//
کدخبر: ۲۹۰۷۶۰ //

سرنوشت آب، برق و گاز مجانی به کجا رسید؟

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ۳‌ ماه پس از تصمیم دولت برای اعمال تخفیف ۱۰۰درصدی روی قبض‌های برق مشترکان کم‌مصرف و اجرای طرح برق امید از ابتدای آبان امسال، مصوبه هیأت دولت درباره تخفیف در گازبهای مشترکان خوش‌مصرف را برای اجرا ابلاغ کرد.

سرنوشت آب، برق و گاز مجانی به کجا رسید؟

هیأت وزیران در جلسه پنجم آذرماه۹۹ به پیشنهاد وزارت نفت و به‌استناد اصل۱۳۸ قانون اساسی، تصویب کرد که مشترکان گاز بخش خانگی که مصرف گاز آنها در دوره زمانی شانزدهم آبان‌ماه تا پانزدهم اسفندماه هر سال نسبت به دوره مشابه سال‌های ۹۶ و ۹۷ در میانگین دمای یکسان طول دوره صورتحساب بیش از ۱۰درصد کاهش یابد، مشمول تخفیف پاداش صرفه‌جویی معادل ۱۵درصد گازبهای صورتحساب دوره خواهند شد. همچنین برای ساختمان‌هایی که فقط در سال‌۹۸ دارای سابقه مصرف گاز طبیعی باشند، مبنای مقایسه سال۹۸ خواهد بود و مشترکان گاز طبیعی که از سال۱۳۹۹ یا پس از آن گازرسانی می‌شوند، از سال بعد از گازرسانی بر مبنای مصرف گاز سال قبل مشمول این تصویب‌نامه خواهند شد. قرار است دستورالعمل چگونگی اعمال معادل‌سازی مصرف گاز براساس دمای یکسان در مدت یک‌ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه توسط وزیر نفت ابلاغ ‌شود.

به گزارش فرتاک نیوز،دولت اعلام کرده که با هدف مدیریت تقاضا و بازدارندگی مصارف غیرضروری بخش خانگی، درصورتی‌که مصرف گاز مشترکان یادشده در بازه زمانی تعیین‌شده نسبت به میانگین مصرف آنها در دوره مشابه در سال‌های ۹۶ و ۹۷ در میانگین دمای یکسان طول دوره‌ صورتحساب بیش از ۱۵درصد افزایش یابد، کل مصرف مشترک مشمول افزایش ۱۵درصدی خواهد شد. البته مصوبه جدید دولت شامل ساختمان‌های اداری دولتی هم می‌شود به‌نحوی که تأکید دارد: درصورتی‌که مصرف گاز ساختمان‌های اداری دستگاه‌های اجرایی در بازه زمانی تعیین‌شده از ۸۰درصد میانگین مصرف آنها در دوره مشابه در سال‌های ۹۶ و ۹۷ در میانگین دمای یکسان طول دوره صورتحساب بیشتر شود، کل مصرف مشترک مشمول افزایش ۵۰درصدی خواهد شد. همچنین درصورتی که مشترکان غیرخانگی گاز طبیعی با مصرف ۵هزار مترمکعب در ساعت و بالاتر با درخواست شرکت ملی گاز ایران در بازه زمانی اعلام شده دست‌کم برای ۱۰روز متوالی مصرف خود را به‌میزان ۳۰درصد کاهش دهند، متناسب با میزان کاهش مصرف گاز، مشمول تخفیف معادل ۵درصد گازبهای صورتحساب دوره خواهند شد. دولت تصمیم دارد منابع ناشی از اجرای این تصمیم خود را با رعایت قوانین و مقررات مربوط فقط برای مدیریت تقاضا، کاهش هدررفت، بهینه‌سازی مصرف گاز و توسعه گازرسانی هزینه کند. همچنین مشترکان گاز طبیعی که از تسهیلات دولتی درخصوص بهینه‌سازی سامانه‌های گرمایشی و موتورخانه بهره‌مند شوند، مشمول مزایای تشویقی این تصویب‌نامه نخواهند شد. علاوه بر اینکه شرکت‌های گاز استانی موظف شده‌اند از طریق درج در قبض‌ها، پیامک و تعامل مستمر با مشترکان گاز، نسبت به اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به مصرف‌کنندگان اقدام کنند.

ارزیابی زنگنه از تصمیم دولت

بیژن زنگنه، وزیر نفت یک روز قبل از ابلاغ مصوبه جدید دولت توسط اسحاق جهانگیری گفته بود: طرح محاسبه رایگان گازبهای ۳۰درصد از مشترکان کم‌مصرف خانگی در هیأت دولت به‌عنوان مشوقی برای مدیریت مصرف انرژی در کشور بررسی شده که ‌براساس آن گازبهای ۳۰درصد از مشترکان خانگی که مصرف کمتری دارند، رایگان محاسبه می‌شود و این طرح تأثیری بسزا بر مدیریت مصرف سوخت خواهد داشت. او می‌افزاید: براساس این مصوبه، مشترکانی که مصرف خود را در زمستان ۱۰درصد کاهش دهند، از کاهش ۱۵درصدی در گازبها برخوردار می‌شوند که این موضوع ۲تأثیر دارد؛ نخست اینکه قیمت تصاعدی محاسبه نمی‌شود و افزون بر این، دولت هم درپی کاهش مصرف ۱۵درصد تخفیف می‌دهد که منابعی هم دیده شده است؛ هرچند این طرح برای ما کاهش درآمد به همراه خواهد داشت اما ایجاد تعادل در تراز تولید و مصرف که در نتیجه این طرح حاصل می‌شود، برای ما اهمیت بیشتری دارد.

اردکانیان: ‌ما راه را باز کردیم

همزمان با این تحولات، دیروز رضا اردکانیان، وزیر نیرو با اشاره به پیشگامی صنعت برق در تخفیف ۱۰۰درصدی هزینه برق مشترکان، گفت: این پیشگامی باعث شد تا بخش‌های گاز و آب نیز در این حوزه وارد شوند. او دیروز در جمع مدیران ارشد صنعت برق که با محوریت برق امید برگزار شده بود، اعلام کرد: با توجه به تدارک مقدمه‌های لازم برای اجرایی‌شدن این طرح در بخش آب، ضروری است که در این زمینه هماهنگی کاملی بین بخش‌های مختلف وزارت نیرو ایجاد شود.

اردکانیان در رابطه با طراحی قبض‌های جدید برق، گفت:‌ تا حد امکان باید اطلاعات صحیحی درخصوص راهکارهای کاهش مصرف برق به مشترکان داده شود تا همه مشترکان از جایگاهشان در زمینه مصرف آگاه شوند؛ به گزارش همشهری، در قبض‌های جدید برق، با نمودارهای گرافیکی میزان مصرف مشترک در مقایسه با سقف مجاز مصرف در هر پله مصرفی مشخص است و همزمان در سامانه برق ایران (اپلیکیشن برق من) در دسترس عموم مردم قرار می‌گیرد.

سرنوشت آب مجانی چه شد؟

پیگیری‌های خبرنگار همشهری نشان می‌دهد دولت از مسئولان وزارت نیرو و نفت و به‌طور مشخص شرکت آب و فاضلاب کشور و شرکت ملی گاز ایران خواسته تا قبل از تصمیم‌گیری نهایی در ستاد اقتصادی دولت، هیچ جزئیاتی از این تصمیم اعلام نشود؛ چراکه ممکن است بین آنچه پیشنهاد می‌شود تا آنچه تصویب می‌شود، اختلاف وجود داشته باشد. ابهام اصلی و چالش جدی پیش‌روی وزارت نفت و نیرو این است که به‌دلیل استفاده از کنتور مشترک و محاسبه آب‌بها و گازبها در بسیاری از ساختمان‌های مسکونی به‌صورت یک قبض واحد و تقسیم آن بین ساکنان براساس رویه متعارف، چگونه می‌توان میزان مصرف هر واحد را تعیین کرد تا بتوان مصرف‌کننده کم‌مصرف را تشویق و مشمول تخفیف ۱۰۰درصدی کرد؟

آب با برق فرق می‌کند

رضا اردکانیان، وزیر نیرو که از او به‌عنوان پرکارترین وزیر دولت حسن روحانی و یکی از گزینه‌های احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری یاد می‌شود، حالا تصمیم دارد بلکه مجوز رایگان‌کردن آب برای کم‌درآمدها و کم‌مصرف‌ها را از دولت بگیرد، البته دولت هم موافق است اما مشکل اینجاست که این طرح چگونه می‌تواند اجرا شود؟ پیش از این محمدرضا بختیاری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران در گفت‌وگو با همشهری و در پاسخ به این سؤال که آیا قرار نیست آب کم‌مصرف‌ها مثل برق رایگان شود، گفته بود: البته مطالعاتی در حال انجام است اما ماهیت اقتصاد آب با اقتصاد برق فرق می‌کند و کاری که در زمینه برق صورت گرفته، گام خوبی است اما در ارتباط با آب ماجرا متفاوت است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۰۷۶۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان