//
کدخبر: ۳۷۴۱۰۲ //

روی آوردن خریداران نفت به ایران به عنوان قدرت نفتی جنجالی/هند خرید نفت از ایران را افزایش داد

اویل پرایس طی گزارش نوشت: به دنبال خلا ایجاد شده در بازارهای جهانی و کمبود عرضه، کشورهای جهان به ایران به عنوان قدرت نفتی جنجالی در جهان برای تامین نفت مورد نیاز خود روی آورده‌اند، از جمله این کشورها هند است که واردات نفت از ایران را افزایش داده است.

روی آوردن خریداران نفت به ایران به عنوان قدرت نفتی جنجالی/هند خرید نفت از ایران را افزایش داد
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از اویل پرایس، با افزایش تقاضای داخلی هند برای نفت و گاز، این کشور به دنبال تامین کنندگانی است که محصولات ارزان تری برای فروش ارائه دهند و به اینکه خرید از آنها چقدر بحث برانگیز است، توجه نمی کنند.

* ادامه شراکت انرژی با کشورهای جنجالی

به نوشته این گزارش، پالایشگاه های هند در واکنش به کاهش تولید اخیر اوپک پلاس، در حال متنوع سازی منابع خود هستند و به کشورهای تحریم شده‌ای نظیر ایران و روسیه روی آورده اند تا تامین نفت خام خود را تضمین کنند. با توجه به حمایت اندک غرب از صنعت انرژی های تجدیدپذیر رو به رشد هند، به نظر می رسد، شراکت دهلی نو با تامین کنندگان بحث برانگیز نفت همچنان ادامه یابد.

هند در ماه اکتبر اعلام کرد که متنوع سازی منابع واردات نفت خود برای کم کردن از خطر احتمالی کاهش تولید اوپک پلاس را سرعت خواهد بخشید.

هاردیپ سینگ پوری، وزیر نفت هند توضیح داد، کاهش تولید اوپک پلاس، «به تولیدکنندگان بزرگی نظیر هند که در سال گذشته حدود 120 میلیارد دلار برای واردات محصولات نفتی هزینه کرده اند، آسیب می زند.»

اوپک پلاس با پیش بینی کاهش تقاضا در جهان برای نفت خام به علت افزایش فشارهای اقتصادی در جهان، اعلام کرد که میزان تولید خود را 2 میلیون بشکه در روز در ماه آینده کاهش می دهد.

هند، سومین مصرف کننده و واردکننده بزرگ نفت در جهان است که حدود 85 درصد نیاز نفتی خود را از خارج تامین می کند. از اینرو این کشور قصد دارد تا منابع تامین نفت خود را با هدف تامین امنیت انرژی این کشور متنوع سازد. وزیر نفت این کشور در این رابطه گفته بود: «منابع انرژی متنوع سازی شده و تنوع بیشتری هم پیدا خواهد کرد... منابع زیادی وجود دارد و ما در انجام این اقدامات درنگ نخواهیم کرد.»

وزیر نفت هند معتقد است که کاهش تولید اوپک پلاس ممکن است کشورها را وارد رکود بیشتری کند زیرا قیمت سوخت بالاتر می رود.

در ادامه این گزارش آمده است، پالایشگاه های هند در هفته های اخیر به منظور جلوگیری از اثرات منفی کاهش تولید اوپک پلاس، در تلاش برای ایجاد مشارکت های جدید و تنوع بخشیدن بیشتر به منابع انرژی خود هستند. آنها نگران تحریم های غرب علیه روسیه هستند که تامین نفت این کشور آسیب می زند.

* منافع انرژی هند در اولویت دهلی نو

پالایشگاه های هند با صراحت اعلام کرده اند که منابع تامین نفت خود را با نفت هر کشوری که ارزان تر و قابل اعتمادتر باشد، گسترش می دهند و اهمیتی ندارد که آمریکا و اروپا این شرکت جدید را تایید می کنند یا نه.

هند به سمت ایران به عنوان یکی از عرضه کنندگان نفت روی آورده است. ایرج الهی، سفیر ایران در هند نیز از تمایل تهران برای تامین نفت خام هند به منظور حفظ امنیت انرژی این کشور خبر داده است. سفیر ایران گفت: «ما همواره نسبت به تقویت روابط اقتصادی با هند ابراز آمادگی کرده ایم. این امر به هند بستگی دارد، ما آماده ارسال نفت هستیم.» ایران یکی از تامین کنندگان اصلی نفت هند پیش از اعمال تحریم ها علیه این کشور در سال 2019 بوده است.

* بازگشت دوباره خریداران نفت به ایران

پس از تحریم های نفت و گاز روسیه و کاهش تولید اوپک پلاس که یک خلا در بازار نفت ایجاد کرده است، دولت های سراسر جهان به ایران و ونزوئلا به عنوان قدرت های نفتی جنجالی در جهان برای تامین نفت مورد نیاز خود روی آورده اند.

ایران اعلام کرده است که درآمدهای نفت و میعانات گازی اش در بازه ماه مارس تا جولای در مقایسه با مدت مشابه سال 2021 حدود 580 درصد افزایش یافته که نشان دهنده بی توجهی آشکار به تحریم های ایالات متحده علیه صنعت نفت این کشور است. ترکیه و افغانستان نیز همکاری هایشان با ایران به منظور تقویت واردات نفت خام از این کشور را افزایش داده اند.

روسیه نیز در ماه های اخیر به علت ارائه نفت ارزان تر، به یکی از بزرگ ترین تامین کنندگان نفت هند تبدیل شده است. قیمت پایین نفت روسیه به شدت با نفت غرب آسیا و آفریقا قابل رقابت است و همین امر سبب شده است تا هند و برخی از کشورهای دیگر، روابط خود با این غول نفتی را عمیق تر کنند.

به دنبال تحریم های آمریکا علیه چند تامین کننده نفت و گاز و پس از آن، کاهش تولید اوپک پلاس، هند یکی پس از دیگری با چالش روبرو شد. دهلی نو در واکنش به این تهدید برای امنیت انرژی خود، اعلام کرد که با هر کشوری که نفت ارزان و قابل اعتمادی برای این کشور فراهم کند، شراکت خواهد کرد و این امر سبب تعمیق روابط هند با ایران و روسیه شده است.

البته چند روز پس از سفر سوبرامانیام جایشانکار، وزیر خارجه هند به آمریکا، واشنگتن علیه یک شرکت هندی که نفت ایران را می خرید و به چین می فروخت، تحریم هایی وضع کرد.

وزارت بازرگانی آمریکا در بیانیه ای اعلام کرده بود، شرکت «تیبالاجی پتروشیمی»، محصولات پتروشیمی ایران نظیر متانول و نفت صنعتی را خریداری می کرده و سپس به چین می فروخته است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۴۱۰۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان