//
کدخبر: ۳۵۲۱۵۵ //

افزایش دستمزد کارگران قدرت خرید جامعه را افزایش می‌دهد

رئیس مرکز کار ایران گفت: افزایش دستمزد کارگران قدرت خرید جامعه را افزایش می‌دهد و بر روی اقتصاد تاثیرات مثبت و نقش بسزایی دارد.


افزایش دستمزد کارگران قدرت خرید جامعه را افزایش می‌دهد
به گزارش فرتاک نیوز،

«سعید سمیعی» در گفت‌وگویی اظهار داشت: بحث افزایش دستمزد کارگران در هزینه تمام‌شده کالاها و خدمات تاثیر گذار است، اما منجر به افزایش قدرت خرید جامعه کارگران و بهبود معیشت آن‌ها می‌شود.

وی افزود: جامعه کارفرمایی درصدهایی از تاثیر افزایش دستمزد بر هزینه تمام‌شده کالا و خدمات عنوان می‌کنند که بحث روانی دارد اما از نظر اقتصادی سایر موارد تاثیرگذاری بیشتری در قیمت تمام شده دارند.

رئیس مرکز کار ایران ادامه داد: افزایش یا کاهش و یا تثبیت در دستمزد کارگران با مشارکت جامعه کارگری و کارفرمایی و یا از سوی مراجع ذی‌ربط در هر حالتی تاثیرات بسیاری بر روی اقتصاد کشور دارد.

وی با اشاره به افزایش ۵۷ درصدی کارگران در سال ۱۴۰۱ اظهار داشت: از منظر کارگران، اتفاق خیلی خوبی است و باعث می‌شود که قدرت خرید کارگران را در مقابل تورم بالا برود.

سمیعی بیان داشت: اما از نگاه کارفرمایان، افزایش دستمزد بخشی از هزینه‌های جاری تولید است که کارفرمایان را دچار مشکل می‌کند. البته این یک سیکل معیوبی است که با افزایش دستمزد نه کارگران و نه کارفرمایان برنده می‌شوند، بلکه باید مسائلی مانند بیمه، مالیات و سایر مباحث در قراردادهای کارگران مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: طبق آمارها، ۲۲ میلیون فرد شاغل در کشور داریم که برای حدود هشت میلیون بیمه پرداخت نمی‌شود؛ از این‌رو باید به بیمه و مالیات در قراردادها پرداخته شود، چراکه امکان دارد بعضی از کارفرماییان کارگران را در لیست بیمه قرار ندهند تا از این طریق هزینه‌های خود را کاهش دهند.

رئیس مرکز کار ایران تاکید کرد: به موضوع افزایش دستمزد نباید تک‌وجهی نگاه کرد، بلکه باید از جوانب مختلف به موضوع آن در اقتصاد کشور پرداخت.

وی با اشاره به اینکه در جامعه با رکود تورمی مواجه هستیم، گفت: اکنون در حقوق و دستمزد رابطه کارگر و کارفرما به رکورد تورمی شبیه است، هر دو جامعه حق دارند که مباحث‌شان را موردبحث و بررسی قرار دهند.

نیروی انسانی بزرگ‌ترین سرمایه هر بنگاه اقتصادی است

وی افزود: موضوع دستمزد بسیار پیچیده است، به همین دلیل حداقل انتظار می‌رود نقاط ضعف شناسایی شود و نسبت به آن راهکار و تدابیری اندیشیده شود. تدوین بسته‌های حمایتی برای جامعه کارفرمایی نیز نباید گذری و به‌صورت موقت باشد، بلکه باید زمینه رشد و توسعه تولید را فراهم کرد.

سمیعی با بیان اینکه نیروی انسانی از سال‌های قبل تاکنون بزرگ‌ترین دارایی و سرمایه هر سازمان و بنگاه اقتصادی است، گفت: با نیروی ماهر می‌توان استفاده بهینه از منابع مالی و پشتیبانی دانست. کارگران هسته هر نهاد و بنگاهی و قابل‌احترام هر بخش هستند.

وی تاکید کرد: سیاستمداران و بخش‌های نظارتی و کارفرمایان باید به این قشر کارگران و کارمندان اهمیت بدهند و با رفع مشکلات این قشر، موتور اقتصادی کشور را به حرکت دربیاورند.

رئیس مرکز کار ایران با اشاره به خدمات مرکز کار ایران اشاره کرد و گفت: این مرکز یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های خصوصی در حوزه اشتغال و کارآفرینی است که بحث‌های مرتبط با توانمندسازی نیروی انسانی، اشتغال، کارآفرینی، حمایت از کارهای نوین و مشاوره‌های شغلی را انجام می‌دهد.

وی افزود: همچنین این مرکز رویدادهایی ازجمله برگزاری نمایشگاه و کنفرانس‌ها را بر عهده دارد که در همین راستا نخستین نمایشگاه بین‌المللی متاراد در حوزه رمز ارز، رمز پول، متاورس، بلاکچین، اقتصاد دیجیتال تجهیزات و صنایع وابسته از سوم تا ششم خردادماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۵۲۱۵۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان