//
کدخبر: ۳۴۷۸۹۱ //

اعلام جزئیات افزایش مبلغ وام فرزندآوری و ودیعه مسکن | مشمولان چه کسانی هستند؟

مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی از ابلاغ افزایش سقف اعطای ‎وام قرض‌الحسنه فرزندآوری را در چارچوب قانون بودجه ۱۴۰۱ تا پایان هفته به شبکه بانکی خبر داد.

اعلام جزئیات افزایش مبلغ وام فرزندآوری و ودیعه مسکن | مشمولان چه کسانی هستند؟
به گزارش فرتاک نیوز،

مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی از ابلاغ افزایش سقف اعطای ‎وام قرض‌الحسنه فرزندآوری را در چارچوب قانون بودجه ۱۴۰۱ تا پایان هفته به شبکه بانکی خبر داد.

مصطفی قمری‌وفا در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «بانک مرکزی ابلاغیه افزایش سقف اعطای ‎وام قرض‌الحسنه فرزندآوری را در چارچوب قانون بودجه ۱۴۰۱ تا پایان هفته به شبکه بانکی ابلاغ می‌کند.

برای فرزند اول ۲۰ میلیون تومان و برای فرزندان دوم، سوم و چهارم به ترتیب ۴۰، ۶۰ و ۸۰ میلیون تومان تعیین شده است. به ازای فرزند پنجم و به بعد هم ۱۰۰ میلیون تومان وام پرداخت می‌شود. 

همچنین مبلغ وام قرض‌الحسنه ودیعه، خرید، ساخت ‎مسکن با بازپرداخت ۲۰ ساله هم برای خانواده‌های فاقد مسکن که در سال ۱۳۹۹ به بعد صاحب فرزند سوم به بعد شده یا هستند به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافته که این موضوع نیز تا پایان این هفته به شبکه بانکی ابلاغ خواهد شد.»

همچنین به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، صحابی رئیس گروه بانک‌های تخصصی اداره اعتبارات بانک مرکزی در گفتگو با خبر ۱۴ به سوالات زیر پاسخ داد:

از اول اردیبهشت آیین نامه مرتبط با تسهیلات فرزند آوری و تسهیلات ودیعه مسکن برای خانوار بدون مسکن را که صاحب فرزند سوم شدند، ابلاغ می کنید؟

صحابی: دو مورد از تسهیلات قرض الحسنه در قانون برنامه و بودجه ۱۴۰۱ افزایش پیدا کرده که یکی از آن‌ها تسهیلات قرض الحسنه فرزند آوری تا سقف ۵۰ میلیون است که دوبرابر شد. طبق این قانون بانک مرکزی تا اردیبهشت ۱۴۰۱ مهلت دارد تا ابلاغیه‌های لازم در این زمینه را به بانک‌ها ارسال کند.

تسهیلات دوم مربوط به وام ودیعه، خرید و ساخت مسکن است که سقف آن ۱۵۰ میلیون تومان برای خانواده‌هایی است که فاقد مسکن بودند و از سال ۹۹ به بعد صاحب فرزند سوم و بیشتر شدند که این موضوع در قانون و بودجه سال ۱۴۰۱ به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده که این هم در نهایت تا پایان هفته کارهای اجرایی آن انجام می‌شود؛ به هرحال این موضوع باید در کمیسیون‌های مربوط بانک مرکزی مصوب شود.

با توجه به اینکه فردا آخرین مهلت بانک مرکزی برای ابلاغ آیین نامه این تسهیلات است، والدین از چه تاریخی می توانند این تسهیلات را دریافت کنند؟ آیا سامانه ای که قانون برای دریافت تسهیلات تصریح کرده که بانک مرکزی باید ایجاد کند، آماده شده است؟

صحابی: سامانه مربوطه در حال تکمیل است و کارهای نهایی آن در حال انجام است. با توجه به عملکردی که می‌خواهیم از سیستم بانکی بگیریم این سامانه‌ها نیاز است، زیرا، این تسهیلات در سرفصل‌های مختلفی پرداخت می‌شوند. هر دوی این تسهیلات نام برده شده قرض الحسنه هستند و بازپرداخت ۲۰ ساله دارند. سقف تسهیلات ودیعه، خرید و ساخت که می‌توانند خانواده‌ها انتخاب کنند به دوقلوها، دو فرزند حساب می‌شوند که خانواده ها بابت فرزند اول یک تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی دریافت خواهند کرد و بابت فرزند دوم، هم تسهیلات فرزند دوم را دریافت می‌کنند.

با توجه به قانون، بانک ها حاضر می شوند این تسهیلات را با دریافت یک سفته یا ضامن پرداخت کنند؟

صحابی: در ابلاغیه ای که به دست بانک ها خواهد رسید، این موضوع هم ابلاغ خواهد شد.

جزئیات اعطای وام فرزندآوری

تعداد فرزند مبلغ وام
فرزند اول ۲۰ میلیون تومان
فرزند دوم ۴۰ میلیون تومان
فرزند سوم ۶۰ میلیون تومان
فرزند چهارم ۸۰ میلیون تومان
فرزند پنجم به بعد ۱۰۰ میلیون تومان

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۴۷۸۹۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان