//
کدخبر: ۳۵۴۴۳۰ //

قیمت جهانی برنج افزایش یافت

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران از تنظیم بازار برنج در صورت تسریع در روند واردات با اجرای تعهدات دولت خبر داد و گفت: تصمیم نهایی برای ممنوعیت فصلی واردات برنج قبل از افزایش مجدد قیمت‌ها اعلام شود.

قیمت جهانی برنج افزایش یافت
به گزارش فرتاک نیوز،

«مسیح کشاورز» در گفت‌وگویی در خصوص وضعیت واردات برنج و میزان ذخایر آن، افزود: واردکنندگان با مشکل جدی عدم اجرای قانون بودجه سال ۱۴۰۱ در بحث عوارض گمرکی، قیمت‌گذاری دستوری روی برنج وارداتی، افزایش نرخ جهانی برنج، انحصار واردات برنج از هند و پاکستان و همچنین ممنوعیت فصلی واردات برنج روبرو هستند که همین عوامل موجب کاهش واردات شده است.

وی اضافه کرد: چندی پیش در جلسه‌ای آمار کسری برنج توسط بخش خصوصی اعلام شد و از دولت خواستیم تمهیداتی برای رفع مشکل واردات بیندیشد که روز دوشنبه هفته گذشته به دفتر امنیت غذایی وزارت جهاد کشاورزی دعوت شدیم و مشکلات را مطرح کردیم.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران با اشاره به میزان کسری برنج، گفت: با توجه به گذران ایام نوروز و ماه مبارک رمضان و افزایش مصرف طی این مدت، نیاز بود در دو ماه گذشته ۴۰۰ هزار تن برنج وارداتی تامین و وارد کشور شود، اما متاسفانه با وجود حجم بالای مصرف تنها ۲۷۰ هزار تن برنج وارد کشور شد که برای کسری کافی نبود.

وی همچنین درباره اجرای قانون بودجه امسال در گمرکات کشور، گفت: بودجه ۱۴۰۱ ابلاغ شده، اما در گمرکات اجرایی نمی‌شد؛ به‌ طوری‌ که گمرکات بر اساس بودجه سال گذشته (۱۴۰۰) کار می‌کردند، یعنی مبنای محاسبه ارزش گمرکی از ۴۲۰۰ به ETS (میانگین نرخ نیمایی و بازار آزاد) نبود و اگر عوارض گمرک و سود بازرگانی تغییر نکند، تفاوت ۲ تا ۳ هزار تومانی در هر کیلو برنج مابه‌التفاوت را باید واردکننده پرداخت کند که همین امر باعث شد واردکننده ریسک نکند و برنج وارد کشور نشود.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران ادامه داد: اکنون نزدیک چند روز است که نرم‌افزارها بروزرسانی شده و قانون در گمرکات اجرایی می‌شود که همین امر می‌تواند روند واردات را تسریع دهد.

تعیین قیمت برنج بر مبنای افزایش نرخ‌های جهانی

کشاورز مشکل بعدی را قیمت گذاری دستوری برنج وارداتی توسط وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و گفت: در سال ۱۴۰۰ قیمت دستوری برای برنج وارداتی تعیین شده بود و واردکنندگان همکاری کردند، اما اکنون ما با افزایش قیمت جهانی برنج و هزینه‌های واردات ازجمله افزایش عوارض گمرکی روبرو هستیم، بنابراین ثبت سفارش‌ها باید بر اساس قیمت‌های جدید اعمال شود.

به گفته وی، برای واردکننده به‌صرفه نیست که برنج وارداتی کیلویی ۳۵ هزار تومان برایش تمام شود و بعد با قیمت دستوری سال گذشته دولت با نرخ ۳۰ تا ۳۱ هزار تومان محصول را روانه بازار کند.

تصمیم‌گیری نهایی برای برداشتن ممنوعیت فصلی

دبیر انجمن واردکنندگان برنج درباره ممنوعیت فصلی واردات برنج بیان کرد: ممنوعیت فصلی واردات برنج باعث گرانی این محصول توسط کشورهایی مانند هند و پاکستان شده است، به‌طوری‌که قبل از اجرایی ممنوعیت این کشورها قیمت برنج خود را گران می‌کنند.

کشاورز افزود: همچنین حذف برنج تایلندی از لیست واردات توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران باعث ایجاد انحصار در بازار خرید هند و پاکستان شود که درنهایت همه این‌ها منجر به تجربه تلخ ۱۴۰۰ در افزایش قیمت برنج خارجی و ایرانی شد.

وی گفت: شرکت بازرگانی دولتی با عرضه ذخایر احتیاطی خود برای عید و ماه مبارک رمضان به‌طور مقطعی باعث کاهش قیمت این محصول در بازار شد، اما با خرید خود در حجم بالا موجب افزایش قیمت برنج در بازار جهانی شد.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج بر این باور است که شرکت بازرگانی دولتی ایران تامین کننده نیاز استراتژیک کشور است، بنابراین لازم است خرید برنج احتیاطی کشور را به‌تدریج انجام دهد تا برنج را با قیمت مناسب خریداری و در صورت نیاز به بازار عرضه شود.

تعدیل قیمت برنج در بازار توسط بخش خصوصی

کشاورز با بیان اینکه واردات برنج از سوی بخش خصوصی می‌تواند قیمت این محصول را در بازار تعدیل کند، گفت: اکنون دولت تعهداتی را به واردکنندگان داده تا ثبت سفارش جدید با قیمت‌های جدید اعمال شود، همچنین تصمیم‌گیری برای ممنوعیت فصلی واردات برنج باید در این هفته مشخص شود تا کشورهای صادرکننده برنج اقدام به افزایش قیمت این محصول نکنند.

وی اضافه کرد: به‌طور حتم تسریع در ثبت سفارش‌ها و واردات این محصول می‌تواند از نوسان قیمت بازار برنج جلوگیری کند. در صورت حمایت دولت، بخش خصوصی تلاش دارد با واردات برنج تایلندی کیفی بازار متنوعی ایجاد کند که همین امر باعث تعدیل قیمت‌ها و ورود برنج کیفی به بازار ایران خواهد شد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۵۴۴۳۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان