//
کدخبر: ۳۶۹۶۶۵ //

قیمت مرغ گرم و منجمد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تأکید بر اینکه در تولید و عرضه مرغ به هیچ عنوان کسری نداریم گفت: قیمت مصوب تنظیم بازار ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان برای یک کیلو مرغ گرم و ۴۸ هزار تومان برای هر کیلو مرغ منجمد برای مصرف کننده در نظر گرفته شده است که مازاد بر قیمت مصوب شامل تعزیر خواهد شد.

قیمت مرغ گرم و منجمد
به گزارش فرتاک نیوز،

حسن عنایتی کلیجی در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت تولید مرغ، افزایش قیمت بی‌رویه و چگونگی کنترل و نظارت بازار هدف با اشاره به اینکه مازندران از استان‌های شاخص در عرصه پرورش، تولید و عرضه مرغ در سطح کشور است، اظهار کرد: مازندران دارای زنجیره کامل تولید مرغ در کشور از مرغ اجداد گوشتی تا کشتارگاه بوده و زنجیره کامل تولید تا عرضه در بازار را در اختیار دارد.

عنایتی با اشاره به اینکه حدود ۱۲ درصد تولید گوشت مرغ کشور به مازندران تعلق دارد، در نگاه آماری افزود: سال گذشته حدود ۲۸۵ هزار تن گوشت مرغ در مازندران تولید شد؛ همچنین در سال گذشته طی ۶ ماه نخست سال حدود ۷۲ میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی انجام شد که این مقدار در سال جدید به به میزان ۷۹ میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه جوجه می‌رسد.

وی با بیان اینکه حدود ۳۸ درصد جوجه یکروزه کشور در مازندران تولید و به کل کشور ارسال می‌شود، خاطرنشان کرد: بنابراین کسری تولید جوجه در مازندران نداریم و از استان‌های شاخص کشور نسبت به برنامه‌ریزی در جوجه‌ریزی و تولید گوشت مرغ هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از تولید مازاد ۱۲ هزار تن مرغ در راستای تنظیم بازار مصرف تاکنون خبر داد و گفت: این تولید مازاد منجمد و ذخیره شد به طوری که مرغ منجمد ۱۰ استان کشور از مازندران تأمین می‌شود؛ مازندران همچنین تأمین کننده مرغ پایتخت است و روزانه حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن گوشت مرغ در استان تهران و میادین تره‌بار و کشتارگاه پایتخت توزیع می‌شود.

عنایتی با اشاره به اینکه میانگین مصرف روزانه گوشت مرغ استان ۲۰۰ تن و در روزهای پرمصرف تا ۳۰۰ تن گوشت گرم و قطعه‌بندی شده است، بیان کرد: پنجشنبه گذشته و در پیک تعطیلات ۳۰۴ تن گوشت گرم وارد بازار مازندران شد؛ این امر نشان‌دهنده آن است که کسری گوشت مرغ گرم در شهرهای مازندران نداریم.

وی افزود: در صورتی که کسری عرضه مرغ گرم وجود داشته باشد، با ورود و عرضه گوشت منجمد و سرد با قیمت منطقی ۴۵ هزار تومان درب سردخانه‌ها، این محصول با قیمت ۴۸ هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

این مقام مسئول در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی افزایش بی‌رویه قیمت مرغ در بازار با توجه به رشد و رکوردشکنی تولید جوجه، یادآور شد: نسبت به سال گذشته در مازندران بیشترین جوجه‌ریزی انجام شد و هیچ کسری در تولید نداریم و حتی گوشت منجمد مرغ به فراوانی در مازندران یافت می‌شود، اما اتفاقات روزهای گذشته در بازار و ایجاد بی‌نظمی، حاصل فعالیت دلالان و واسطه‌گران فرصت‌طلب است.

عنایتی با اعلام اینکه در مازندران مازاد جوجه‌ریزی ۷ میلیونی داریم، بیان کرد: هر زمان شاهد افزایش قیمت می‌شویم پای دلالان و واسطه‌گران در میان است.

وی یادآور شد: تولیدکننده و اتحادیه از آشفتگی بازار سود نمی‌برند، بلکه عده‌ای که همیشه نظام بازار را ملتهب می‌کردند و تشنج به بار می‌آوردند سود می‌برند، به شیوه‌ای با آنها برخورد می‌کنیم که نمی‌گذاریم بازار بهم بریزد و مصرف کنندگان آسیب ببینند.

این مسئول با اشاره به اینکه در امر قیمت‌گذاری تابع سیاست‌های تنظیم بازار هستیم، ادامه داد: ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب برای یک کیلو مرغ گرم را ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان و برای هر کیلو مرغ منجد را  ۴۸ هزار تومان برای مصرف کننده در نظر گرفته است و مازاد بر این قیمت مصوب شامل تعزیر خواهد شد که با گران‌فروشان مرغ برخورد جدی و قانونی می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از توفیق در انسجام نظام تولید و بازار بعد از هدفمندسازی یارانه‌ها و آزادسازی قیمت ها یاد کرد و گفت: هم‌اکنون اجازه نمی‌دهیم عوامل غیرحرفه‌ای وارد چرخه بازار و تولید شوند و نباید تولیدکننده و مصرف‌کننده آسیب ببینند.

عنایتی با اشاره به اینکه تولیدکننده، مرغ زنده را با قیمت حداکثر ۴۰ هزار تومان در فارم عرضه می‎‌کند و قیمت تمام شده برای مرغ گرم بازاری، قیمتی واقعی و منطقی است، افزود: باید شرایط مناسب برای تولیدکننده و مصرف‌کننده به وجود بیاوریم تا تولیدکننده با آسودگی خاطر تولید کند و مصرف‌کننده نیاز اصلی خود را با قیمت واقعی و منطقی دریافت کند.

وی با اظهار به اینکه مشکل بازار مرغ برای امروز و دیروز نیست و این صنعت سالیان زیادی فعال است، تصریح کرد: در شرایط فعلی موظفیم با قیمت مصوب تنظیم بازار گام برداریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اعلام اینکه ۱۲ هزار تن مرغ منجمد در سطح استان مازندران ذخیره‌سازی شده است، ادامه داد: میزان ۱۲۴۰ تن مرغ منجمد برای کل شهرهای استان در برنامه توزیع داریم و سقفی برای توزیع وجود ندارد؛ نباید در بازار اختلاف قیمت باشد تا منجر به آشفتگی و بی‌نظمی شود، کسری و محدودیت تولید و محدودیت عرضه نداریم و مرغ منجمد را در زمان کسری به عنوان کالای جانشین با قیمت مصوب توسط مباشران ستاد تنظیم بازار توزیع می‌کنیم.

عنایتی با اعلام اینکه فرمانداران در نقاط مختلف استان رئیس ستاد تنظیم بازار در شهرستان ها هستند، بیان کرد: باید بازار را اشباع کنیم تا دست سودجویان و فرصت‌طلبان کوتاه شود، نباید به سودجویان فرصت دهیم بازار را آشفته و بی‌نظم کنند و مردم آزرده خاطر شده و سفره آن ها کوچک شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اعلام اینکه آمادگی کامل برای ارسال مرغ منجمد براساس نیاز شهرستان‌ها حتی در روز تعطیل وجود دارد، ادامه داد: قیمت عرضه مرغ منجمد حدود ۱۲ هزار تومان زیر قیمت مرغ گرم است که این مرغ‌ها از لحاظ فنی، کیفیت و استانداردها مشکلی ندارند؛ در روند مرغ منجمد تمام شرایط بهداشتی رعایت می‌شود و مازاد مرغ گرم روز بازار به انجماد می‌رسد.

وی در پایان از کم کردن حلقه‌ها در چرخه تولید مرغ استان سخن گفت و با بیان اینکه با کاهش حلقه‌ها دیگر مرغ زنده به دست واسطه‌ها نمی‌رسد، تأکید کرد: برای این منظور برنامه‌ریزی انجام شده و امیدواریم با اهتمام همه مسئولان در آینده نزدیک شرایط به روال عادی بازگردد.

 

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۹۶۶۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان