//
کدخبر: ۳۳۴۱۹۶ //

قیمت سفره شب یلدای ۱۴۰۰ برای خانوار+جزییات

با توجه به استقبال مردم از شب یلدا قیمت اقلام پرمصرف در آستانه این شب با افزایش مواجه می‌شود.



قیمت سفره شب یلدای ۱۴۰۰ برای خانوار+جزییات
به گزارش فرتاک نیوز،

هر سال در آستانه شب یلدا، با توجه به استقبال مردم از این شب قیمت اقلام پرمصرف در این شب با افزایش مواجه می‌شود امسال نیز با توجه به نرخ تورم قیمت‌ها قبل از رسیدن به شب یلدا با افزایش مواجه شده است و شاید شب یلدا امسال علاوه بر بلندترین شب سال، گران‌ترین شب نیز باشد.

میزان تقاضا برای خرید میوه کاهش یافته است

اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی،صنعت تعاون آنا؛ بابیان اینکه میزان عرضه میوه در بازار بیشتر از تقاضا است، اظهار می‌کند« کمبودی در خصوص عرضه میوه در میادین تره‌بار وجود ندارد و ستاد تنظیم بازار هنوز در خصوص قیمت‌گذاری میوه شب یلدا بخش‌نامه و دستورالعملی اعلام نکرده است اما بخش خصوصی فعالیت خود را به شکل گذشته ادامه می‌دهد».

وی ادامه می‌دهد« فروش ویژه شب یلدا بسته به نظر مراکز فروش اجرا می‌شود و تصمیم‌گیری در این زمینه بر عهده سازمان میادین و تره‌بار نیست اما با توجه به‌وفور عرضه میوه مشکلی در خصوص تأمین میوه نیست».

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، به دلیل افزایش عرضه میوه، قیمت آن افزایش نداشته است.

کارگر بابیان اینکه کشف قیمت هر هفته صورت می‌گیرد اما ملاک فروش فاکتور خرید است، ‌ عنوان می‌کند« قیمت میوه بر اساس درجه‌بندی آن متفاوت خواهد بود، ‌ بر همین اساس قیمت انار شیراز بین ۱۸ تا ۲۶ هزار تومان مشخص‌شده اما قیمت خرید بر اساس فاکتور خریدار است».

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی با اشاره به قیمت سایر اقلام میوه اظهار می‌کند«قیمت هندوانه ساکاتا از ۴ تا ۷ هزار تومان و قیمت هندوانه محبوبی ۴ تا ۸ هزار تومان، قیمت سیب زرد دماوندی از ۱۵ تا ۲۴ هزار تومان و قرمز از ۵ تا ۱۶ هزار تومان اعلام‌شده است و درصورتی‌که مغازه‌دار برای میوه خود فاکتور نداشته باشد، سقف خرید برای آن در نظر گرفته خواهد شد و در صورت گران‌فروشی مشمول جریمه خواهد شد».

کارگر با اشاره به افزایش بازدیدهای اتحادیه از مراکز فروش میوه بیان می‌کند«خارج از بازدیدهای منظم اتحادیه و تعزیرات و وزارت صمت هر هفته شخصا یک روز را به بازدید از مراکز فروش میوه و تره‌بار در سطح شهر اختصاص خواهیم داد و در صورت مشاهده با تخلف برخوردهای لازم انجام می‌شود».

مصطفی دارایی نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان تهران نیز با بیان اینکه با توجه به شرایط اقتصادی مردم، اتحادیه تمهیداتی اندیشیده که شب یلدا نوسانی در بازار نداشته باشیم، می گوید«قیمت هر کیلو پرتقال را ۸ تا ۱۱ هزار تومان، نارنگی ۸ تا ۱۵ هزار تومان، سیب قرمز ۸ تا ۱۵ هزار تومان، لیموشیرین ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان، کیوی ۱۰ تا ۱۷ هزار تومان، خرمالو شمال ۸ تا ۱۴ هزار تومان، خرمالو شهریار ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان و خرمالو کن ۲۲ تا ۳۲ هزار تومان است.

رئیس اتحادیه بارفروشان تهرانادامه می‌دهد« قیمت هر کیلو انار دماوند ۲۰ تا ۳۳ هزار تومان، انار ساوه ۱۲ تا ۱۸ هزار تومان، انار شیراز ۱۸ تا ۲۶ هزار تومان و هندوانه ۳ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار تومان است».

 

قیمت مصوب شیرینی اعلام شد

علی بهره‌مند رئیس اتحادیه صنف دارندگان قنادی تهران نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا با اشاره به کمبود نرخ روغن مصوب در بازار اظهار می‌کند« کمبودی در خصوص تولید روغن وجود ندارد اما متاسفانه روغن به درستی در کشور توزیع نمی شود و عمده آن به دست بنکداران می‌رسد و در بازار آزاد توزیع می‌شود، از این رو ما ناچار هستیم روغن مصرفی را بالاتر از نرخ مصوب از بازار آزاد تهیه کنیم».

وی ادامه می‌دهد«در این رابطه اتحادیه با سازمان صمت و اتاق اصناف نامه‌نگاری کرده است، اما تا به امروز ترتیب اثری داده نشده است».

بهره‌مند با اشاره به قیمت شیرینی عنوان می‌کند« قیمت‌ها برای شب یلدا تغییری نخواهد کرد. به طوری که هر کیلو شیرینی تر در واحدهای درجه یک ۷۸ هزار تومان، زبان و پاپیونی ۶۵ هزار تومان، دانمارکی ۶۵ هزار تومان و کیک یزدی نیز ۴۹ هزار تومان به فروش می‌رسد و نظارت دقیقی بر اصناف وجود دارد».

رئیس اتحادیه صنف دارندگان قنادی تهران می‌گوید«شکر نیز با قیمت مصوب به دست قنادان نمی رسد و فعالان این بخش برای تهیه شکر از بازار ازاد اقدام می کنند».

 

افزایش ۷۰ درصدی قیمت آجیل

مصطفی احمدی رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار نیز در گفت‌‎‌وگو با آنا با اشاره به کاهش تولید آجیل نسبت به سال گذشته اظهار می‌کند« به دلیل خشکسالی میزان تولید خشکبار به طور میانگین ۶۰ درصد کاهش داشته و قیمت آجیل نیز حدود ۷۰ درصد افزایش یافت و این افزایش قیمت ارتباطی به شب یلدا ندارد و از شهریورماه قیمت آجیل بالا رفته است».

وی ادامه می‌دهد«علاوه بر کاهش تولید و افزایش صادرات خشکبار باعث کمبود در بازار می‌شود؛ در حال حاضر پسته ایرانی به طور میانگین در بازارهای جهانی کیلوی ۱۲ دلار معامله می‌شود و کشاورزان داخلی به طور مستقیم با بازرگانان کشورهای همسایه وارد معامله می‌شوند».

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار بیان می‌کند«صادرات برای خشکبار با ممنوعیت همراه نیست اما به دلیل حضور مستقیم تجارت خارجی در بازار و خرید محصولات از کشاورزی و تحویل آن در شهرهای مرزی نظارت کمی بر فروش محصولات وجود دارد».

احمدی اظهار می‌کند«در گذشته برای تامین نیازهای بازار اقدام به واردات خشکبار می‌کردیم اما با توجه به کمبود ارز و ممنوعیت واردات میزان عرضه محصولات کاهش داشته است».

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار بیان می‌کند« مسئله افزایش قیمت آجیل از ماه‌های گذشته بارها توسط اتحادیه مطرح شده است اما تنها در مناسبت‌ها مانند شب یلدا و ایام عید نسبت به قیمت آجیل و خشکبار حساسیت افزایش پیدا می کند».

وی بیان می‌کند« آجیل و خشکبار قیمت مصوب ندارد و قیمت آن در بازار بر اساس میزان عرضه و تقاضا مشخص خواهد شد».

گفتنی است در حال حاضر قیمت هر کیلو تخمه ۱۲۵ هزار تومان،بادام درختی ۳۶۰ هزار تومان،بادام زمینی ۲۱۰ هزار تومان و بادام هندی ۴۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: اقتصاد نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۳۴۱۹۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان