//
کدخبر: ۳۵۷۵۴۷ //

ارزش سهام عدالت این هفته چقدر کاهش یافت؟

بورس در هفته‌ای که گذشت بیش از یک درصد افت داشت و سهام عدالت نیز هم‌سو با شاخص کل بورس حرکت کرد. ارزش سهام عدالت این هفته چقدر شد؟

 ارزش سهام عدالت این هفته چقدر کاهش یافت؟
به گزارش فرتاک نیوز،

سهام عدالت در اولین هفته تابستان، در حدود دو درصد افت کرد. همچنین شاخص کل بورس ۱٫۳ درصد کاهش یافت و در سطح یک میلیون و ۵۱۳ هزار واحدی به کار خود خاتمه دارد.

ارزش سبد ۵۳۲ هزار تومانی در پایان روزهای کاری این هفته، یعنی هفت تیر، به ۱۴ میلیون و ۱۸۱ هزار تومان رسید. این در حالی است که ارزش این سبد در هفته گذشته روی قیمت ۱۴ میلیون و ۴۶۴ هزار تومان قرار داشت.

ارزش سبد یک میلیونی سهام عدالت نیز در پایان این هفته روی رقم ۲۶ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان ایستاد. این سبد در هفته گذشته ۲۷ میلیون و ۲۴۴ هزار تومان ارزش داشت.

همچنین ارزش سبد ۴۹۲ هزار تومانی طی روز چهارشنبه با ۱۳ میلیون و ۱۴۳ هزار تومان برابر شد. این ازرش در هفته قبل معادل ۱۳ میلیون و ۴۰۶ هزار تومان بود.

بدین ترتیب ارزش ۶٠ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی به هفت میلیون و ۸۸۶ هزار تومان رسید.

ساز و کار سهام عدالت تغییر می‌کند؟

مهدی سعادتی، رییس فراکسیون سهام عدالت مجلس، روز گذشته و در نشست خبری فعالیت اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت گفت: تعاونی‌های سهام عدالت مربوط به سهامداران با روش مدیریتی غیرمستقیم و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، مرتبط با مشمولان در روش مدیریتی مستقیم هستند.

سعادتی گفت که در دولت قبل، شورای عالی بورس به دنبال کمرنگ کردن نقش تعاونی‌ها به ‌واسطه و از طریق نقض قانون و اقدامات غیرقانونی بود. ۱۵ سال است که تعاونی‌های سهام عدالت کار خود را آغاز کرده‌اند، اما دولت قبل حق و حقوق آنها را صفر کرده بود.

وی تصریح کرد: تاکنون سرمایه‌ای به تعاونی‌های سهام عدالت داده نشده بود، اما قرار بر این است که مدیریت پرتفوی سهامداران در اختیار این شرکت‌ها قرار داده شود. همچنین نهادهایی مانند اتاق تعاون، وزارت تعاون، اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت، سازمان بورس و اوراق بهادار و شورای عالی بورس، به عنوان نهادهای ناظر بر فعالیت تعاونی‌های سهام عدالت نظارت کنند.

این در حالی است که به گفته پیمان حدادی، دستیار رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، تعاونی‌های استانی سهام عدالت منحل نشده‌اند و تنها درصد سهام آنها در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی کمتر شده است. بنابر اظهارات حدادی، تعاونی‌ها در راستای ثبت‌نام و عضویت مردم برای دریافت سهام عدالت، در سال ۱۳۸۵ تشکیل شدند.

حدادی اظهار داشت: به دنبال این موضوع، سهام عدالت مستقیما در اختیار مردم قرار گرفت و تعاونی‌ها نیز مانند مردم، سهامدار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی شدند. تعاونی‌ها اعتقاد دارند که مردم سهامدار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی نیستند و تمام سهام این شرکت‌ها متعلق به تعاونی‌هاست. این در حالی است که چنین موضوعی، درست نیست و تعاونی‌ها قصد دارند خود را به عنوان نهادی واسط درنظر بگیرند. از سوی دیگر، حقوق تعاونی‌ها بر اساس مصوبه سال گذشته شورای عالی بورس پرداخت و طبق خوداظهاری تعاونی‌ها، پرداخت ۷۵درصد از این حقوق محقق شده است. با این حال، باید توجه داشت که نمیتوان حقوق کارکنان تعاونی‌ها را از سود سهامداران پرداخت کرد. آن هم در شرایطی که بسیاری از این تعاونی‌ها در سال‌های اخیر فعالیتی نداشتند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۵۷۵۴۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان