//
کدخبر: ۳۴۳۴۶۱ //

سازمان امور مالیاتی: متولی شناسایی خانه‌های خالی وزارت راه است

سازمان امور مالیاتی در توضیح ارسال پیامک برای مودیان دارنده واحدهای مسکونی خالی اعلام کرد: این پیامک‌ها براساس شناسایی و اطلاعات وزارت راه و شهرسازی ارسال شده است و در آن دخل و تصرفی نداریم.

 سازمان امور مالیاتی: متولی شناسایی خانه‌های خالی وزارت راه است
به گزارش فرتاک نیوز،

 چندی پیش گزارشی با عنوان «دردسرهای پیامک مالیات خانه‌های خالی برای مردم» منتشر شد که در آن گفتیم اطلاعات ناقص و بدون پشتوانه وزارت راه و شهرسازی در سامانه ملی املاک و اسکان که به سازمان امور مالیاتی رسیده موجب شد تا عده‌ای از مردم در آستانه سال نو با دردسر تازه روبرو شوند.

سازمان مالیاتی معتقد است براساس اطلاعات ارسال شده توسط وزارت راه و شهرسازی اقدام به ارسال پیامک به مودیان برای دریافت مالیات کرده‌ است و همین مسئله با واکنش کاربران و گروهی از شهروندان همراه شد. اکنون سازمان امور مالیاتی در پاسخ به گزارش فارس تاکید کرده است که این سازمان دخل و تصرفی در اطلاعات واصله از سوی وزارت راه نداشته و صرفا برمبنای آن عمل کرده است. مضاف بر اینکه پیامک‌های ارسال شده نیز در جهت تنویر افکار عمومی و صاحبان املاک خالی بوده تا در آینده متضرر نشوند.

آنچه مسلم است و در گزارش قبل نیز بر آن تاکید شد دریافت مالیات از پایه‌های مالیاتی جدید مطابق قانون می‌تواند اهداف ترسیم شده را محقق کند و نگارنده معتقد است پایه‌های مالیاتی نظیر مجموع درآمد و عایدی سرمایه نیز هرچه سریعتر به نتیجه رسیده و تبدیل به قانون شود. با این ملاحظه مسئولان امر باید دقت نظر داشته باشند که برای اجرای قانون باید مبتنی بر اطلاعات صحیح و تطبیق آن با بانک‌های اطلاعاتی متعدد اقدام کنند و از عجله و ایجاد دردسر برای عموم مردم بپرهیزند. 

در همین راستا سازمان امور مالیاتی توضیحاتی را ارائه کرده است: «براساس جزء(2) بند (ط) تبصره (6) قانون بودجه سال 1400 «سازمان امور مالیاتی مکلف است در مورد مالیات بر خانه‌های خالی موضوع ماده(54 مکرر) قانون مالیات‌های مستقیم، تا پایان دی‌ماه سال 1400 نسبت به اعلام مالیات متعلق به مالکین واحدهای مشمول این ماده اقدام نماید. اشخاص مشمول مکلف به پرداخت مبالغ مذکور تا یک‌ماه پس از اعلام سازمان امور مالیاتی خواهند بود.» همچنین لازم به ذکر است طبق مفاد بند(2) دستورالعمل ماده (54) مکرر و تبصره(8) ماده(169) مکرر سازمان امور مالیاتی به شماره 200.1400.517 مورخ 6 مهرماه 1400 «ملاک احراز شرایط یک واحد مسکونی به عنوان خانه خالی در شهرهای بالاتر از یکصدهزار نفر جمعیت، برای مطالبه مالیات موضوع این ماده، اطلاعات دریافتی از سامانه املاک و اسکان کشور می‌باشد.» لذا وصول مالیات خانه‌های خالی براساس اطلاعات دریافتی از وزارت راه و شهرسازی بر مبنای اظهار مالکین در سامانه املاک و اسکان بوده و صحت‌سنجی اطلاعات ثبت و اظهار شده در سامانه مورد اشاره خارج از حوزه وظایف این سازمان می‌باشد.

بنابراین، شناسایی مشمولین با توجه به اطلاعات واصله از سوی وزارت راه و شهرسازی و بنابر خوداظهاری مالکان انجام شده و فقط برای آن دسته از اشخاص حقیقی و حقوقی که براساس این اطلاعات به عنوان مالک واحدهای مسکونی خالی تشخیص داده شده‌اند، اطلاع‌رسانی از طریق پیامک در خصوص تکالیف قانونی ایشان جهت پرداخت مالیات متعلق و تکالیف قانونی این سازمان برای وصول مالیات انجام شده است که به طور یقین اعلام تکالیف قانونی در راستای آگاهی و اطلاع‌رسانی بیشتر هموطنان عزیز بوده و فاقد هرگونه پیام هشدارآمیز و ایجاد سردرگمی و برهم زدن آرامش برای مردم شریف ایران می‌باشد. همچنان که فقدان این اطلاع‌رسانی می‌تواند زمینه‌ای برای عدم اجرای تکالیف قانونی به دلیل ناآگاهی و مواجه شدن با جرائم مالیاتی ناخواسته‌ای باشد که در آینده متوجه مشمولین خواهد شد.

در پایان خاطرنشان می‌سازد مؤدیان محترم با مراجعه به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی (my.tax.gov.ir) و بررسی مالیات تشخیصی، ضمن امکان پذیرش و یا عدم پذیرش مالیات برای املاک اعلام شده می‌توانند نسبت به صدور قبض اقدام نموده و مالیات را در سامانه مربوطه پرداخت و یا در صورت مغایرت یا نیاز به تجدیدنظر و اصلاح، عدم پذیرش نسبت به مالیات مطالبه شده را ثبت نمایند.»

 عملکرد تقریبا صفر این نوع مالیات نشان می‌دهد که دستگاه‌های مربوطه باید با نگاه آسیب شناسی، دقت عمل بیشتری در اجرا نشان دهند تا از هرگونه آسیب به اعتماد افکار عمومی و مردم جلوگیری شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۴۳۴۶۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان