//
کدخبر: ۳۴۳۶۹۵ //
رکورد قیمت جهانی طلا پس از 11 سال شکسته شد

اثرات جنگ روسیه و اوکراین بر بازار طلای ایران

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن اشاره به رشد بی‌سابقه قیمت اونس جهانی طلا که در پی بحران روسیه و اوکراین شکل گرفته، از تندتر شدن شیب افزایش قیمت سکه و طلا در بازارهای داخلی خبر داد و تاکید کرد که بخشی از این افزایش قیمت به سبب افزاش تقاضا در هفته‌های پایانی سال جاری نیز بوده که منجر به افزایش حباب انواع قطعات سکه نیز شده است.

اثرات جنگ روسیه و اوکراین بر بازار طلای ایران
به گزارش فرتاک نیوز،

محمد کشتی‌آرای در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا داخلی اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت، قیمت جهانی طلا به بالاترین مقدار خود معادل 2070 دلار افزایش پیدا کرد که این رقم در تاریخ قیمت طلا بی‌سابقه‌ بوده است. این در حالیست که اونس طلا آخرین رکورد قیمتی را در اکتبر سال 2011 داشته و اکنون پس از 11 سال تحت تاثیر بحران اوکراین- روسیه با این افزایش قیمت مواجه شده است.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: البته در آخرین معاملات روز گذشته (پنجشنبه)، قیمت طلا در بازارهای جهانی با کمی کاهش همراه شد و در حال حاضر در محدود 2000 دلار قرار دارد. آخرین قیمت هر اونس طلا 2005 دلار ثبت شده که به نسبت هفته پیش از آن، حدود 35 دلار افزایش را نشان می‌دهد.

وی تاکید کرد: افزایش قیمت اونس جهانی سبب شد که قیمت طلا و سکه در بازارهای داخلی نیز افزایشی شود؛ بطوریکه قیمت سکه طرح قدیم با 250 هزار تومان افزایش هفتگی به 11 میلیون و 950 هزار تومان در آخرین معاملات روز گذشته رسید و سکه طرح جدید نیز با 290 هزار تومان افزایش در معاملات پایانی هفته، 12 میلیون و 165 هزار تومان قیمت خورد.

این عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران افزود: نیم سکه با 170 هزار تومان افزایش قیمت نسبت به ابتدای هفته، در پایان هفته، هفت میلیون و 70 هزار تومان دادوستد شد و ربع سکه نیز با 150 هزار تومان افزایش به شش میلیون و 950 هزار تومان رسید. سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز در این هفته با 100 هزار تومان افزایش قیمت در پایان هفته، دو میلیون و 450 هزار تومان تعیین قیمت شد. از سوی دیگر قیمت هر مثقال طلای آب شده (۱۷ عیار) با توجه به نوسانات قیمت اونس جهانی؛ آن هم در حالیکه تغییرات نرخ ارز در داخل مختصر بود، در آخرین معاملات هفته، پنج میلیون و 275 هزار تومان قیمت خورد و هر گرم طلای 18 عیار نیز در پایان هفته به یک میلیون و 218 هزار تومان رسید.

کشتی‌آرای تصریح کرد: این در حالی بود که در روز چهارشنبه که قیمت هر اونس طلا به 2070 دلار رسید، هر گرم طلای 18 عیار یک میلیون و 255 هزار تومان قیمت داشت و براین اساس در آخرین معاملات روز پنجشنبه حدود 35 هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرد. قیمت اونس جهانی بر قیمت طلا تاثیرگذار است اما بخشی از افزایش قیمت سکه و طلا در بازارهای داخلی به افزایش تقاضا در هفته‌های پایانی سال نیز مربوط می‌شود.

وی افزود: با افزایش تقاضا، قیمت انواع قطعات سکه با رشد مواجه شده که منجر به ایجاد حباب شد. حباب سکه تمام در حالیکه طی هفته‌های گذشته بین 100 تا 120 هزار تومان بود، در معاملات پایانی هفته به 260 هزار تومان رسید. حباب سکه‌های نیم، ربع و سکه‌های گرمی نیز به همین ترتیب بوده و در این هفته با افزایش روبه‌رو شده‌ است.

نایب رئیس اتحادیه طلا جواهر تهران پیش‌بینی کرد که در هفته پیش‌رو نیز بازهم افزایش حباب سکه برای انواع قطعات سکه به دلیل افزایش تقاضا در روزهای پایانی سال و نزدیک شدن به عید نوروز و اعیاد شعبانیه وجود داشته باشد.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۴۳۶۹۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان