//
کدخبر: ۳۴۹۶۴۷ //

چشمان منتظر مردم برای خانه دار شدن!

نهضت ملی مسکن یکی از برنامه های ویژه دولت سیزدهم برای آن دسته از مردمی است که خانه دار نیستند لذا چشم انتظاری آنان بسیار زیاد بوده و ای مطالبه وجود دارد که سرعت عمل بیشتری در عملیات اجرایی آن صورت گیرد.

چشمان منتظر مردم برای خانه دار شدن!
به گزارش فرتاک نیوز،

در برنامه نهضت ملی مسکن، تأمین زمین از طرف دولت، مهمترین شاخص این برنامه برای کاهش هزینه تمام شده قیمت مسکن است.

مبنای تأمین زمین در نهضت ملی مسکن، ارائه زمین‌های مازادی است که در اختیار دستگاه‌های مختلف قرار گرفته است.

درخصوص تأمین زمین مسکن‌های نهضت ملی، محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی از تأمین قطعی حدود ۹۸۰ هزار واحد زمین با کاربری مسکونی طی ۶ ماه گذشته برای ساخت نهضت ملی مسکن خبر داد. محمودزاده گفت: یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد زمین هم شناسایی شده که باید تعیین کاربری یا الحاق به محدوده و یا بررسی فنی در سطح شورا‌های برنامه‌ریزی استان‌ها و شورای عالی معماری و شهرسازی شود.

بر‌اساس قانون نهضت ملی مسکن، زمین‌هایی که برای این طرح ارائه می‌شود علاوه بر تأیید در شورا‌های استانی، باید به تأیید شورای عالی معماری و شهرسازی نیز برسد.

دولت اعلام کرده است که در نهضت ملی مسکن، جانمایی و ساخت مسکن در نقاطی باید باشد که موجب سکونت‌پذیری شود.

یعنی فقط صرف آماده کردن زمین برای ساخت مسکن مطرح نیست بلکه زمین باید از نظر امنیت ساخت‌و‌ساز، تأمین آب، مسائل زیست محیطی و از جنبه‌های دیگر نیز مورد تأیید متولیان بخش ساخت و ساز قرار گیرد.

مشکل تأمین زمین از سایر دستگاه‌ها

علاوه بر تأمین زمین دولتی، موضوع توافق با مالکان بخش خصوصی، مردم و یا نهاد‌های دارای زمین نیز برای ساخت مسکن در طرح نهضت ملی مطرح است.بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و سایر مالکان، اراضی‌ای را در محدوده و حریم شهر‌ها تحت مالکیت دارند و تمایل دارند تا زمین را برای ساخت مسکن عرضه کنند در این موارد به حمایت‌های دولت اراضی به محدوده شهر الحاق می‌شود.

موضوع مهم در نهضت ملی مسکن، تأمین زمین از اراضی مازاد دستگاه‌های دولتی است. اما دستگاه‌های دولتی آنطور که معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشته است، در تأمین زمین نهضت ملی مسکن همکاری نکرده‌اند.

در این خصوص محمودزاده گفت: اراضی تأمین شده نهضت ملی مسکن، زمین‌های وزارت راه و شهرسازی است و تاکنون از سایر دستگاه‌ها زمینی تأمین نشده است.

معاون وزیر راه و شهر‌سازی درباره اینکه چه موانعی موجب امتناع سازمان‌ها از واگذاری زمین‌های خود به وزارت راه و شهرسازی برای شهرک‌سازی شده است، گفت: دو قانون موازی وجود دارد، قانون نخست جهش تولید مسکن است که بر آزادسازی زمین برای ساخت مسکن تأکید دارد، دیگری قانونی است که در بودجه سالانه تحت عنوان مولدسازی آمده است که به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد اراضی در اختیار خود را برای تأمین اعتبار بفروشند و برای همین دستگاه‌ها زمین‌ها را خرج کسری اعتبارات خود می‌کنند.

بنابراطلاعات مربوط به تأمین زمین در نهضت ملی مسکن، به دلیل عدم همکاری سایر دستگاه‌ها تاکنون حدود ۴ درصد اراضی به وزارت راه و شهرسازی تحویل شده است و اسناد آن در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن است.

تأمین مصالح ساختمانی

علاوه بر تأمین زمین رایگان، تأمین مصالح با قیمت کمتر برنامه حمایتی دیگری در طرح نهضت ملی مسکن است تا هزینه ساخت این مسکن‌ها کنترل شود. برآورد مکانی و زمانی میزان مصالح موردنیاز برای احداث ۴ میلیون واحد مسکونی و انجام اقدامات لازم توسط وزارت صمت برای تأمین این مصالح توسط متولیان ساخت نهضت ملی مسکن در دست اجراست.

اجرای برنامه‌های جامانده

همزمان با اجرای نهضت ملی مسکن، دولت طرح‌های مسکن به جا مانده از قبل را نیز به پیش می‌برد.

تکمیل ۲۴۰ هزار مسکن مهر باقیمانده و حدود یک میلیون مسکن برنامه اقدام ملی، از جمله طرح‌هایی است که همزمان با ساخت ۴ میلیون مسکن نهضت ملی اجرا می‌شود. تعداد واحد‌های برنامه‌ریزی شده برای ساخت در طرح اقدام ملی مسکن ۱ میلیون و ۷۰ هزار واحد است که عملیات اجرایی ۵۶۵ هزار واحد شروع شده است.

از این تعداد بیشترین میزان مربوط به شرکت عمران شهر‌های جدید با ۱۳۵ هزار واحد و کمترین مربوط به وزارت جهاد کشاورزی با دو هزار واحد است.

کلنگ زنی 3 هزار واحد نهضت ملی مسکن به زودی در پرند

 مدیرعامل شهر جدید پرند با بیان اینکه سهمیه این شهر در اجرای طرح نهضت ملی مسکن ۷۰ هزار واحد است، اعلام کرد: ۳ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن به زودی با حضور رییس‌جمهوری کلنگ زنی خواهد شد.

در همین راستا «محسن وطن‌خواهی» آماری از مراحل تامین زمین و روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهر جدید پرند ارایه کرده است.

وی در خصوص تخصیص زمین و مراحل ارایه آن اعلام کرد: اکنون ۴۴۵ هکتار به استعداد ۲۰ هزار واحد به شهر جدید پرند الحاق شده است که مشکلاتی همچون ابلاغ طرح تفصیلی دارد که در استانداری به دلیل تقسیمات کشوری مانده است. همچنین مشکلاتی با ارتش در خصوص زمین‌های الحاقی به شهر جدید پرند وجود دارد که این مشکلات نیز با رایزنی در حال برطرف شدن است.

وطن‌خواهی در خصوص روند ساخت مسکن در شهر جدید پرند که تحت‌عنوان نهضت ملی شناخته می‌شود، گفت: اکنون ۱۲ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن در پرند در حال ساخت است که شامل واحدهای خودمالکی، استیجاری، مشارکتی و گروهی است.

در پی این گزارش، مجموع پروژه‌های حمایتی ساخت مسکن که اکنون عملیات ساخت آن در حال اجراست، ۵۳۰ هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن و ۳۲۱ هزار واحد نهضت ملی مسکن است، همچنین ۱۰۸ هزار واحد طرح خودمالکی برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۴۹۶۴۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان