//
کدخبر: ۳۲۳۹۴۱ //

هرج‌ومرج در فروش بلیت پروازهای اربعین

با وجود آنکه نرخ بلیت پروازهای اربعین برای بازه زمانی ۲۸ شهریور تا ۱۰ مهر برای رفت و برگشت، ۵ میلیون تومان تعیین شده است، اما هیچ یک از شرکت‌ها، آژانس‌ها و چارترکننده‌ها، نرخ مصوب را رعایت نکرده‌اند.

هرج‌ومرج در فروش بلیت پروازهای اربعین
به گزارش فرتاک نیوز،

روز ۱۶ شهریور امسال بود که اعلام شد که پروازهای اربعین از ۲۸ شهریور امسال آغاز می‌شود و تا ۱۰ مهرماه، در قالب ۴۰۰ پرواز خواهد بود.

ناگفته نماند که به توجه به شیوع بیماری کرونا، کشور عراق برای ایران ظرفیت حداکثر ۳۰ هزار زائر اربعین در نظر گرفته‌ و قرار است این تعداد زائر فقط از طریق مرز هوایی به کشور عراق اعزام شوند.

دارا بودن تست منفی کرونا با اعتبار ۷۲ ساعت، تزریق هر ۲ دوز واکسن و اخذ ویزای عراق از شرایط اعزام زوار اربعین است.

ضمن آنکه طبق اعلام ستاد اربعین، این ۳۰هزار نفر اغلب از بین موکب‌داران سال‌های گذشته انتخاب می‌شود.

البته امروز کمیته اعزام ستاد اربعین اعلام کرد که به منظور آمادگی درصورت افزایش سهمیه ایران در اربعین ۱۴۰۰، از فردا ۲۲ شهریور پیش‌ثبت‌نام افراد واجد شرایط برای حضور در اربعین امسال آغاز می‌شود.

در اطلاعیه امروز ستاد اربعین آمده است: «تا این لحظه هیچ مجوز رسمی از سوی دولت عراق برای شرکت مشتاقان ایرانی در مراسم اربعین حسینی صادر نشده و دستورالعملی نیز برای صدور روادید ابلاغ نشده است، لذا با لحاظ فرصت اندک باقی مانده، کمیته اعزام ستاد مرکزی اربعین در نظر دارد از ساعت ۹ صبح روز دوشنبه مورخ ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ به منظور آمادگی‌های لازم، از طریق سامانه سماح به آدرس samah.haj.ir و به صورت غیر حضوری موقتا مبادرت به پیش ثبت نام از آن دسته از متقاضیانی کند که فاقد بیماری زمینه‌ای بوده و براساس شرایط منتشره در رسانه‌ها به نقل از دولت عراق و همچنین مصوبه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، هر دو دوز واکسن کرونا را تزریق کرده باشند و با توجه به بسته بودن مرزهای زمینی صرفا مجاز به تشرف از طریق هوایی خواهند بود، مضافا اینکه داشتن گواهی نتیجه منفی آزمایش PCR برای مسافرت مورد نیاز است، ‌بدیهی است ثبت‌نام قطعی براساس ظرفیت و شروطی که کشور عراق اعلام کند انجام خواهد شد و در صورتی که تعداد افرادی که پیش‌ثبت‌نام کرده باشند، بیش از ظرفیت تعیین شده توسط کشور عراق باشد، در این صورت متناسب با ظرفیت اختصاص یافته تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی خواهد شد».

* آغاز پرواهای اربعین از ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ تا ۱۰ مهر

با توجه به طرفیت فعلی ۳۰ هزار زائر، ‌برای جابه‌جایی این زوار، ۴۰۰ سورتی پرواز در قالب ۲۰۰ پرواز رفت و ۲۰۰ پرواز برگشت انجام شود. 

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی پیش از این در این‌باره گفته بود: همه شرکت‌های هواپیمایی برای انجام پروازهای اربعین اعلام آمادگی کرده‌اند. 

به گفته خوشخو فعلاً فرودگاه‌های امام خمینی (ره)، مشهد، شیراز، تبریز، اصفهان و اهواز را برای پروازهای اربعین درنظر گرفته‌ایم، البته بنا را بر این گذاشتیم که اگر تعداد زوار با هماهنگی دو طرف افزایش یابد، فرودگاه‌های دیگر را فعال کنیم.

به گفته این مقام مسوول سازمان هواپیمایی پروازهای اربعین امسال از ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ شروع می‌شود و تا ۱۰ مهر ادامه دار، البته هنوز مشخص نشده است که این ۳۰ هزار زائر از کدام استان‌ها انتخاب می‌شوند و یا رویه انتخاب برای اعزام زوار چگونه خواهد بود که در این باره باید نهادهای متولی تصمیم‌گیری کنند. 

* سقف قیمت بلیت پروازهای اربعین ۵ میلیون تومان

روز ۱۷ شهریور بود که سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: سقف قیمت پروازهای اربعین ۵ میلیون تومان و تهیه بلیت به صورت انفرادی خواهد بود.

به گفته محمدحسن ذیبخش‌، رقم مصوب شده فقط مربوط به بازه زمانی ۲۸ شهریور تا ۱۰ مهر ۱۴۰۰ است که پروازهای اربعین انجام می‌شود، البته شرکت‌های هواپیمایی این را هم اعلام کردند که ممکن است بسته به ساعات و میزان تقاضا، قیمت بلیت پروازهای اربعین برای بازه زمانی ۲۸ شهریور تا ۱۰ مهر کمتر از این رقم هم باشد.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری این را هم گفت که در پروازهای اربعین ۱۱ شرکت هواپیمایی داخلی و دو شرکت هواپیمایی خارجی (العراقیه و فلای‌عراق) مشارکت می‌کنند.

‌* آژانس‌ها یا کلا بلیت پروازهای اربعین ندارند یا گران می‌فروشند

پیگیری خبرنگار از چندین آژانس مسافری فروش بلیت پروازهای خارجی حاکی از آن است که هنوز فروش بلیت با نرخ مصوب ۵ میلیون تومان انجام نمی‌شود.

چندین آژانس هواپیمایی که اصلا فروش بلیت پروازهای نجف و بغداد برای تاریخ ۲۸ اردیبهشت تا ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ نداشتند.

* چارترکننده پروازهای نجف را با نرخ‌های مصوب سازمان نمی‌فروشد 

همچنین متصدی فروش یکی از آژانس‌های هواپیمایی مربوط به یکی از شرکت‌های عراقی در این‌باره گفت: بلیت پروازهای نجف موجود است، اما قیمت آن در مسیر رفت و برگشت ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای بازه زمانی ۲۹ شهریور (رفت) و ۲ مهر (برگشت)‌ تعیین شده است و قیمت بلیت سایر شرکت‌ها هم از این رقم تعیین شده از سوی سازمان هواپیمایی بیشتر است.

وی در پاسخ به این سوال که مگر نرخ‌ مصوب برای تاریخ ۲۸ اردیبشهت تا ۱۰ مهر از سوی سازمان هواپیمایی کشوری تعیین و به شرکت‌ها ابلاغ نشده است؟ گفت: طبق تجربه‌ای که طی سالیان گذشته داشته‌ام، معمولا برخی شرکت‌های هواپیمایی با این نرخ‌های مصوب پرواز نمی‌کنند، ضمن آنکه چارترکننده و شرکت‌های هواپیمایی هم یک سال منتظر همچنین ایام پیک پروازی هستند و قطعا صندلی‌های پروازی خود را با این نرخ‌های نازل به فروش نمی‌رسانند.

همچنین متصدی فروش پروازهای خارجی در یکی از دفاتر شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران‌ایر هنوز برنامه فروش پروازهای نجف را باز نکرده است و فعلا تا اطلاع‌رسانی بعدی هیچ پروازی به نجف و بغداد نداریم.

* فروش بلیت پروازهای اربعین در سایت‌ها با ارقام بالاتر از نرخ مصوب‌

پیگیری خبرنگار از طریق سایت‌های اینترنتی فروش بلیت پروازهای نجف برای بازه زمانی ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ تا ۱۰ مهر نیز حاکی از آن است که هیچ یک از شرکت‌های هواپیمایی هم نرخ‌های مصوب سازمان هواپیمایی کشوری را رعایت نمی‌کنند.

نرخ بلیت پروازهای نجف مربوط به شرکت‌های هواپیمایی که این ایام صندلی پروازی ارائه می‌کنند با مبدا فرودگاه امام خمینی (ره) در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ از ۳.۸ میلیون تومان (یک مسیر) شروع می‌شود و تا ۶.۳ میلیون تومان هم فروخته می‌شود.

هرج‌ومرج در فروش بلیت پروازهای اربعین

هرج‌ومرج در فروش بلیت پروازهای اربعین

همچنین نرخ بلیت پروازهای نجف از فرودگاه امام خمینی (ره) مربوط به پنجم مهر ۱۴۰۰ نیز از ۳.۴ میلیون تومان (یک مسیر) شروع می‌شود و تا ۶.۳ میلیون تومان هم فروخته می‌شود.

هرج‌ومرج در فروش بلیت پروازهای اربعین

هرج‌ومرج در فروش بلیت پروازهای اربعین

روز ۷ مهر که مصادف با اربعین حسینی است نیز هر صندلی پروازی در مسیر تهران-نجف با قیمت ۲.۴ میلیون تومان شروع می‌شود و تا ۶.۳ میلیون تومان هم فروخته می‌شود.‌

هرج‌ومرج در فروش بلیت پروازهای اربعین

هرج‌ومرج در فروش بلیت پروازهای اربعین

سرگردانی زوار اربعین در موضوع نرخ بلیت پروازها

یکی از زوار اربعین که ویزای عراق را اخذ کرده است و در یکی از همین آژانس‌ها پیگیری خرید بلیت پرواز اربعین است می‌گوید: هنوز در سامانه سماح ثبت‌نام نکرده‌ام اما از آن منظر که اعلام شده است تهیه بلیت برای موکب‌داران به صورت انفرادی است، امروز آمده‌ام درباره نحوه گرفتن بلیت پرواز اطلاعاتی کسب کنم اما اغلب آژانس‌ها یا بلیت پروازهای اربعین را ندارند یا اگر دارند با شرط دارا بودن ویزا و تست کرونا و تزریق واکسن، نرخ‌هایی اعلام می‌کنند که اصلا به قیمت تعیین شده مصوب نزدیک نیست.

به گفته وی ضرورت دارد در راستای شفاف‌سازی بیشتر فروش پروازهای اربعین، سازمان هواپیمایی کشوری حتما اطلاع‌رسانی دقیق‌تری داشته باشد.

* سازمان هواپیمایی بر اعمال نرخ پروازهای اربعین نظارت کند

سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان حاکمیت صنعت حمل و نقل هوایی باید حتما در موضوع اعمال ‌نرخ بلیت پروازهای اربعین ورود کرده و نظارت دقیق‌تری داشته باشد.

گرچه قیمت پروازهای خارجی طبق قانون، آزاد و تابع شرایط عرضه و تقاضا است اما طبق روال هر ساله، بلیت پروازهای اربعین در این ایام در راستای ارائه خدمات بهتر به زوار اربعین با قیمت مصوب ارائه می‌شود.

امسال هم با توجه به تعیین ظرفیت ۳۰ هزار نفری زوار اربعین و با توجه به آنکه فقط بخش محدودی از افراد جامعه مجوز تشرف به حرم امام حسینی (ع) را دارند و با در نظر گرفتن این موضوع که اعزام زوار، امسال فقط از طریق حمل و نقل هوایی انجام می‌شود، ضرورت دارد سازمان هواپیمایی کشوری در راستای جلوگیری از بروز هرج‌ومرج در فروش پروازهای اربعین، حتما نظارت دقیق‌تری خصوصا در این روزها و تا پایان سفر برگشت زوار داشته باشد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۲۳۹۴۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان