//
کدخبر: ۳۸۷۲۶۰ //

پیش‌ بینی بورس فردا دوشنبه یک اسفند ۱۴۰۱

بازار سهام معاملات آخرین روز بهمن را مثبت به پایان رساند. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

پیش‌ بینی بورس فردا دوشنبه یک اسفند 1401
به گزارش فرتاک نیوز،

برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است. 

بورس امروز را می‌توان به نوعی جدال بین خریداران و فروشندگان قلمداد کرد که به دلیل شرایط و خبرهای روز گذشته، برتری نسبی را به خریداران ارائه کرد و در نهایت نماگرها توانستند کار خود را با بازدهی مثبت به پایان برسانند. با این حال اما در انتهای بازار به جز تعداد اندکی از صنایع، مابقی با فشار بیشتر عرضه‌ها مواجه شدند. شاخص کل بورس طی معاملات امروز در انتهای کار بازدهی مثبت ۰.۵۶ درصدی را به ثبت رساند و شاخص هم‌وزن نیز که روز ضعیف‌تری را تجربه می‌کرد، با افزایش ۰.۴۱ درصدی همراه شد. ارزش معاملات اما همچنان در سطوح پایین خود باقی ماند و عدد ۳۹۳۶ میلیارد تومان را ثبت کرد که در کنار این موضوع، خروج پول ۲۷۲ میلیارد تومانی، هرچند با شدت کمتر نسبت به روزهای قبل، تداوم یافت.

طی روزهای گذشته، برخی خبرها باعث شد که بورس امروز بتواند شروع سبزی داشته باشد اما با این وجود باز هم تقاضا به قدر کافی قدرت نداشت تا بتواند این رنگ سبز را تا انتهای بازار برای تمامی صنایع حفظ کند و به جز صنعت فلزات اساسی، دیگر گروه‌ها روز کم رمقی را سپری کردند. در ادامه با بررسی شرایط و رخدادهای اخیر، به پیش بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

پاسخ فولاد به بانک مرکزی

روز گذشته خبری منتشر شد که گویا براساس ابلاغیه جدید بانک مرکزی، شرکت‌های پتروشیمی و زیرمجموعه‌های ایمیدرو یعنی چهار شرکت فولاد مبارکه، ملی صنایع مس، اپال پارسیان و فولاد سبزوار، موظفند ارزهای صادراتی خود را در سامانه نیما و با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان عرضه کنند اما دیگر شرکت‌های صادراتی می‌توانند ارزهای خود را به قیمت رقابتی به فروش برسانند. این موضوع که به نوعی سیگنال مثبت برای بسیاری از شرکت‌های صادراتی و سیگنالی منفی برای شرکت‌های نامبرده قلمداد می‌شد، با واکنش سریع فولاد مبارکه همراه شد. فولاد مبارکه اصفهان طی یک شفاف‌سازی اعلام کرد: فروش ارزهای صادراتی شرکت صرفا از طریق سامانه نیما و مطابق با بخشنامه بانک مرکزی و «براساس قیمت رقابتی» صورت گرفته است. خاطر نشان می‌سازد که این شرکت در نظر دارد به منظور پرداخت مبالغ ارزی مرتبط با قراردادهای توسعه و خریدهای مواد اولیه و سایر موضوعات گروه فولاد مبارکه از منابع ارزی حاصل از صادرات خود استفاده نماید. بنابراین پیش بینی می‌شود که بخش عمده‌ای از وجوه مذکور در اولویت، صرف پرداخت‌های مذکور گشته و در صورت وجود وجوه مازاد بر نیاز، شرکت مطابق با مقررات، بخشنامه‌ها و رویه‌های اعلامی بانک مرکزی و با رعایت صرفه و صلاح شرکت نسبت به فروش وجوه مازاد ارزی خود اقدام نماید.

این شفاف سازی که در زمان انتشار موجب شد تا شاهد رنج‌های مثبت خوبی در گروه فلزات اساسی باشیم، نشان می‌دهد علی رقم تلاش‌های بانک مرکزی، شرکت‌ها حاضر نیستند ارز خود را در حالی که نرخ دلار امروز در بازار آزاد به میانه کانال ۴۸ هزار تومان رسیده است، ۷۰ درصد پایین‌تر و با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان به فروش برسانند. از سمت دیگر معاملات هفته‌های گذشته بورس کالا به خوبی نشان می‌دهد که محصولات معامله شده در آن بازار، این روزها با نرخی نزدیک به نرخ دلار بازار آزاد در حال قیمت خوردن هستند و فعلا در واقعیت برخلاف خبرهایی که منتشر می‌شود، شرکت‌ها به نرخ دلار فرزین در سامانه نیما تن نداده‌اند. بنابراین می‌توان اینگونه انتظار داشت که بورس فردا نیز تحت تاثیر همین موضوع، علاوه بر گروه فلزات اساسی، در گروه‌های دیگر نیز شاهد افزایش خوش‌بینی‌ها و تقاضا باشیم.

افزایش امید به بزرگان

علاوه بر خبر ذکر شده در بالا، طی آخر هفته خبر مهم دیگری نیز منتشر شد که البته هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است. طبق این خبر که از سمت شبکه اطلاع رسانی پتروشیمی ایران (شاپا) انتشار یافت، با پیگیری انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی، با موافقت کمیسیون تلفیق مجلس، گاز ۷ هزار تومانی از بند الف تبصره ۱۴ لایحه بودجه حذف شده است و علاوه بر این، عوارض صادراتی محصولات پتروشیمی از ۵ درصد به نیم درصد کاهش یافت. این اتفاق در صورت تایید نهایی در قانون بودجه ۱۴۰۲، می‌تواند موج تازه‌ای از تقاضا را به سمت این گروه هدایت کند تا بار دیگر شاهد رنگ سبز برای یکی از بزرگترین صنایع کشور باشیم.

با این حال اما هنوز این صنعت نگرانی‌های خود را هر روزه حمل می‌کند. پیشنهاد نرخ خوراک ۷ هزار تومانی در زمانی که قیمت گاز طبیعی در دنیا با کاهش بسیار زیادی همراه بوده است، قطعی گاز شرکت‌ها در فصل سرما، عوارض صادراتی در بودجه ۱۴۰۲ و...، موجب شده است تا قدم‌های نمادهای این گروه در صعودها لرزان باشد. به هرحال با نگاهی به یک ماه گذشته می‌توان به خوبی متوجه شد که بورس تهران تا چه حد در تلاطم تغییر خبرها و عدم ثبات آن‌ها فرو رفته است.

حمایت تکنیکالی بورس حفظ شد؟

گاهی به روند تکنیکالی شاخص کل بورس نشان می‌دهد که طی دو روز پایانی هفته گذشته، نماگر اصلی بورس تهران با از دست دادن حمایت ۱.۵۳ میلیون واحدی خود، به سمت سطوح پایین‌تری در حال حرکت بود که البته برای تایید این شکست به یک کندل قرمز دیگر نیاز داشت که امروز محقق نشد و شاخص کل توانست فعلا حمایت خود را حفظ کند. به هر حال اما شرایط رخ داده فعلا در کوتاه‌مدت، نشانی از صعود قدرتمند را نشان نمی‌دهد و احتمال دارد که روز آینده با افزایش دوباره فشار عرضه‌ها همچون نیمه دوم بازار امروز، به مسیر نزولی بازگردد. بنابراین می‌توان اینگونه انتظار داشت که بورس فردا معاملات نوسانی را آغاز کند و گروه فلزات اساسی نقش لیدر را داشته باشند اما در دیگر صنایع همچنان شاهد روند معاملاتی بسیار کم‌رمقی باشیم.

 

پیش‌ بینی بورس فردا یک اسفند ۱۴۰۱

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۸۷۲۶۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان