//
کدخبر: ۳۴۶۲۹۳ //

عرضه خرما با قیمت مصوب در میادین میوه و تره‌بار

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: خرمای مضافتی با قیمت ۳۲ هزار تا ۳۴ هزار و ۹۰۰ تومان در بسته‌بندی‌های ۵۵۰ تا ۷۳۰ گرمی در میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شود.

 عرضه خرما با قیمت مصوب در میادین میوه و تره‌بار
به گزارش فرتاک نیوز،

 محمدمهدی برومندی در رابطه با قیمت خرما در بازار و خرده‌فروشی‌ها، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید محصولات کشاورزی در حوزه باغبانی محصولات بسیاری دارد، به نحوی که ایران در تولید محصولات باغبانی علاوه بر تامین نیاز داخل، صادر کننده این محصولات است و با هدف صادرات تولید انجام می‌شود.

وی با بیان این که یکی از محصولاتی که در کشور تولید می‌کنیم، خرما است، ادامه داد: ما در ۱۴ استان کشور، ۲۶۸ هزار هکتار نخیلات داریم و با تولید ۱.۴ میلیون تن خرما، سومین تولید کننده خرما در جهان هستیم و ۲۰ درصد از محصول خرمای بازارهای جهان در ایران تولید می‌شود.

برومندی تصریح کرد: در سال ۹۹، حدود ۳۸۸ هزار تن خرما صادر کرده‌ایم که حدود ۳۰۰ میلیون دلار درآمد ارزی برای کشور به ارمغان آورده است، در سال ۱۴۰۰ نیز تولید خرما به یک میلیون و ۴۲۰ هزار تن رسید و جزو کشورهای پیشرو در صادرات خرما بودیم.

وی افزود: سرانه مصرف خرما در کشور ۸ تا ۱۰ کیلوگرم است و مابقی تولیدات در حوزه صنعت و صادرات قرار می‌گیرد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: در صادرات خرما یک قیمت صادراتی و یک قیمت پایه صادراتی داریم که برای خرمای مضافتی مبلغ ۱.۱ دلار و برای کبکاب مبلغ ۹۰ سنت است.

وی ادامه داد: قیمت خرما نسبت به کیفیت محصول، رقم و نوع بسته‌بندی با هم متفاوت است اما از آنجایی که این محصول صادراتی است، با انجمن خرما و صادرکنندگان جلسات و نشست‌هایی را داشته‌ایم و تلاش می‌کنیم بین صادرات محصول و مصرف داخلی توازن برقرار شود تا قیمت خرما برای مصرف کننده داخلی هم متعادل باشد.

برومندی با بیان این که خرما، به ویژه در رقم مضافتی و کبکاب در ماه رمضان بیش از سایر ماه‌ها مصرف می‌شود، خاطرنشان کرد: ما باید مسئله خرما را در وزارت جهاد کشاورزی پایش کنیم و صادرات و تولید ارقام مضافتی و کبکاب را که در سفره مردم قرار دارد، بیش از پیش کنترل کنیم.

وی با اشاره به این که ملاک عمل ما قیمت خرما در میادین میوه و تره‌بار است، بیان کرد: با توجه به عرفی که برای بسته‌بندی خرما در کشور وجود دارد، برای خرمای مضافتی، بسته‌بندی‌های ۵۵۰ گرمی حدود ۳۲ هزار تومان و بسته‌بندی‌های ۷۰۰ تا ۷۳۰ گرمی حدود ۳۴ هزار و ۹۰۰ تومان به فروش می‌رسد که با این حساب قیمت هر کیلوگرم خرما به ۴۸ هزار تومان می‌رسد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: حوزه بازرسی وزارت جهاد کشاورزی هر روز بازار را رصد می‌کند و هر روز صبح در قرارگاه امنیت غذایی وزارت جهاد کشاورزی این قیمت‌ها پایش و رصد می‌شوند و اگر واحد صنفی افزایش قیمتی بیش از قیمت اعلام شده داشته باشد، برخورد لازم انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر بیش از ۷۰ هزار تن خرما در سردخانه‌های کشور نگهداری می‌شود و تا برداشت سال جدید‌، خرما برای ورود به بازار وجود دارد و تمام سازمان‌های جهاد کشاورزی در استان‌های تولید کننده خرمای مضافتی و کبکاب آمادگی دارند به هر نقطه از کشور که احساس کمبود وجود دارد، این محصول را ارسال کنند.

برومندی ادامه داد: بازرسی از میادین و خرده‌فروشی‌ها افزایش خواهد یافت و مقرر شده است در میادین میوه و تره‌بار غرفه‌های جدیدی برای عرضه خرما اضافه و مرکز عرضه مستقیم در این میادین تعبیه شود تا تولیدکنندگان به صورت مستقیم محصول خود را عرضه کنند.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر این که کمبودی در تولید و تامین خرما وجود ندارد، گفت: این محصول صادراتی است و ما علاوه بر تامین بازار داخل، بیش از ۳۸۰ هزار تن خرما صادر می‌کنیم و در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ تولید و صادرات افزایش داشته است.

وی افزود: ما رقبای بسیاری در کشورهای مختلف داریم و باید بتوانیم بازارهای صادراتی کشور را حفظ کنیم اما نمی‌گذاریم صادرات باعث افزایش قیمت خرما در داخل کشور شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۴۶۲۹۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان