//
کدخبر: ۳۰۰۶۹۵ //

روند نزولی بورس متوقف می‌شود؟

هرچند که هنوز بازار در سراشیبی قرار دارد اما از سرعت ریزش بازار کاسته شده و بارقه‌های امید برای سهام‌داران شکل گرفته است.

روند نزولی بورس متوقف می‌شود؟

روز سه‌شنبه شاخص کل بورس ۲ هزار و ۷۲۱ واحد افت کرد و به رقم یک میلیون و ۲۱۱ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز ۹۹۷ واحد نزول کرد و در رقم ۴۳۵ هزار و ۹۶ واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس ۲۷ واحد ریزش کرد و به رقم ۱۷ هزار و ۲۲۵ واحد رسید.

به گزارش فرتاک نیوز،در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، ۶۹ نماد رشد قیمت و ۳۹۱ نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، ۱۳ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۷۸ درصد بازار افت قیمت داشتند.

  بیشترین افزایش قیمت

روز سه‌شنبه در بورس شرکت‌های لوله و ماشین سازی ایران (فلوله)، کاشی سعدی (کسعدی) و سیمان شمال (سشمال)‌ بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های مبین وان کیش (اوان)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز) و کشت و دامداری فکا (زفکا) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای سکرد (سیمان کردستان)، وساخت (سرمایه‌گذاری ساختمان ایران) و وتوکا (سرمایه‌گذاری توکا فولاد) در روز سه‌شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی (سمگا)، بانک دی (دی) و شهرسازی و خانه سازی باغمیشه (ثباغ) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز سه‌شنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز چهار‌شنبه است. در پایان معاملات روز سه‌شنبه بازار با مازاد عرضه ۲ هزار و ۶۹۴ میلیارد تومانی بسته شد.

کاهش ارزش صف‌های فروش

در پایان معاملات سه‌شنبه ۲۹۱ نماد صف فروش داشتند و تعداد نمادهای صف خرید ۲۲ بود. دیروز ارزش صف‌های خرید نسبت به روز دو‌شنبه ۲۱ درصد افزایش یافت و به رقم ۲۳۵ میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز ۴۲ درصد کاهش یافت و ۲ هزار و ۹۲۹ میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها

در روز سه‌شنبه شرکت رایان هم افزا (رافزا) برای چهارمین روز متوالی بیشترین صف خرید را داشت و با صف‌ خرید ۶۴ میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از رافزا، فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) و غگیلا (پگاه گیلان) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین عرضه‌ها

دیروز بیشترین صف فروش نیز به برکت (شرکت دارویی برکت) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش ۱۵۰ میلیارد تومانی داشت. پس از برکت، دی (بانک دی) و کزغال (زغال سنگ پروده طبس) بیشترین صف فروش را داشتند.

پیش بینی بورس امروز

دیروز برای هفتمین روز متوالی شاخص بورس نزول کرد. اما نزخ نزول شاخص‌های بازار کاهش یافت به طوری که شاخص کل تنها ۲ هزار و ۷۲۱ واحد افت کرد. نمادهای شاخص‌سازی مانند فملی و فولاد نیز با رشد قیمت همراه بودند و در یک ساعت پایانی با رشد تقاضا شاخص ۳ هزار واحد بالا آمد.

با این حال همچنان سهم معامله‌گران حقیقی از فروش‌ها بیش از سهم آن‌ها از خریدها بود. در سمت تقاضا، ۸۱ درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و ۹ درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه نیز ۹۰ درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و ۱۰ درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

از طرف دیگر رقم خروج پول حقیقی ۴۶۲ میلیارد تومان بود که پایین‌ترین رقم در ۸ روز کاری گذشته است. به عبارت دیگر میزان خروج پول حقیقی نسبت به روز دوشنبه ۶۷ میلیارد تومان کمتر بود. همچنین در پایان معاملات سه‌شنبه ارزش صف‌های فروش باز هم بیش از صف‌های خرید بود اما ارزش عرضه‌های پایان بازار نسبت به روز قبل ۴۲ درصد کاهش یافت و ارزش صف‌های خرید ۲۱ درصد افزایش یافت.

دیروز روند نزولی ارزش معاملات خرد بازار متوقف شد و ارزش معاملات خرد ۱۱۵ درصد افزایش یافت و به رقم ۵ هزار و ۵۴۶ میلیارد تومان رسید. در نتیجه هرچند که هنوز بازار در سراشیبی قرار دارد اما از سرعت ریزش بازار کاسته شده و بارقه‌های امید برای سهام‌داران شکل گرفته است. از این جهت معاملات آخرین روز کاری هفته برای سهام‌داران اهمیت زیادی دارد. اگر امروز همانند یک ساعت پایانی معاملات دیروز تقاضا افزایش یابد و نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز بازار با رشد قیمت مواجه شوند می‌توان انتظار داشت روند نزولی شاخص‌های بازار سهام متوقف شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۰۰۶۹۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان