//
کدخبر: ۳۶۰۶۰۲ //

درآمد سازمان بورس نصف شد!

بر اساس صورت مالی منتشر شده سازمان بورس در سامانه کدال، درآمد این سازمان با کاهش ۵۲ درصدی مواجه شده که علت این کاهش، غالبا به دلیل کاهش کارمزد نظارتی بر معاملات بورس و فرابورس بوده است.


درآمد سازمان بورس نصف شد!
به گزارش فرتاک نیوز،

سازمان بورس و اوراق بهادار از سال گذشته اقدام به انتشار صورت مالی سالانه خود کرده است و در این راستا در جهت شفافیت هر چه بیشتر عملکرد نهاد ناظر بازار سرمایه، امسال نیز این سازمان اقدام به انتشار صورت‌های مالی تلفیقی و تفکیکی شرکتهای تابعه برای سال 1400 کرد.​

بر این اساس با انتشار صورت‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در سایت سازمان بورس و اوراق بهادار و سامانه کدال در بررسی‌های اولیه آن اهم تغییرات ناشی از عملکرد سازمان در سال 1400 در آخرین دوره مدیریت سازمان در دولت قبل شامل موارد زیر بوده است:

سرمایه گذاری با سودی بالاتر از سود بانکی

کاهش 2 هزار میلیارد تومانی درآمدهای گروه در سال 1400 نسبت به سال 1399 به میزان 52 درصد چشمگیرترین تغییر در صورت‌های مالی سازمان بوده است. عمده این کاهش درآمد به‌واسطه کاهش کارمزد نظارت بر معاملات بورس و فرابورس در سال 1400 بوده است

طبق صورت‌های مالی منتشر شده، سهم سازمان از کارمزد معاملات بورس و فرابورس از حدود 1636 میلیارد تومان به حدود 503 میلیارد تومان کاهش پیدا کرده اما سهم کارمزد سازمان از معاملات بورس کالا و انرژی از 172 میلیارد تومان سال 99 به 298 میلیارد تومان در سال 1400 افزایش پیدا کرده است.

پرداخت حقوق، مزایا، اضافه‌کاری، عیدی، پاداش و کارانه کارکنان سازمان از 88  میلیارد تومان سال 99 به 159 میلیارد تومان در سال 1400 افزایش یافته است.

این تغییر ناشی از  جذب 176 نفر در نیمه نخست سال 1400 و افزایش پرسنل قراردادی و موقت سازمان از 369 به 547 نفر بوده. همچنین تعداد پرسنل پیمانکاری نیز با کاهش 110 نفری به 38 نفر رسیده با این حساب مجموع پرسنل سازمان در سال 1400 معادل 585 نفر بوده است.

طبق بررسی‌های به عمل آمده این نفرات در انتهای دوره مدیریت پیشین تغییر وضعیت داده شده و 66  نفر از این تعداد نیز نیروی جذب شده جدید هستند. سایر افزایش‌ها نیز ناشی از افزایش حقوق و دستمزد سالانه بوده است.

این مبلغ برای مجموع سازمان و شرکت‌های تابعه از 239 میلیارد تومان در سال 99 به 387 میلیارد تومان در سال 1400 افزایش یافته است لازم به ذکر است مجموع پرسنل مشغول به کار در سازمان و شرکت‌های تابعه تا پایان سال 1400 معادل 1287 نفر بوده است

همچنین منابع واریزشده سازمان به صندوق تثبیت به حدود 2200 میلیارد تومان رسیده که درآمد به دست آمده از معاملات صندوق در سال 99 که در صورت‌های مالی سال 1400 شناسایی شده به 406 میلیارد تومان رسیده است، با تقسیم این دو عدد  به سود حدود 18 درصدی در سال 99 دست پیدا می‌کنیم. البته این سود طی سال‌های مختلف در داخل خود صندوق سرمایه‌گذاری مجدد شده و برداشتی از آن صورت نپذیرفته و پیش‌بینی می‌شود این عدد نیز با توجه به کاهش چشمگیر معاملات در سال 1400 کاهش زیادی داشته باشد.

همچنین مالیات پرداختی سازمان بورس و شرکت‌های تابعه در سال 1400 مبلغ 151 میلیارد تومان بوده است

انتشار صورت‌های مالی سازمان از مصوبات قانونی شورای‌عالی بورس بوده که سال گذشته برای نخستین بار صورت پذیرفته و در سال جاری نیز در راستای تحقق شعار شفافیت، صورت‌های مالی شرکت‌های تابعه سازمان بورس نیز برای نخستین بار منتشر گردیده است.

صورت مالی تلفیقی گروه شامل سازمان و شرکت‌هایی که سازمان در آنها سهامدار عمده یا مالک سهادار ممتاز بوده است. این شرکت‌ها شامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شرکت رایان بورس و شرکت توسعه مدیریت و آموزش بورس می‌باشد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۰۶۰۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان