//
کدخبر: ۳۵۵۷۹۴ //

اوسطی: یارانه ها باید مردمی سازی می شد

نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی درباره میزان تاثیر تخصیص ارز ترجیحی بر سفره و معیشت مردم در سه سال گفت: یارانه ای که دولت به مردم طی سال های گذشته پرداخت کرده به ابتدای زنجیره عرضه و تقاضا یعنی وارد کننده بوده اما اکنون با حذف ارز ترجیحی این یارانه به انتهای زنجیره یعنی خود مردم به صورت مستقیم پرداخت می شود.

اوسطی: یارانه ها باید مردمی سازی می شد
به گزارش فرتاک نیوز،

پرویز اوسطی، عضو مجمع نمایندگان استان کردستان در مجلس در گفت و گویی بیان کرد؛ مبلغی که دولت صرف پرداخت ارز ترجیحی می کرد هم اکنون به طور تمام و کمال به مردم به صورت نقدی پرداخت می شود.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس ادامه داد: همه نخبگان، اقتصاددانان و کارشناسان کشورمعتقدند که مردمی سازی یارانه ها باید انجام می شد. این مسئله یک جراحی اقتصادی و مورد نیاز کشور بود.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از سال ۹۷ به بعد شکاف قیمتی بین ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز آزاد روز به روز بیشتر و  تبدیل به یک آسیب برای کشور شد. در حوزه قاچاق شبکه های دلالی، سودجویی و مافیایی در این حوزه شکل گرفت و تخصیص ارز به این شیوه برای واردات کالاهای اساسی و نهاده های دامی کشور را آسیب پذیر و منابع کشور به ضرر مردم و به نفع عده ای خاص هدررفت.

نماینده مردم قروه و دهگلان و عضو مجمع نمایندگان استان کردستان در مجلس ادامه داد: این اصلاح اقتصادی خوشبختانه هم اکنون انجام شده و انحصار واردات که پیش از این در اختیار افرادی خاص بود از بین رفت و هم اکنون همه می توانند با استفاده از ارز نیمایی و ارز بازار آزاد نهاده به کشور وارد کنند. این مسئله باعث وفور نهاده های دامی و کالاهای اساسی در داخل کشور می شود.

اوسطی خاطر نشان کرد: با شیوه کنونی تخصیص ارز، تولید کنندگان به خوبی حمایت شدند. هم اکنون وزارت جهاد کشاورزی صادرات را آزاد کرده و صادرات هم با همین واردات نهاده آزاد کاملا برای تولید کننده به صرفه است.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس ادامه داد: علاوه بر این هر چه تولید کنندگان مازاد تولید داشته باشند وزارت جهاد کشاورزی با سازوکار خرید تضمینی از طریق مرکز پشتیبانی امور دام و سازمان مرکزی تعاون روستایی خریداری کرده است.

وی افزود: با این سیاست یک سازوکار خرید تضمینی و حمایتی برای تولید کنندگان شکل گرفته است. علاوه بر این با سیاست جدید، سیستم گسترده قاچاق کالاهایی که با ارز ترجیحی وارد می شدند را حذف کردیم. زیرا در گذشته خیلی از این کالاها به کشورهای همسایه صادرات می شد و مردم کشورها همسایه از مزیت ارز ترجیحی استفاده می کردند.

نماینده مردم قروه و دهگلان و عضو مجمع نمایندگان استان کردستان در مجلس توضیح داد:  از زمانی که مردمی سازی یارانه ها در کشور ما اجرایی شده کشورهای همسایه مثل عراق و افغانستان دچار کمبود آرد شدند که این نشان دهنده تامین شدن این کشورها از طریق آرد یارانه ای نانوایی های ما بوده است.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس افزود: با این شرایط اوضاع رو به بهبود است و از این به بعد تولید به دلایل مختلف افزایش خواهد یافت. زیرا از بین رفتن قاچاق به نفع تولید کننده داخلی است و این تولید به بخش عرضه سوق پیدا می کند.

عضو مجمع نمایندگان استان کردستان در مجلس ادامه داد: با ارز ترجیحی بحث بهره وری در تولید اصلا معنایی نداشت. وقتی بهره وری خود به خود افزایش پیدا کند و عرضه افزایش پیدا کند و تولید هم افزایش پیدا کند بازار متعادل می شود و سازوکار مازاد تولید هم توسط دولت تعیین تکلیف می شود.

این نماینده مجلس یازدهم افزود: با این اقدام دولت تولیدات تولید کنندگان ما وارد بازارهای جهانی می شود. در حوزه صادرات هم سازوکار در کل دنیا به این صورت این که ما باید همیشه بازار را در دست داشته باشیم و نمی شود زمانی که کالایی را مازاد تولید کرده ایم برای فروش عرضه و سپس برای مدتی آن را قطع کنیم. به این وسیله به صورت خود به خود بازار صادراتی خود را از دست می دهیم.

نماینده مردم قروه و دهگلان ادامه داد: در حال حاضر مشتریان ما اعلام می کنند که نمی توانند روی محصول ایران حساب باز کنند. خریدار وقتی از ما محصول می خواهد در کنار آن تضمین خرید دائم آن محصول را نیز می خواهد. با حذف ارز ترجیحی زمینه پایداری صادرات محصولات مازاد بر نیاز کشور خود به خود فراهم می شود.

اوسطی گفت: این جراحی اقتصاد باعث شد خود به خود ظریب خود کفایی را در بحث کالاهایی که وابستگی بالایی داریم را بالا ببریم. سطح تولید سال آینده به صورت جهشی بالا خواهد رفت.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۵۵۷۹۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان