//
کدخبر: ۳۲۷۶۸۳ //

رکود مطلق در بازار خودرو

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل تبریز با اشاره به این‌که بازار خودرو عملاً قفل شده و رکود مطلق حاکم است، گفت: خریدار و مصرف کننده واقعی در انتظار ثبات بازار بوده و تا روشن شدن اوضاع اقتصادی و سیاسی کشور تمایلی به معامله نداشته و خرید خود را به تاخیر می‌اندازند.

رکود مطلق در بازار خودرو
به گزارش فرتاک نیوز،

ابراهیم مددیان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت بازار خودرو، اظهار کرد: پس از انتخابات ریاست جمهوری و راکت ماندن مذاکرات برجام، بازار خودرو نیز همانند سایر بازارهای موازی از جمله سکه، دلار، مسکن و ... سیر صعودی به خود گرفت؛ به طوری‌که از خرداد تا اواسط شهریور افزایش قیمت ۲۰ الی ۲۵ درصدی را در برخی خودروها شاهد بودیم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال ۲۰۶ تیپ ۲ در اواخر اردیبهشت حدود ۲۰۰ میلیون تومان معامله می‌شد ولی همین خودرو در اوایل شهریور به ۲۵۰ میلیون تومان رسیده بود.

وی اضافه کرد: با اعلام بحث واردات خودرو در شهریور ماه، شوکی به بازار وارد شد که از تب و تاب بازار کاسته و با ریزش قیمتی خصوصاً در خودروهای وارداتی مواجه شد و کاهش ۱۰ درصدی، بازار را تحت شعاع خود قرار داد.

وی با بیان این‌که عرضه و تقاضا در اقتصاد یکی از مهمترین عوامل تعیین قیمت می باشد، گفت: رقابت و نظارت از اساسی ترین عوامل کنترل و تنظیم بازار محسوب می‌شود.

مددیان در خصوص اخبار منتشر شده مبنی بر دپوی هزاران دستگاه خودرو در پارکینگ خودروسازان، توضیح داد: با در نظر گرفتن اصل عرضه و تقاضا، عدم عرضه این تعداد خودرو موجب افزایش قیمت می‌شود؛ به عبارتی، عرضه قطره چکانی در مقابل تقاضای زیاد بازار، عامل گرانی و افزایش قیمت محسوب شده و چنانچه عرضه با تقاضای بازار همسو شود، منجر به ثبات و حتی کاهش قیمت خواهد بود.

وی انحصاری بودن خودروسازی در کشور را یکی از بزرگترین چالش‌های این صنعت عنوان کرد و گفت: در صورتی که واردات خودرو محقق شود، افت قابل ملاحظه در قیمت‌ها و خروج از انحصار را شاهد بوده و در پی آن رقابت و ارتقای کیفیت تولید داخلی را نیز متصور است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل تبریز، افزود: جای تاسف است که شخصی خودرویی ثبت نام و مبلغ آن را پرداخت کرده و زمان تحویل، قیمت روز آن را محاسبه و دریافت می‌کنند با این اوصاف خودروسازان همچنان از ضرر و زیان انباشته می گویند و در اکثر موارد خود را با سایر خودروسازان کشورهای دنیا مقایسه می‌کنند؛ این درحالیست که محصولاتی که در حال حاضر مصرف کنندگان عراقی حتی تمایلی به خرید آن ندارند، مصرف کننده ایرانی برای خرید آن از طریق قرعه کشی و یا ورود به سایت شرکت بعد از دو دقیقه با عبارت ظرفیت تکمیل مواجه می‌شوند.

وی توضیح داد: محدودیت‌های ثبت‌نامی با هدف ساماندهی بازار و حذف دلالان و سفته بازان و واگذاری به مصرف‌کننده و تنظیم بازار انجام می‌شد؛ ولی متاسفانه این طرح همچنان مفید و موثر واقع نشده است؛ چراکه با نفوذ سفته بازان نردیک به ۸۰ درصد خودروهای ثبت نامی در قرعه کشی که یکسال حق فروش نداشتند، عملاً تزریق بازار شده و منجر به صعود قابل‌توجه قیمت کارخانه و بازار آزاد می‌شود.

مددیان با بیان این‌که تحولات سیاسی و اقتصادی در هفته‌ها و ماه‌های پیش رو تاثیر گذار در بازار خودرو خواهد بود، افزود: امید است با تصمیمات کارشناسی در حوزه خودرو در دولت مردمی و انقلابی، در سالی که از سوی مقام معظم رهبری سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها نامگذاری شده، از سوی مسئولان ذیربط به خصوص وزیر صمت شاهد تحولات اساسی باشیم.

مددیان با اشاره به ضربه کرونا به واحدهای صنفی نمایشگاه‌های اتومبیل، گفت: این واحدها در دو سال گذشته روزهای پر تلاطم را طی کرده و رکود حاکم بر بازار و نوسانات ارزی و تبعات آن بر بازار از سویی تعطیلی‌های مکرر در اجرای محدودیت‌های کرونا و همچنین افزایش مالیات مشاغل و ارزش افزوده و قوانین شهرداری ضربه سنگین را به همکاران صنفی تحمیل کرده است.

وی همچنین در پایان ضمن قدردانی از دادستان کشور، خاطرنشان کرد: جا دارد از دادستان محترم کشور، در خصوص اعلام به رسمیت شناختن برگ سبز خودرو به عنوان سند و عدم نیاز به سند دفترخانه تشکر و قدردانی کنم، چراکه این امر از مشکلات این صنف کاسته و منجر به کاهش حجم پرونده‌های حقوقی و قضایی و رضایت عموم شهروندان شده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۷۶۸۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان