟ | توضیح رئیس انجمن صنایع قطعه سازی

رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور گفت: تعدیل قیمت کارخانه‌ای خودروها سبب رشد تولید و کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت‌ها در بازار خواهد شد.

منتظر ریزش قیمت خودرو در بازار آزاد باشیم؟ | توضیح رئیس انجمن صنایع قطعه سازی
به گزارش فرتاک نیوز،

محمدرضا نجفی منش با اشاره به نام گذاری سال ۱۴۰۲ به عنوان مهار تورم و رشد تولید، افزود: تعدیل قیمت خودرو به هر دو هدف به طور مستقیم کمک می‌کند یعنی اصلاح قیمت خودرو باعث کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصد قیمت بازار شده و به کاهش تورم بازار کمک می‌کند، از سوی دیگر توقف زیان تولید خودروسازان، زمینه افزایش میزان تولید را فراهم می‌کند که این موضوع نیز خود منجربه کاهش تورم هم برای خودروساز و قطعه ساز و هم مصرف کننده می‌شود، در این میان دولت نیز از افزایش میزان تولید منتفع خواهد شد.  

وی با بیان این که تنها گروهی که قطعا برای افزایش قیمت کارخانه‌ای زیان خواهند دید دلالان و رانت خواران هستند که از اختلاف بالای قیمت کارخانه و بازار در طول یک سال توانسته اند ۲۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کنند، گفت: اصلاح قیمت خودرو حرکتی شجاعانه است که اگر به درستی تبیین شده و مزایای آن برای جامعه بازگو شود، می‌تواند سبب ایجاد آرامش در بازار و تامین منافع همه ذینفعان شود.

نجفی منش با اشاره به برخی انتقادات غیرکارشناسی ناشی از افزایش قیمت کارخانه‌ای توسط برخی که منافعشان به خطر افتاده افزود: ممکن است در این مسیر برخی افراد که از اختلاف قیمت بازار و کارخانه منتفع می‌شوند، به استناد به فرمایشات مقام معظم رهبری در شعار سال و ضرورت مهار تورم، دست به اقدامات تخریبی بزنند، اما اصلاح قیمت‌ها در نهایت باعث کاهش تورم و ایجاد آرامش در بازار خودرو خواهد شد.

وی عرضه خودروهایی که تاکنون توسط برخی خریداران نگه داری شده و در انتظار افزایش بیش‌تر قیمت در بازار است را از دیگر دستاوردهای اصلاح قیمت‌های کارخانه‌ای دانست و گفت: هزاران خودرو در پارکینگ مشتریان متوقف شده و در انتظار افزایش قیمت است و اگر قیمت کارخانه‌ای تعدیل شده و عرضه توسط تولیدکنندگان نیز افزایش یابد، این افراد نیز ناچار به عرضه خودروهایشان هستند که همین عامل نیز زمینه کاهش مضاعف قیمت بازار را فراهم خواهد کرد.  

رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور با یادآوری تجربه سال‌های گذشته در عرضه بالای خودروسازان و کاهش تقاضا، افزود: با افزایش تولید بازار کشش لازم برای فروش محصولات را نداشت و خودروسازان به سمت استفاده از روش‌های فروش اقساطی و لیزینگی حرکت کردند.

به گفته وی با تعدیل قیمت‌ها و افزایش تولید امکان خرید خودرو از همین روش‌ها برای افرادی که توان کافی برای خرید ندارند فراهم خواهد شد.  

نجفی منش اضافه کرد: مهار تورم با افزایش تولید اتفاق خواهد افتاد و با قرار دادن فشار به تولیدکنندگان نمی‌توان این موضوع را محقق کرد؛ در شرایطی که تولیدکنندگان داخلی در مقابل تحریم‌های بین المللی مقاومت کرده و توانسته اند تولید را به بهترین شکل سامان دهی کنند، نباید برخی افراد در داخل کشور به دنبال زمین زدن صنعت خودرو کشور باشند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۹۴۰۰۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان