//
کدخبر: ۳۵۸۰۰۷ //

ساماندهی جاماندگان سهام عدالت در چند فاز انجام می شود

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ساماندهی جاماندگان سهام عدالت در چند فاز انجام می شود و به نظر می رسد تا شهریور به سرانجام برسد.

ساماندهی جاماندگان سهام عدالت در چند فاز انجام می شود
به گزارش فرتاک نیوز،

حدادی مشاور رئیس سازمان بورس اوراق بهادار در امور سهام عدالت، حیدری سخنگوی کانون شرکت های سرمایه گذاری استانی، میرزایی کارشناس بازار سرمایه و پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی با حضور در میز اقتصاد به بررسی مشکلات شرکت های غیر بورس و واریز سود سهام این شرکت ها پرداختند و به سوالات زیر پاسخ دادند:​

در شورای عالی بورس چه تصمیمی در خصوص سود سهام عدالت اتخاذ شده است؟

حدادی مشاور رئیس سازمان بورس اوراق بهادار در امور سهام عدالت: اولین تصمیم راجع به شرکت های غیربورسی است که با توجه به افزایش درخواست سرمایه لازمه این است که شورای عالی بورس مصوباتی داشته باشد تا پس از برگزاری جلسات به سازمان خصوصی سازی اجازه داده شود که بعد از بررسی افزایش سرمایه را انجام دهد.

افزایش سرمایه بدان معناست که درصد سهام عدالت تغییری پیدا نمی کند و تنها مازاد سودی که از سال های گذشته نزد سازمان خصوصی سازی است، در شهریور ماه به 49 میلیون نفر که روش مستقیم و غیرمستقیم انتخاب کردند، پرداخت می شود.

سودی که قرار است واریز شود مبلغ آن‌چقدر است؟

حدادی: طبق مصوبه شورای عالی بورس، سازمان خصوصی سازی تا پایان شهریور باید سود را واریز کند و لازمه دریافت سود آن است که سهامداران در سامانه سجام ثبت نام و شماره حساب معرفی کرده باشند.

بحث شفافیت بسیار مهم است، شرکت های غیربورسی سهام عدالت باید در هلدینگ ایرانیان تجمیع شود و در این راستا سازمان خصوصی سازی تمامی موارد را انجام داده و در مرحله ثبت این هلدینگ در اداره ثبت است.

شرکت ها در بازار سرمایه پذیرش شدند و قیمت مشخص است و همواره با همکاری سازمان بورس تمهیدات لازم برای اینکه شرکت ها در بازار بورس پذیرش شوند، انجام شده است.

10 شرکت مابقی با توجه به جلساتی که در شرکت های بورسی و فرابورسی انجام شده است، برآورد می شود که تا پایان سال مشخص شود که از 10 شرکت باقی‌مانده کدامیک به هیچ عنوان قابلیت پذیرش در بازار بورس را ندارند.

آیا سودی از این 13 شرکت تاکنون واریز شده است؟

حدادی: تاکنون سازمان خصوصی سازی سودی از محل 13 شرکت غیربورسی واریز نکرده و تاالان سودی برای شرکت های غیربورسی واریز نشده است که به نظر می رسد عدد قابل توجه خواهد بود و طبق مصوبه عالی بورس سود سهامداران باید در شهریور اتفاق بیفتد.

چرا شرکت های غیربورسی در پرتفوی سهام عدالت آمدند و علت اینکه الان چرا بحث جاماندگان مطرح شده است؟

حدادی: مشمولان بدرستی شناسایی نشدند و به جای آنکه بر مبنای دهک های طبقاتی شناسایی شوند، بر مبنای شغل این امر صورت گرفت، لذا در کارگروه 10 نهاد مختلف وجود دارد و بدلیل آنکه طرح بزرگ‌و مردمی است تا رسیدن به نتایج واحد در همه مسائل زمان بر خواهد بود.

ذات سهام عدالت در ماندگاری و استفاده از سود سالانه است که نصیب سهامدار می شود، در سال 99 به نظر می رسد خیلی تصمیمات کارشناسی نبود چرا که اجازه فروش 60 درصدی سهام عدالت و فشار فروش یکی از عوامل ریزش تاریخی بورس بود، چنانچه اجازه فروش بدهند باید این عدد تعدیل شود.

نظر شما راجع به صحبت های آقای پورابراهیمی مبنی بر واگذاری مالکیت سهام عدالت چیست؟

حدادی: براساس ابلاغیه مقام معظم رهبری در سال 99 مبنی بر آزادسازی سهام عدالت، آیین نامه وجود دارد و تنها نیاز به اصلاح دارد و تمامی نهادهای سهام عدالت به یک‌نتیجه واحد خواهند رسید که مردم نفع ببرند.

نظر شما راجع به تصمیمات شورای عالی بورس چیست؟

حیدری سخنگوی کانون شرکت های سرمایه گذاری استان ها: چالش هایی که امروز صحبت نمی کنیم، بدان معناست که نمی دانیم سود عملکرد یک شرکت چقدر است، سال 99 سازمان خصوصی سازی 2800 میلیارد تومان اعلام کرد که این مبالغ با احتساب مبالغی که قبل از سال 88 نزد شرکت خصوصی سازی مانده باید تعیین تکلیف شود.

بنابر تبصره 2 ماده 34 قانون اساسی، اساسا نباید شرکت های غیر بورسی به سبد سهام عدالت تخصیص پیدا می کرد؛ بنابرابن دولت باید سبد غیربورسی را از سهام عدالت پس می گرفت تا حساب و کتاب مردم مشخص شود چرا که از سال 85 تا 99 و از سال 99 تاکنون مکرر در اجرای ابلاغیه و موارد قانون اساسی تخلفاتی رخ داده است، در حالیکه سال 99 انتظار می رفت بعد از ابلاغیه شورای عالی بورس اقدام شود.

سال گذشته مجلس به این موضوع ورود پیدا کرد و تاکنون هم با استمرار این 2 گانگی ها شاهد این چالش هستیم.

نظر شما راجع به واگذاری مالکیت چیست؟

حیدری: در طول 16 سال گذشته قانون اجرا نشده است، درحالیکه اگر به اجرای قانون بازگردیم موفق خواهیم بود‌.

نطرتان راجع به تصمیمات شورای عالی بورس چیست؟

میرزایی کارشناس بازار سرمایه: یکی از بزرگترین معضلات بخش سهام عدالت این است که اختیارات و حس مالکیت واگذار نشده و همین موضوع منجر به نارضایتی در جامعه 50 میلیونی شده است. درحالیکه این موضوع تا حدودی قابل مدیریت است برای اینکه شیرینی سهام عدالت به طور کامل به کام سهامدار برسانیم.

اگر امروز تمام مشکلات حل شود و انتخابات هیئت مدیره استانی شفاف و پرشور برگزار شود، انتظار می رود که مردم خیلی شرکت نکنند.

سال های طولانی این شرکت ها فعالیت داشتند و شیرینی اینکه سهامدار احساس مالکیت کند تا به امروز نبوده است.

نظر شما راجع به واگذاری مالکیت سهام‌عدالت چیست؟

میرزایی: نکته اول فعال کردن شرکت های سرمایه گذاری استانی است که سرمایه گذاری در طرح های بزرگ استانی زیرنظر سازمان بورس انجام دهند، نکته دوم بحث بازارگردانی است که از ظرفیت بازار سرمایه استفاده شود و مشکل نقدشوندگی را باید حل کرد و این موضوع برای بحث های سهام عدالت باید استفاده شود تا صف های فروش را به خرید تبدیل کنیم.

نظر شما در خصوص بحث جاماندگان سهام عدالت و تعیین تکلیف شرکت های غیربورسی سهام عدالت و پرداخت سود این شرکت ها چیست؟

پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی: یک سری اتفاقات در گذشته بوده که نباید رخ می داد و هم اکنون یک سری کندی ها وجود دارد، حال اینکه مجلس چطور  در بحث جاماندگان ورود می‌کند، بنابر آخرین اطلاعات از وزارت اقتصاد افراد کمیته امداد و بهزیستی که 4 میلیون نفر هستند، درمرحله نخست تصمیم گیری شده است و در بخش دوم به دهک های بعدی باز می‌گردد که کار با ترتیب اولویت جلو می رود.

در فاز اول برای چند میلیون جامانده افراد کمیته امداد و بهزیستی و در فاز دوم افراد فاقد سهام عدالت در دهک اول و دوم تا دهک پنجم و ششم اطلاعات آنها شناسایی شده و به نظر می رسد بحث جاماندگان تا پایان شهریور انجام شود.

نگاه ما در مجلس این است که اختیارات مالکیتی و مدیریتی به مردم واگذار شود و در این راستا مراقبت صورت گیرد و پیشنهاداتی برای انتقال مالکیت از بخش دولتی به خصوصی مطرح کردیم.

کمیته امداد صاحب عمده بخش سهام عدالت که متعلق به افراد است، امکان دخالت از افراد تحت پوشش به مجموعه محول شود و پاسخگوی ذی نفعان خود راشد و مجموعه افرادبهزیستی شبیه کمیته امداد این ظرفیت را دارند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۵۸۰۰۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان