//
کدخبر: ۳۸۷۸۴۳ //
دبیر سرویس اقتصادی فرتاک نیوز مطرح کرد؛

دلیل افزایش بی‌رویه قیمت ارز چیست؟/ مردم کجای این معادلات قرار دارند؟

دبیرسرویس اقتصادی فرتاک نیوز به دلایل افزایش قیمت ارز و چگونگی مقابله با آن اشاره نمود.

دلیل افزایش بی‌رویه قیمت ارز چیست؟/ مردم کجای این معادلات قرار دارند؟

شعیب نظری دبیر سرویس اقتصادی فرتاک نیوز در خصوص پیش بینی وضعیت قیمت دلار در روزهای آتی و تا پایان سال عنوان داشت: افزایش قیمت دلار متأثر از  تلاطم و بی نظمی غیر قابل کنترل در بازار ارز و همچنین ورود  آن دسته از افرادی می‌باشد که اصولاً برای رتق و فتق امور اقتصادی خود نیازی به خرید و نگهداری  دلار ندارند و به این موارد القای هیجان کاذب در فضای مجازی توسط برخی که به نظر می رسد بیشتر مقاصد سیاسی دارند تا اقتصادی را  نیز بیفزاید نتیجه می شود آنچه که شاهد هستیم .

نظری در ادامه افزود: حلقه‌ی مفقوده و آن‌چه که این روزها در فضای اقتصادی جامعه به آن توجه نمی‌شود این است که هر فردی به فراخور موقعیتی که از نظر مالی دارد با بحران کوچکتر شدن سرمایه نقدی خود  مواجه است. شما  اگر دارایی‌های نقد خود را به صورت ریالی در حساب بانکی خود نگهدارید به سرعت و با یک  ضریب باور نکردنی داشته‌های  نقدی تان کوچک و کوچک‌تر می‌شود و همین موضوع باعث می‌گردد  این سرمایه‌ها به منظور صیانت و حفظ ارزش و برابری با سایر دارایی‌ها وارد چرخه‌های کاذب بازار ارز و سکه شوند .

دبیر سرویس اقتصادی فرتاک نیوز خاطرنشان کرد: این بی‌نظمی در بازار ارز و سکه همانطور که عرض کردم ماحصل ورود سرمایه‌های سرگردان است که اغلب کوچک هستند و صاحبان این سرمایه‌ها توان انتقال آن به بازاری مانند مسکن را ندارند. در چند ماه گذشته بخشی از این نقدینگی سرگردان وارد بازار خودرو شده و قیمت‌ها را به انتهای سقف رساند و اکنون می بینیم با چند برابر شدن قیمت خودرو، ،روند گرانی‌ها در این باز کندتر از ماه‌های گذشته گردیده اگر چه هنوز سیر صعودی دارد. شما با پنجاه میلیون تومان یا صد میلیون تومان دیگر توان خرید خودرو ندارید و ناچارا می بایست  آن را  وارد بازار ارز و سکه کنید و فضا اکنون به شکلی است که اگر امروز این کار را نکنید فردا در تبدیل نقدینگی خود به ارز و یا طلا دچار ضرر خواهید شد .

وی افزود: این سرمایه‌های کوچک اما بی‌شمار مانند جوی‌های آب سرگردان هستند که می‌بایست مهار شوند، پیوستن آنها به یکدیگر رفتاری شبیه به سیل را تعریف می‌کنند که هر چیزی بر سر راهش باشد را با خود می برد.

دبیر سرویس اقتصادی فرتاک نیوز خاطرنشان کرد: بازار ارز نباید تبدیل محلی برای کسب درآمد کاذب می شد؛ ارز کالای سرمایه‌ای نیست که امروز بخرید، یک ماه نگهدارید ارزشش بیشتر بشود و سود کنید آنچه امروز شاهد آن هستیم متعارف نیست و در هیچ کجای دنیا نظیر مشابهی ندارد. ارز وسیله‌ای برای تبادل و معامله است، مایحتاج عمومی کشور در تمامی شاخه‌ها از طریق همین ارز خریداری و وارد کشور می‌شود؛ مردم باید بدانند که این چرخه‌ی باطل در واقع هیچ منفعتی برای آنها ندارد و در واقع این عددها هستند که بزرگ و بزرگ‌تر می‌شوند نه سرمایه ها.

شعیب نظری در پایان در خصوص این که چه راهکاری می‌تواند در شرایط فعلی  گره گشا باشد گفت: آنچه که دولت می‌بایست برای آن فکری بکند این است که سرمایه‌های سرگردان را راهبری کند و از بازار ارز ،طلا و خودرو خارج کند. البته در شرایط فعلی کار آسانی نیست اما نشدنی هم نیست. دولت اگر بتواند بازارهای جایگزین ایجاد کند می‌تواند اوضاع را سر و سامان دهد ، چرا که تا زمانی که این تقاضای کاذب و در حال رشد وجود داشته باشد با توجه به محدودیت میزان ارز موجود در کشور شاهد بالارفتن قیمت‌ها خواهیم بود. البته باید گفت راهکارهای مطالعاتی و عملیاتی که به صورت ضربتی جواب بدهد وجود دارد اما با توجه به شرایط حاکم امکان طرح آن در رسانه‌ها و تریبون‌های عمومی وجود ندارد و امیدوارم تیم اقتصادی دولت هر چه سریعتر قائله را ختم کند .

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۸۷۸۴۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان