//
کدخبر: ۲۸۰۲۷۹ //

دستمزد کارگران باید باز هم افزایش پیدا کند

عضو هیئت مدیره کانون عالی شورای اسلامی کار با بیان اینکه اختلاف میان هزینه‌های خانوار کارگری و دستمزد کارگران حداقل به پنج میلیون تومان رسیده است، گفت: با حقوق‌های کنونی و دستمزد امسال، یک خانواده کارگری حتی ۱۰ روز از ماه هم نمی‌تواند زندگی کند.

دستمزد کارگران باید باز هم افزایش پیدا کند

علی اصلانی، در خصوص اختلاف دستمزد و هزینه‌های زندگی و سبد معیشتی کارگران وجود دارد، گفت: ابتدای سال ۹۹، دولت، کارفرما و جامعه کارگری در شورای عالی کار هر کدام رقمی را برای سبد معیشتی یک خانواده سه و نیم نفره کارگری در نظر گرفتند و در نهایت طبق میانگین سه رقم به دست آمده، به این نتیجه رسیدند که این هزینه چهار میلیون و ۹۳۰ هزار تومان است.

به گزارش فرتاک نیوز،اصلانی با بیان اینکه در طول این شش ماه به خصوص از خرداد ماه به بعد قیمت بسیاری از اقلام افزایش چشمگیری داشته و با ابتدای سال همخوانی ندارد، افزود: در حال حاضر هزینه سبد معیشتی یک خانواده سه نفره کارگری به هفت میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و در شهر‌های بزرگ به ۹ میلیون تومان رسیده است.بیشتر بخوانید:فاصله ۲ میلیونی بین خط فقر و حقوق کارگران!وی خاطرنشان کرد: این ارقام با دستمزد دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی کارگران هیچ همخوانی ندارد و کارگران در طول ماه با اختلاف حداقل پنج میلیون تومانی میان دستمزد و هزینه‌ها مواجه هستند و با این اوصاف حقوق آنان حتی کفاف ۱۰ روز زندگی را هم نمی‌دهد.

هیچ سالی به اندازه امسال برای کارگران سخت نبوده است/کارگر بعد از ۲۰۰ سال هم نمی‌تواند خانه بخرد

عضو هیئت مدیره کانون عالی شورای اسلامی کار ادامه داد: در طول ۴۰ سال گذشته در هیچ دوره‌ای اختلاف میان هزینه و دستمزد کارگران تا این حد زیاد نشده بود. حتی تا سال ۹۷ هم کارگران با دستمزد خود می‌توانستند ۲۶ روز از ماه را بدون مشکل سپری کنند، اما در طول این دو سال به خصوص سال ۹۹ کارگران با مشکلات بسیار زیادی مواجه شده‌اند که اگر برای آن چاره‌اندیشی نشود مشکلات بیشتر خواهد شد. وی مسکن را یکی از مشکلات اساسی جامعه کارگری عنوان و تصریح کرد: در این شرایط حتی اجاره خانه هم برای کارگران سخت شده است چه برسد به خرید آن. وقتی یک خانه در یک منطقه معمولی رو به پایین کرج ۸۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری می‌شود کارگر با حقوق دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان ۲۰۰ سال هم کار کند نمی‌تواند آن را بخرد.

اصلانی ادامه داد: نه فقط کارگران بلکه بسیاری از مردم امسال در بحث اجاره خانه ناچار به نقل مکان به یک منطقه ضعیف‌تر شدند. امسال واقعا همه مستأجران در بحث اسکان عذاب می‌کشند.

این مسئول کارگری در خصوص سبد غذایی خانوار کارگری هم گفت: در مورد گوشت، مرغ و ماهی حرفی نمی‌توان زد وقتی بسیاری از خانوار کارگری در خرید پنیر و کره و تخم مرغ که از ضروریات زندگی است هم با مشکل مواجه هستند. پنیری که تا خرداد ماه هر کیلو ۴۰ هزار تومان بود الان به هر کیلو ۸۰ هزار تومان رسیده است.

دخل و خرج کارگران همخوانی ندارد

وی افزود: دخل و خرج خانوار کارگری به هیچ وجه همخوانی ندارد. این وضعیت افرادی است که حتی با کار کردن هم دچار مشکل هستند در مورد کسانی که در طول این مدت بیکار شده‌اند یا کارگران کوچه و بازار، واحد‌های زیرپله‌ای، منشی‌ها و ... که حقوق آنان به یک میلیون تومان هم نمی‌رسد چیزی نمی‌توان گفت، چون مشخص نیست چگونه زندگی می‌کنند.

اصلانی با انتقاد از رها شدن بازار و افزایش سرسام آور قیمت‌ها خاطرنشان کرد: برخی مواقع اعلام می‌شود که آمار ازدواج کاهش پیدا کرده یا اینکه از پیر شدن جمعیت به دلیل کاهش فرزندآوری ابراز نگرانی می‌شود، وقتی قیمت یک یخچال ساده از چهار میلیون تومان به ۵۰ میلیون تومان رسیده است یا بقیه لوازم خانگی افزایش قیمتی شدیدی داشته‌اند چطور می‌توان انتظار داشت یک جوان کارگر ازدواج کند.

وی در خصوص مسائل و مشکلات درمانی جامعه کارگری هم عنوان کرد: امسال حدود ۸۰ قلم داروی ضروری از پوشش بیمه تأمین اجتماعی حذف شده است و خانوار کارگری ناچارند این دارو‌ها را با قیمت آزاد تهیه کنند. این وضعیت را برای کارگران سخت کرده است.

دستمزد کارگران باید باز هم افزایش پیدا کند

رئیس کانون شورا‌های اسلامی کار البرز با بیان اینکه قدرت خرید کارگران به شدت کاهش داشته است، گفت: ما از وزیر کار تقاضا داریم با توجه به شرایط ایجاد شده، برای افزایش حقوق و دستمزد کارگران در شش ماهه دوم امسال هم جلسه شورای عالی کار را تشکیل دهد، چون در این وضعیت خانواده‌های کارگری وضعیت خوبی ندارند.

اصلانی خاطرنشان کرد: همه این مشکلات در جایی دیگر خود را نشان می‌دهد، الان بسیاری از طلاق‌ها، آسیب‌های اجتماعی، بزهکاری‌ها، مشکلات ناشی از مواد مخدر و ... به دلیل همین مشکلات اقتصادی در جامعه کارگری ایجاد شده است و باید برای آن فکری کرد.

رئیس کانون شورا‌های اسلامی کار البرز با بیان اینکه کارگران با وجود همه این مشکلات همیشه نجابت به خرج داده‌اند، تصریح کرد: جامعه کارگری در همه سال‌های بعد از انقلاب در صحنه‌های مختلف در صف اول بوده است، در جنگ بیشترین شهدا و جانبازان از جامعه کارگری بوده‌اند، هویت جامعه کارگری از جمهوری اسلامی است و به این نظام پیوند خورده است، همه ما علاقه‌مند به نظام و ولایت هستیم و حالا انتظار داریم به درد این جامعه بزرگ رسیدگی شود، چون شرایط واقعا دشوار شده است و این حرف‌ها از روی درد‌های واقعی است که در خانواده‌های کارگری وجود دارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸۰۲۷۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان