//
کدخبر: ۳۴۶۷۹۸ //

خرید برنج ایرانی،آروزیی برای ایرانیان!

گرانی ناگهانی برنج ایرانی مردم را معترض کرده، در این گزارش به علت افزایش نرخ این محصول ایرانی می‌پردازیم.

خرید برنج ایرانی،آروزیی برای ایرانیان!
به گزارش فرتاک نیوز،

افزایش قیمت برنج این روزها باعث خالی شدن سفره مردم از این نعمت الهی شد، رشد بی‌رویه‌ی که واکنش‌های زیادی رو در بر داشت،آخرین واکنش انداختن توپ گرانی در زمین تاجران خرد در شهرستان‌ها عنوان شدند.

قیمت برنج نیم‌دانه با رشد ۲۴۴ درصدی رکورد شکست. در حالی که فروردین سال گذشته هر کیلوگرم برنج نیم‌دانه هاشمی ۲۵ هزار تومان قیمت داشت، حالا بازار از فروش برنج نیم‌دانه هاشمی اعلا سرلاشه با نرخ ۸۶ هزار تومان خبر می‌دهد.

از اواخر دی سال گذشته قیمت هر کیلوگرم برنج ایرانی مرغوب به ۹۵ هزار تومان رسید. البته بررسی‌ها نشان می‌دهد برنج نیم‌دانه را در حال حاضر با نرخی بین ۲۰ هزار تا ۶۵ هزار تومان هم خرید. اما برخی گروه‌ها توانسته‌اند قیمت برنج نیم‌دانه درجه یک را تا ۸۶ هزار تومان هم بالا ببرند.

اما چرا بازار برنج نیم‌دانه برهم ریخت؟ دبیر انجمن برنج ایران در پاسخ به این پرسش گفت: افزایش قیمت برنج نیم‌دانه هیچ دلیلی منطقی و فنی ندارد. کالاهای اساسی مانند یک زنجیره عمل می‌کنند. پس از افزایش قیمت برنج، شکر، گوشت، مرغ، سیب‌زمینی، تخم‌مرغ و … حالا نوبت به برنج نیم‌دانه رسید.

جمیل علیزاده‌شایق اظهار کرد: طبیعی است که دلیل اصلی تورم برنج نیم‌دانه را در بالا رفتن بهای برنج ببنیم. اما مسئله این است که چرا قیمت برنج افزایش یافت؟

او ادامه داد: وزیر جهادکشاورزی امروز از مردم خواست هیچ دغدغه‌ای برای تامین کالاهای اساسی نداشته باشند، اما دولت حتی نمی‌تواند قیمت برنج را کنترل کند. آیا کالایی اساسی‌تر از نان و برنج داریم؟

علیزاده‌شایق افزود: ما بارها از دولت خواسته‌ایم که دست از قیمت‌گذاری دستوری بکشید. متاسفانه دولت با اصرار بر دستوری‌کردن بازار، قیمت‌ها را برهم ریخت. اکنون حتی با احیای برجام هم قیمت‌ها به حالت قبل بازنمی‌گردد.

هر کیلو برنج داخلی در اسفند ۱۳۹۹ به طور متوسط ۳۴ هزار و ۹۰۰ تومان قیمت داشته که به ۶۷ هزار و ۳۰۰ تومان در بهمن پارسال رسیده و در اسفندماه نیز متوسط قیمت آن حدود ۷۴ هزار و ۵۰۰ تومان گزارش شده است، این کالا تا حدود ۸۳ هزار تومان هم فروش رفته که بیانگر رشد  ۱۰.۷ درصدی قیمت نسبت به بهمن ماه است.

علت اصلی گرانی برنج

 جعفر رضازاده تاجر بخش لاله‌آباد بابل در گفت و گویی، دراین زمینه اظهار کرد: گرانی برنج چند تا علت اصلی دارد، یک علت اینکه تولید امسال نسبت به سال گذشته کمتر شده بود، دوم اینکه مردم به سمت کشت اقلام پر‌محصول روی آوردن، سوم و اصلی‌ترین عامل گرانی ورود مستقیم شرکت‌ها در بحث خرید برنج از کشاورز به‌وسیله دلالان محلی و دپوی برج‌های خریداری شده باعث‌گرانی و این وضع موجود است.

عامل گرانی شرکت‌های بزرگ هستند  

موسی‌پور کارشناس حوزه کشاورزی هم در این زمینه اظهار کرد: با چه معیاری کارشناسان، کشاورز و تاجران خرد را عامل گرانی می‌دانند، کشاورز بیچاره زحمت می‌کشد، عرق می‌ریزد با قیمت ناچیز می‌فروشد. در آخر هم انگ دپو و احتکار هم به پیشانیش می‌چسبد، کشاورز هم یک تولیدکننده محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه، دولت باید از کشاورز حمایت کند، افزود: چرا چتر حمایتی دولت برسر سرمایه‌داران و کارخانه‌داران که نیاز مالی ندارند پهن است؟ کشاورز حمایت نمی‌خواهد!! تامین نهاده و سوخت کشاورز بر عهده دولت است چرا به موقع دستش نمی‌رسد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۴۶۷۹۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان