//
کدخبر: ۲۹۴۸۴ //
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی:

برجام تغییری در حوزه بانکی و جذب سرمایه‌گذار خارجی ایجاد نکرد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، برجام دستاوردهایی چون بازگشت سهمیه اپک داشت اما دستاوردی در حوزه بانکی و جذب سرمایه‌گذار خارجی نداشت.

برجام تغییری در حوزه بانکی و جذب سرمایه‌گذار خارجی ایجاد نکرد
به گزارش فرتاک نیوز،

محمدرضا پور ابراهیمی امروز پنج‌شنبه در نشست خبری با خبرنگاران که در محل اتاق بازرگانی استان کرمانشاه برگزار شد، با اشاره به اهداف سفر کمیسیون اقتصادی مجلس به استان گفت: ما در راستای ماموریت‌های حوزه فعالیت در مجلس شورای اسلامی برنامه ای مصوب کردیم در استانهای کشور که با اولویت مناطق محروم حضور پیدا کنیم.

وی افزود: هدف از سفر، بررسی مشکلات اقتصادی استان است  به نحوی که با برگزاری نشست های تخصصی با فعالان اقتصادی و مدیران دستگاههای اجرایی، استاندار و فرمانداران، حوزه شورای اداری و گفتگو در استان بتوانیم مباحث حوزه بخش دولت را هم در بحث اقتصادی مورد نظر قرار دهیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این حوزه رصد میدانی خواهیم داشت، بازدید از واحدهای صنعتی و بخش های اقتصادی که به عنوان محورهای توسعه هستند و سعی می کنیم با نشست ها و بررسی میدانی مشکلات استان بتوانیم جمع بندی خوبی در بحث اقتصاد استان داشته باشیم

وی افزود: خروجی کار در چند محور خواهد بود. اول مسائل و مشکلاتی که به صورت مصداقی برای فعالان در حوزه های مختلف بیمه و گمرکی و...  است.

پور ابراهیمی ادامه داد: پاسخگویی به سوالات و آنهایی که در سطح ملی نیاز به پاسخ دارند در تهران بعد از پیگیری پاسخ خواهیم داد.

وی گفت: مطلب دیگر مباحث مرتبط به خواسته های منطقه ای است مثل منطقه آزاد قصرشیرین و مناطق ویژه ای که در استان وجود دارد که مرتبط با کمیسیون اقتصادی مجلس است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در لایحه ای که در سال گذشته دولت ارائه داد در خصوص بحث منطقه آزاد، ۷ منطقه آزاد و ۱۲ منطقه ویژه وجود داشت که نام قصرشیرین در آنها نبود و با پیگیری نمایندگان این استان دولت ظاهرا توافق کرده که این کار را انجام دهد.

وی افزود: مستحضر هستید که تصویب دولت به تنهایی نمی تواند ایجاد منطقه آزاد کند باید حتما با تصویب مجلس، منطقه آزاد در کشور تاسیس شود.

پور ابراهیمی ادامه داد: لایحه دولت تا سال گذشته در رابطه با منطقه آزاد قصرشیرین و کرمانشاه ارائه نشده بود و در ابتدای اردیبهشت ماه لایحه به هیئت مدیره مجلس ارائه شد و قرار است به مجلس داده شود تا در رابطه با آن تصمیم گرفته شود و تا کنون به کمیسیون اقتصادی ارجاع نشده و لایحه از هیئت رئیسه مجلس به کمیسیون ارجاع نشده است.

وی گفت: امیدواریم ظرف مدت چند روز آینده کارهای اداریش انجام شود و در اولین فرصت در دستور کمیسیون آنرا قرار خواهیم داد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برای مناطق آزاد باید محدوده جغرافیایی مشخص شود و آن محدوده از سرزمین اصلی جدا شود.

وی خاطرنشان کرد: منطقه آزاد کرمانشاه زمانی در دستور کار قرار خواهد گرفت که نقشه های مصوب به مهر وزیران ممهور شده باشد.

پور ابراهیمی تصریح کرد: منطقه آزاد را دولت می تواند پیشنهاد دهد ولی منطقه ویژه اقتصادی را نمایندگان می توانند درخواست دهند و منطقه ویژه کرمانشاه، پاوه و اسلام آباد در دست بررسی است.

وی گفت: طبق آمار ۵۰ درصد از صادرات غیر نفتی کشور از مرزتان کرمانشاه انجام می شود و این امر می تواند در خدمت توسعه اقتصادی استان بسیار موثر واقع شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود:بحث سوم مواردی را از قانون که در رصدهای میدانی با آن برخورد می کنیم است که نیازمند اصلاح است یادداشت و در صدد رفع آن مشکل و اصلاح قانون گام برمی داریم.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه چه برنامه هایی برای اهش تصدی گری دولت بر اقتصاد دارید، گفت: در خصوص اصل ۴۴ این اشکال وارد است و ما در اقتصاد کشور شرکتهای دولتی را به بخش غیر دولتی واگذار کردیم اما مدیریت را واگذار نکردیم و این چالش اساسی اقتصاد ایران است.

پور ابراهیمی گفت: حضور وسیطره دولت بر اقتصاد ایران از آغاز اصل ۴۴ است و دولت پاسخگو نیست.

وی افزود: تنها راهی که می توان این را برطرف کرد اصلاح ساختار نهادهای مالیاتی در ایران است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به این معناست که نهادهای غیر دولتی باید هیچ تاثیری از دولت نپذیرد، سازمان تامین اجتماعی یک نهاد عمومی غیر دولتی است و دولت یک ریال در آن سرمایه ندارد و پولها متعلق به کار و کارفرماست.

وی افزود: مسئله دیگر معاف مالیاتی و گمرکی است که از جمله امتیازات برای کاهش فاصله استان های برخوردار و کمتر برخوردار است.

پور ابراهیمی ادامه داد: دربحث برجام هم اتفاقات مثبت افتاد هم بینابین و هم عدم اتفاق، یعنی هرسه باهم به وجود آمد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: برخی اتفاقات بعد از برجام مثبت بود، و برگشت سهم ما به فروش نفت اپک یکی از اتفاقات مثبت بود و توانستیم به آن برگردیم.

وی افزود: در موضع مسائل بانکی تقریبا کارخاصی انجام نشد و متاسفانه رویکرد بانکهای بزرگ برای تعامل با ما همانند قبل از برجام است.

پور ابراهیمی یادآور شد: دربحث جذب سرمایه گذار خارجی متاسفانه اتفاق خاصی نیفتاد و کمتر از یک میلیارد تومان است. در بحث بیمه ها، حمل و نقل و دریایی نیزکمترین تحقق را داشتیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: دولت سال گذشته مبلغ ۱۶ میلیارد تومان برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی در نظر گرفت که وزیر صنعت، معدن و تجارت درخواست شد تا گزارش این بودجه را ارائه کند.

 

منبع: مهر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۴۸۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان