//
کدخبر: ۳۷۹۵۸۳ //
مدیر توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو خبر داد:

عرضه ۴٠ کیلوگرم طلا فردا در بورس کالا

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو ضمن تشریح جزئیات عرضه طلا بصورت فیزیکی و انتشار اوراق سکه در بورس کالا، تاکید کرد که قرار نیست عرضه اوراق طلا تنها از مسیر بانک کارگشایی باشد و در حال حاضر موضوع در مرحله مذاکره با بانک مرکزی است ، اما فردا (یکشنبه - چهارم آذر ماه ) ۴٠ کیلوگرم طلا به صورت فیزیکی برای رقابت در بورس کالا عرضه خواهد شد.

عرضه ۴٠ کیلوگرم طلا فردا در بورس کالا
به گزارش فرتاک نیوز،

امیر صباغ با تاکید بر این موضوع (صرف انتشار اوراق توسط بانک کارگشایی) توضیح داد: مقرر شده است که اوراق گواهی سپرده کالایی بر مبنای شمش طلا عرضه شود که از یکی- دو ماه اخیر قراردادها مابین بورس کالا و بانک مرکزی منعقد شده است. عرضه این اوراق از طریق بورس کالا خواهد بود. 

وی ادامه داد: یک عرضه هم بصورت فیزیکی خواهد بود که آن نیز از طریق بورس کالاست و عرضه حدود چهار برابر است و فردا (یکشنبه ۴ دی ماه) ۴٠ کیلوگرم طلا به صورت فیزیکی بر تابلوی بورس خواهد رفت. 

صباغ تصریح کرد: اگر بتوانیم تأییدیه‌های لازم را اخذ کنیم، عرضه از طریق بانک کارگشایی نیز انجام خواهد شد. اوراق گواهی کالایی آماده است و منتظر تاییدیه نهایی و مجوز بانک مرکزی برای عرضه (از طریق بانک کارگشایی) هستیم. امیدواریم که فردا بتوانیم نامه این مجوز آغاز عرضه را دریافت کنیم، که در این صورت از اواخر هفته جاری یا احتمالا ابتدای هفته آینده عرضه آغاز خواهد شد.  

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو خاطرنشان کرد: همانطور که اشاره شد، عرضه از طریق بورس کالا آغاز شده و فردا ۴٠ کیلوگرم طلا بصورت فیزیکی بر روی تابلو خواهد رفت. برای عرضه از طریق بانک کارگشایی نیز در حال مذاکره با بانک مرکزی هستیم تا  شرایط و تناژ را مشخص کنیم. بنابراین اگر مجوز عرضه گواهی سپرده کالایی بر مبنای شمش طلا از طریق بانک کارگشایی صادر شود، از سه الگوی مختلف بصورت ترکیبی عرضه و فروش صورت می‌گیرد، در غیر این صورت عرضه از طریق بورس تداوم خواهد داشت.

صباغ افزود: در عرضه اوراق گواهی سپرده کالایی بر مبنای شمش طلا هم  چنانچه افراد با وزن بالغ بر یک کیلوگرم خریداری کنند، به صورت فیزیکی قابل تحویل است. بنابراین برای هر دو قابلیت تحویل بصورت فیزیکی وجود دارد (عرضه از طریق بورس کالا قطعی بصورت فیزیکی است و از طریق بانک کارگشایی با خرید  حداقل یک کیلوگرم امکان تبدیل به فیزیکی هست). 

وی در رابطه با وزن قابل عرضه از طریق بانک کارگشایی (به‌شرط  تایید بانک مرکزی)، گفت: ما برای اخذ مجوز اوراق گواهی سپرده کالایی از بانک مرکزی در حال مذاکره هستیم و فعلا تا ۵٠٠ کیلوگرم هدف‌گذاری شده است.

گفتی است که اواسط آذر ماه، مدیرعامل شرکت طلای زرشوران نیز با بیان اینکه میزان فروش شمش طلا  طی دو ماه اخیر ۱۰ برابر شده و استقبال در این زمینه خوب بوده که موجب ورود نقدیندگی به شرکت شده است، گفت: در مدلی دیگر، طی تفاهم‌نامه‌ای که چند ماه پیش میان بانک ملت، ایمیدرو و شرکت زرشوران منعقد شد، گواهی سپرده شمش طلا به متقاضیان فروخته می‌شود. مقرر شده است فروش بصورت  گواهی سپرده شمش طلا  باشد. این روش مزیت‌های بسیاری دارد؛ چرا که شمش طلا به وزن یک کیلوگرم بوده و کسی توانایی خرید آن را به تنهایی ندارد، اما زمانی که به صورت گواهی سپرده باشد، افراد دارای سرمایه‌های خرد نیز می‌توانند نسبت به خرید اقدام کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۹۵۸۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان