//
کدخبر: ۳۵۱۷۲۰ //

مالیات بر عایدی سرمایه باعث به رونق تولید می‌شود

رییس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی گفت: مالیات بر عایدی سرمایه به شفافیت اقتصادی و جلوگیری از فرار مالیات منجر می‌شود از این طریق افراد به‌جای سوداگری به سمت کارهای مولد سوق پیدا می‌کنند.


مالیات بر عایدی سرمایه باعث به رونق تولید می‌شود
به گزارش فرتاک نیوز،

«محمد برزگری» روز دوشنبه در نشست علمی با عنوان واکاوی مالیات بر عایدی سرمایه، اظهار داشت: هدف اصلی طرح مالیات بر عایدی سرمایه این است تا اشخاص را به جای فعالیت‌های سوداگری در بازارهای مسکن، ارز و طلا به سمت فعالیت‌های مولد سوق داده شوند.

وی افزود: این نوع مالیات منجر به رونق تولید می‌شود، بهترین جای فعالیت سرمایه‌گذار در کارهای مولد می‌شود و در سوداگری مسکن نخواهد بود.

رییس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه طرح مالیات بر عایدی سرمایه باعث شفافیت می‌شود گفت: وقتی‌که فعالیت‌های تجاری شفاف شد منابع دارایی و اموال اشخاص به‌صورت کامل مشخص می‌شود  از این‌رو اگر حاصل درآمدی کسی شفاف نبود باید مالیات بدهد این امر منجر می‌شود تا افراد دیگر به سمت سوداگری نروند.

برزگری بیان داشت: در بحث مالیات بر عایدی سرمایه، ضرورت صحبت مطالعات جهانی از یک‌سو و فضای آینده ایران از سوی دیگر مهم است، بیان مزایا باعث می‌شود تا سرمایه‌گذار از یک فعالیت بر فعالیت دیگر نرود و در کارهای تولیدی بماند و به سمت سوداگری نرود.

وی تاکید کرد: در جامعه سنتی بازار ایران، مؤلفه‌ها را بازار تعیین می‌کند در این فضا تفاوت سوددهی فضاهای اقتصادی و سوداگری مشخص است که باید مجموعه اقدامات منجر به این باشد که حرکت از سمت تولید به سوداگری حذف شود.

رییس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی با تاکید بر اینکه نگاه سازمان امور مالیاتی و قانون‌گذار به سمت شفاف‌سازی است گفت: قوانین و طرح‌ها در مسیری است تا خطرپذیری فرار مالیاتی را بالا ببریم که برای شخص به‌صرفه نباشد که فرار مالیاتی کند.

برزگری ابراز امیدواری کرد در چند ماه آینده بسیاری از نهادها و نخبگان به عرصه مطرح کردن شفافیت و  مزایای طرح‌های مالیاتی بپردازند تا فعالان اقتصادی در کارهای تولیدی بمانند و خطرپذیری حرکت به سمت سوداگری بالا رود.

هشت میلیون دستگاه کارتخوان به سامانه مالیات وصل شد

وی با بیان اینکه بیش از هشت میلیون دستگاه کارتخوان به سامانه مالیات وصل شد، گفت: هدف از اتصال کارتخوان‌های بانکی به پرونده مالیاتی افراد ارتقای شفافیت و انضباط مالی است اگر با این اقدام مالیات مشاغل به سمت کارت به کارت رفته باشند و به‌عنوان واریز نقدی محسوب شود خطرپذیری افراد در فعالیتشان به خاطر فرار مالیاتی بالا خواهد رفت.

این مقام مسوول افزود: در کشورهای دیگر مالیات مشمول درآمد عملکردی می‌شود اما در ایران به طلا، ملک، ارز و سایر موارد اختصاص‌یافته است تا کسانی که سوداگری می‌کنند خطرپذیری آن را پرداخت کنند.

برزگری با اشاره به اینکه در سال ۹۸ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان ابلاغ شد گفت: این قانون باید در خردادماه ۱۴۰۰ اجرایی می‌شد که به دلایل متعددی اجرایی نشده است که تا چند ماه آینده اجرایی شود.

رییس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی ادامه داد: جامعه هدف این قانون، فعالان تجاری هستند این اشخاص با سطح بلوغی از اجرا کلیه فعالیت‌ها را شفاف می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در محافل اقتصادی مطرح می‌شود که رقم بسیار زیادی فرار مالیاتی داریم و اکنون سرمایه‌گذار بر روی ملک، خودرو و ارز سرمایه‌گذاری می‌کند، اجرای این قانون به‌شدت طرف فرار مالیاتی را می‌گیرد و در فعالیت اقتصادی با افزایش شفافیت، خطرپذیری افرادی که فرار مالیاتی می‌کنند افزایش خواهد یافت.

برزگری تاکید کرد: در آینده با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و مالیات بر عایدی سرمایه، شوک دیگر به فعالیت‌های غیرمولد وارد می‌شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۵۱۷۲۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان