//
کدخبر: ۳۴۴۲۲۸ //

اقتصاد کشور از سیاست جدا شود/ضرورت فروش دلار نفتی به دیگر بانک‌ها

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: اقتصاد کشور باید از سیاست جدا شود و استان‌ها سهم زیادی در اقتصاد داشته باشند.

اقتصاد کشور از سیاست جدا شود/ضرورت فروش دلار نفتی به دیگر بانک‌ها
به گزارش فرتاک نیوز،

محسن رضایی عصر چهارشنبه در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی در محل اتاق بازرگانی تبریز گفت: ۵۸ درصد از سپرده‌های مردم آذربایجان شرقی در بانک‌ها به تهران می‌رود؛ این یعنی قفل کردن اقتصاد، اقتصاد نیاز به ثبات دارد ولی سیاست هیچ گاه نمی‌تواند ثبات داشته باشد. برای همین باید اقتصاد را از سیاست جدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه همچنین باید در کشور صنعت‌سازی اتفاق افتد که هنوز صورت نگرفته است، افزود: تنها صنعتی که اتفاق افتاده صنایع دفاعی است؛ در حالی که با مواد اولیه پتروشیمی که ما به‌صورت خام فروشی خارج می‌شود ۲ هزار نوع محصول تولید می‌کنند.

رضایی سپس با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان آذربایجان شرقی گفت: در این استان می‌توان چند صنعت بزرگ و مهم ایجاد کرد که میلیاردها دلار درآمد داشته باشد.

خلق نقدینگی در کشور همچنان ادامه دارد

معاون رئیس جمهور ادامه داد: خلق نقدینگی کشور از ۵۰ سال پیش شروع شده و همچنان ادامه دارد که به صورت تورم و نوعی مالیات بر گرده مردم تحمیل می‌شود.

وی با انتقاد از فروش دلارهای نفتی به بانک مرکزی گفت: این موضوع تورم ایجاد می‌کند. باید دلارهای نفتی به سایر بانک‌ها فروخته شود تا نقدینگی بر عکس تولید بالا نرود.

رضایی با اشاره به نقش دولت در تورم و خلق نقدینگی گفت: بخش مهمی از تورم و خلق نقدینگی مربوط به رفتار غلط دولت‌ها در اقتصادها است. به عنوان نمونه سالی ۱۰۰ میلیارد دلار یارانه می‌دهیم که یا قاچاق می‌شود یا اسراف و نظام قیمتی و بازارها را به‌هم ریخته که باید اصلاح شود.

بی‌توجهی به پروژه راه‌آهن میانه به تبریز

وی در ادامه به بی‌توجهی به پروژه راه‌آهن میانه به تبریز اشاره کرد و افزود: اگر این پروژه ۵ سال پیش به سرانجام می‌رسید، چندین میلیارد دلار ثروت تبریز را افزایش می‌داد که این رقم در اشتغال‌زایی و کاهش بیکاری تأثیرات شگرفی می‌توانست داشته باشد.

رضایی با اشاره به پتانسیل بزرگ گروه صنعتی ماشین سازی تبریز، ادامه داد: با همین ماشین‌سازی تبریز می‌توان صدها کارخانه در ایران درست کرد؛ کارآفرینان پراکنده در درون صنایع باید گروه‌بندی شوند تا صنعت را شکل دهند که بدون گروه‌بندی، اجتماع و برندسازی امکان‌پذیر نیست.

معاون اقتصادی رئیس جمهور بیان داشت: باید بخش دولتی، خصوصی و مردم همه دست به دست هم دهیم و اصلاحات اساسی را در تجارت کشور به وجود آوریم. یکی از حلقه‌های مفقوده اقتصاد کشور بی‌توجهی به صادرات و ترانزیت بازارهای بین‌المللی است که باید به این موارد توجه اساسی شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۴۴۲۲۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان