//
کدخبر: ۳۳۴۱۸۸ //

پیش بینی خوشایند برای بورس بازان/ روزهای خوب در راه است

بورس در شرایط کنونی به یک حمایت جدی برخورد کرده است و این مساله می تواند در روزهای آینده نوید تغییر روند فعلی بازار سرمایه را بدهد.

پیش بینی خوشایند برای بورس بازان/ روزهای خوب در راه است
به گزارش فرتاک نیوز،

بورس در حالی در روزهای اخیر به یک کف حمایتی از نظر تحلیل تکنیکال رسیده است که روند خروج پول از بازار سرمایه به شدت نگرانی‌های فراوانی را برای سهامداران و افراد حاضر در تالار شیشه‌ای ایجاد کرده است.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند شاخص کل بورس به یک حمایت جدی در محدوده یک میلیون و ۳۳۰ هزار واحدی رسیده است و از این پایین تر نخواهد رفت. این مساله در کنار اینکه شاخص کل بورس از مردادماه سال جاری به این حد پایین نیامده است، نشان می دهد این محدوده از نظر شاخص کل بورس یک حمایت جدی بوده و سهامداران می توانند امیدوار باشند، با تمام شدن روند کف سازی در این محدوده، بورس گارد صعودی به خود بگیرد.

از دیگر سو، در هفته‌های گذشته رکود موجود در بورس به دلیل خروج پول حقیقی‌ها از بازار سرمایه به حالت عمیق‌تری وارد شده است. به عبارت دیگر، این روزها چه بازار منفی باشد و چه مثبت، آنچه بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می ‌کند، فضای کم‌ رمق حاکم بر معاملات بورس است. حجم و ارزش معاملات مخصوصا معاملات خرد به‌ شدت پایین است و قیمت ها به حدود قیمت سهم ها در خردادماه نزدیک شده است؛ با این تفاوت که نه خبری از صفوف فروش سنگین است و نه دیگر بورس ‌بازان برای خروج از گردونه معاملات سهام به آب و آتش می ‌زنند.

حرکت نوسانی شاخص کل بورس

شاخص کل بورس در هفته سوم آذرماه سه روز را با کاهش در شاخص کل پشت سر گذاشت. روزهای شنبه، دوشنبه و سه شنبه شاخص کل نزولی بود. اما در روزهای یک شنبه و چهارشنبه این شاخص گارد صعودی به خود گرفت.

شاخص کل بورس در هفته سوم آذرماه در نهایت ۹ هزار و ۳۱۸ واحد رشد داشت. بازدهی شاخص کل در هفته گذشته ۰.۷ درصد بود که نسبت به هفته پیش از آن عدد قابل توجهی است.

حرکت یکسان شاخص‌ها در بازار سرمایه

شاخص کل هموزن بورس نیز در هفته سوم آذر رفتاری مشابه شاخص کل بورس داشت، این شاخص نیز در روزهای شنبه، دوشنبه و سه شنبه با کاهش مواجه شد و در روزهای یک شنبه و سه شنبه نیز با صعود همراه بود.

شاخص کل هموزن بورس در هفته گذشته در نهایت ۲ هزار ۲۸۱ واحد رشد کرد و بازدهی ۰.۶۹ درصدی را به ثبت رساند. حرکت همزمان شاخص کل بورس و شاخص کل هموزن نشان می دهد بازار سرمایه در رشدها و عقب گردها به یکپارچگی رسیده است و همه نمادها در وضعیت فعلی با یکدیگر حرکت می کنند.

افت ۳۶ درصدی ارزش معاملات بورس

در هفته گذشته در روز دوشنبه به علت رشد ارزش معاملات اوراق بدهی ارزش کل معاملات بازار سهام تفاوت زیادی به روزهای دیگر داشت. روز دوشنبه معاملات کل بازار ارزشی معادل ۵۱ هزار و ۵۵ میلیارد تومان داشت که بالاترین رقم هفته بود. میانگین ارزش معاملات کل هفته ۱۴ هزار و ۶۷ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۲۲ هزار و ۲۰۶ میلیاردی هفته پیشین، افت ۳۶ درصدی داشته است.

در این هفته، میانگین ارزش معاملات خرد بورس ۲ هزار و ۷۶۱ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۳ هزار و ۳۳۰ میلیاردی هفته پیشین، افت ۱۷ درصدی داشته است.

رشد صف‌های فروش و کاهش صف‌های خرید

میانگین ارزش صف ‌های فروش در هفته سوم اذرماه،  ۶۷۷ میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین ۵۰۴ میلیارد تومان بیشتر بود و رشد ۲۹۱ درصدی داشته است. بالاترین رقم هفته ۹۲۱ میلیارد تومان بود که در روز ‌شنبه ثبت شد و پایین‌ترین رقم به روز چهارشنبه برمی‌گردد که ۶۵.۵ میلیارد تومان بود.

میانگین ارزش صف‌ های خرید در هفته سوم آذرماه ۱۰۶ میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته ۱۶ میلیارد تومان کمتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف‌های خرید ۱۳ درصد کاهش یافته است. بالاترین رقم هفته ۲۱۳ میلیارد تومان بود که در روز چهارشنبه ثبت شد و پایین ‌ترین رقم به روز شنبه برمی‌گردد که ۴۶ میلیارد تومان بود.

خروج پول حقیقی ها از بورس ادامه دارد

تا پایان معاملات روز چهارشنبه هفته گذشته رکورد ۱۳ روز متوالی خروج پول حقیقی ثبت شد. در مجموع کل هفته هزار و ۱۲۴ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی ۲۲۴ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین کاهش ۳۲ درصدی داشته است.

در هفته گذشته، بورس در شرایطی به استقبال معاملات روز شنبه رفت که در ۸ روز معاملاتی پیش از آن نیز پول از بازار سرمایه خارج شده بود. روز شنبه ۳۷۴ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بورس خارج شد و روز یکشنبه این رقم به ۱۵۵ میلیارد تومان رسید. خروج پول حقیقی روز دوشنبه ادامه پیدا کرد و ۲۲۹ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی از بازار خارج شد.

در ۲ روز پایانی هفته نیز روند خروج پول از بازار سرمایه ادامه یافت. روز سه‌ شنبه ۲۶۶ میلیارد تومان و روز چهارشنبه ۹۸ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. در مجموع کل هفته هزار و ۱۲۴ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی ۲۲۴ میلیارد تومان بود.

با پایین باقی ماندن معاملات خرد سهام، شرایط برای حرکت روبه جلوی خریداران با چالش روبه رو شده و این در حالی است که برخی معتقدند با سیگنال روز پایانی خودرویی‌ها و احتمال پیگیری اصلاح دیگر سیاست‌های کنونی همچون حذف سیاست ناکارآمد تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی، باید منتظر تاثیر خوب این رویدادها روی صنایع مهم بورسی همچون خوردویی ها و دارویی‌ها بود که در بلندمدت می تواند ارزندگی سهام شرکت‌ها را بیشتر کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۳۴۱۸۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان